آنفولانزای خوکی جان دستکم ۱۲ آزربایجانی را گرفت

آنفولانزای-خوکی-620x320اؤیرنجی سسی: در اثر شیوع بیماری آنفولانزای خوکی (H1N1) دستکم ۱۲ تن در آزربایجان شرقی جان خود را از دست داده اند .
منابع موثق به خبرنگار اؤیرنجی سسی در این مورد گفته اند ،یکی از کشته شدگان این بیماری که در استان آزربایجان شرقی شیوع پیدا کرده یک اینترن پزشکی است که در بیمارستان امام خمینی تبریز مبتلا و درگذشته است.

سایت تی آر تی فارسی نیز با انتشار دو عکس از بیمارستانهای تبریز و اورمیه نوشته است “در حال حاضر نوعی بیماری واگیردار و بسیار مهلک در دو بیمارستان از دو شهر مهم تبریز و ارومیه در آذربایجان ایران مشاهده شده است.”
شایعاتی نیز در بخش بهداشت و درمان آذربایجان ایران منتشر شده که حکایت از اعتراض پرسنل بخشهای درمانی برخی از شهرهای این منطقه به سکوت مقامات رسمی در قبال این بیماری است.
در همین حال یک منبع آگاه دیگر در اورمیه به خبرنگار اؤیرنجی سسی گفته است که تاکنون در آزربایجان غربی هیچ موردی مشاهده نگردیده ولی بیمارستان های اورمیه در حال آماده باش کامل هستند .
رئیس بیمارستان علوم پزشکی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگاران، شایعه ورود بیماری آبولا به کشور و همچنین آزربایجان شرقی را تکذیب ولی اشاره ننموده است که بیماری شیوع یافته آنفولانزای مرغی است .
در اظهار نظر مشابه نیز «جواد آقازاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی دریک برنامه زنده تلویزیونی صدا و سیمای مرکز استانی آزربایجان در خصوص شایعه وجود بیماری ابو لا در استان آزربایجان غربی گفت: به صراحت عرض می‌کنم هیچ موردی از بیماری ابو لا در استان آزربایجان غربی وجود نداشته و شایعه وجود این بیماری را در استان تکذیب می‌کنم.
ویروس H1N1 چیست؟
ین ویروس اولین باردر سال ۱۹۱۸ که از آنفولانزای تیپ آ می باشد میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی در آوریل ۲۰۰۹ (سال جاری) مجدداً این بیماری به نام Swine flu یا آنفولانزای خوکی با شکل، قدرت و توانایی بیماریزایی متفاوت از گذشته در ایالات کالیفرنیای جنوبی از کشور آمریکا گزارش گردید و پس از آن به سرعت کشورهای مکزیک، کانادا و کشورهای اروپایی نیز مواردی از ابتلا به این بیماری را گزارش نمودند. اگر چه Swine flu آنفولانزای خوکی نام گرفته، اما این به آن معنی نیست که این بیماری از خوک به انسان انتقال می یابد بلکه در آزمایشات بعمل آمده از این ویروس مشخص شده که تعدادی از ژن های آن شبیه به آنفولانزای ویروسی می باشد که در خوک های شمال آمریکا یافته اند. در عین حال بدلیل شباهت بروز این آنفولانزا در خوک های اروپا و آسیا و مرغان و انسان ها، دانشمندان آنرا یک آنفولانزای ویروسی چهارگانه نام نهاده اند.
قدرت بیماری زایی این ویروس ۳ برابر ویروس آنفولانزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصل سرد می باشد. انتقال آن از انسان به انسان می باشد (نه حیوان به انسان) معمولاً قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می نماید و تنها در ۱ تا ۲ درصد می تواند منجر به مرگ شود که دلایل آن ذکر خواهد شد.