پایمال کردن و نادیده گرفتن حقوق شهروندان بهایی غیر قانونی ست

669fe73d9729704691d767d02ceeecf1_MVVMIran e.V.
Vereinigung zur Verteidigung der Menschenrechte im Iran e.V.
Postfach 52 42
30052 Hannover
Tel.: +49 511 979 34 07 – 0163 261 12 57
Fax: +49 511 26173 76
Email: info@bashariyat.org www.bashariyat.org
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر :
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.
پایمال کردن و نادیده گرفتن حقوق شهروندان بهایی غیر قانونی ست
پس از انقلاب 1357 در ایران برخوردهای خشونت آمیز با پیرولن مذاهب و ادیان غیر شیعه، بخصوص جامعه بهایی رشدی فزاینده ای یافت و شهروندان بهایی بدون دلایل قانونی و مشهود بودن جرمی بازداشت شده و می شوند، بازداشت 9 تن از شهروندان بهایی ساکن همدان نیز نمونه دیگری از این نوع برخوردهای قهرآمیز با بهائیان در ایران می باشد که دراواسط فروردین ماه 1394 تکرار شد .
Download (2)
از این جمع، هفت تن به اسامی حمید آذرنوش، مسعود آذرنوش، شاهین راشدى، عاطفه زاهدى، رومینا طبیبى، مینا همتى و پروانه ایوبى طى روزهاى گذشته به قید وثیقه هاى ٢۵ تا ۶٠ میلیون تومانی آزاد شده اند
اما:
فریده ایوبی و فتانه مشتاق دو تن از شهروندان بهایی ساکن همدان هستند که در بازداشت گروهی شهروندان بهایی بازداشت شده اند و همچنان در مکانی نامعلوم به دست نیروهای امنیتی نگهداری می شوند. از اتهام بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست با اینحال حکومت ایران بصورت هدفمند و منظم با شهروندان بهایی که در رابطه با اعتقادات دینی خود به فعالیت می پردازند برخورد امنیتی دارد، این عملکرد همواره مورد نقد و اعتراض جامعه بین المللی و سازمان های مدافع حقوق بشر بوده و هست.
اعضای نمایندگی دانمارک کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن محکوم نمودن این گونه رفتارهای غیر قانونی و ضد حقوق بشری توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی بدون قید و شرط و فوری کلیه زندانیان عقیدتی و سیاسی بوده و احترام به عقاید مختلف در ایران را از وظایف مسئولین دولت، میدانند.
601
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
نمایندگی دانمارک