در فضایی کاملا امنیتی، تجمعات اعتراضی معلمین در کردستان و ایران برگزار شد

26409علی‌رغم فشار نهادهای امنیتی و حکومتی جهت ممانعت از برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان، فرهنگیان در کُردستان و ایران برای چهارمین بار با برگزاری تجمعات اعتراضی، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و با استناد به گزارشات خبرنگاران آژانس خبررسانی کُردپا در شهرهای کُردستان، امروز پنج‌شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان و فرهنگیان کُرد بار دیگر در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود در مقابل ادارات آموزش و پرورش دست به تجمعات اعتراضی زدند.

“تضعیف فرهنگیان، تخریب فرهنگیان”، “سکوت ما بلندتر از فریاد ماست”، “معلم بیدار است از تبعیض بیزار است” از شعارهای معلمان در این تجمعات اعتراضی بوده است.
خبرنگاران کُردپا گزارش دادند: معلمان در شهرهای قروه، ایلام، بوکان، کرمانشاه، ارومیه، سقز، سنندج و مریوان در مقابل ادارات آموزش و پرورش با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.
همچنین فرهنگیان شهرستان‌های اشنویه و سردشت برای اعلام اعتراض خود در تجمعات ارومیه شرکت کرده‌اند.
معلمان معترض خواستار افزایش دستمزد‌ها، بهبود وضعیت معیشتی و رفع تبعیض حقوقی بین خود و سایر کارمندان دولت هستند.
اجرایی شدن مصوبه “افزایش فوق‌العاده شغلی کارکنان دولت” با اعمال “تبعیض” نسبت به معلمان از دیگر موارد اعتراض معلمان به شمار می‌رود.
تا لحظه انتشار این خبر، هیچ گزارشی مبنی بر برخورد نهادهای امنیتی با معلمان معترض در شهرهای کُردستان و ایران یا بازداشت معلمان منتشر نشده است.
اما این تجمعات در فضایی کاملا امنیتی و پلیسی تحت نظارت نهادهای امنیتی و نظامی برگزار شده است.
چند روز قبل، کانون صنفی معلمان ایران طی فراخوانی از معلمان ایران و کُردستان خواست که روز پنج‌شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه در مقابل ادارات آموزش و پرورش، تجمعات اعتراضی را برگزار کنند.
به گفته منابع مطلع، پس از انتشار این فراخوان، فشار نهادهای امنیتی و حراست ادارات آموزش و پرورش بر معلمان در کُردستان و ایران افزایش یافت.
در همین رابطه، طی روزهای اخیر، شماری چشمگیری از معلمان در بوکان و ارومیه به اداره اطلاعات و حراست اداره‌ی آموزش و پرورش احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود.
درپی احضار معلمان به اداره اطلاعات بوکان، ٨ تن از معلمان بوکانی بازداشت و تاکنون در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهر بسر می‌برند.
بیست و هفتم فروردین‌ماه سال جاری برای سومین بار، شمار چشمگیری از معلمان در شهرهای کُردستان و ایران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات صنفی و معیشتی خود در مقابل ادارات آموزش و پرورش دست به تجمعات اعتراضی زدند.
همچنین روزهای سوم و دهم اسفندماه سال گذشته، معلمان در کُردستان و ایران با آمدن به خیابان‌ها، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند، اما تاکنون هیچ یک از مطالبات آنها از سوی نهادهای مرتبط عملی نشده است.
طبق آمارها بیش از یک میلیون معلم و فرهنگی و حدود ٧٥٠ هزار معلم بازنشسته در ایران وجود دارد.
26408

26409

26410

26411

26412

26413

b7a77b0ac0ab4caaefed02b0d5faa241_L