یک فعال مدنی کُرد به ادارە‎ی اطلاعات دهگلان احضار گردید

Sirwan-Husen-Penahi1-300x169“سیروان حسین پناهی” فعال مدنی کُرد، به دلیل شرکت در تجمع و حمایت از “نسرین ستوده” حقوق‌دان آزاداندیش، به اداره‌ی اطلاعات شهرستان دهگلان احضار گردید.
به گزارش ماف نیوز، سیروان حسین پناهی که از فعالان فرهنگی و مدنی در کُردستان و از زندانیان سیاسی سابق در زندان سنندج است، صبح امروز سه‌شنبه ۹ تیرماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی به اداره‌ی اطلاعات شهرستان دهگلان در استان سنندج احضار و به مدت دو ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

به گفته‌ی نزدیکان این فعال کُرد، دلیل احضار وی، حضور در مقابل کانون وکلا جهت حمایت از خانم “نسرین ستوده” روزنامه‌نگار و حقوق‌دان آزاداندیش عنوان شده است.

روز سه‌شنبه پنجم خردادماه چند از تن از فعالان کُرد که از جمله‌ی آنها، سیروان حسین پناهی با حضور در مقابل کانون وکلا حمایت خود را از خانم نسرین ستوده اعلام کردند.

این فعالان کُرد، اعتراض خود را نسبت به سلب حق کار یک شهروند خانم نسرین ستوده اعلام کرده و ایستادگی خانم نسرین ستوده را در دفاع از حقوق پایمال‌شده‎ی دگراندیشان، محرومان و حذف‎شدگان جامعه ارج نهادند.

پیشتر نیز سیروان حسین پناهی در اداره‌ی اطلاعات سنندج تحت شکنجه‌های فیزیکی قرار گرفته بود به طوری که یکی از دنده‌هایش در اثر این شکنجه‌ها شکسته شده و از وی خواسته شده بود که در شبکه‌ی تلویزیونی “پرس تی وی” ایران، علیه خانواده‌ی حسین پناهی، دیکته‌های وزارت اطلاعات را در این تلویزیون قرائت خوانی کند، ولی وی حاضر به پذریش این درخواست اداره‌ی اطلاعات نشده بود.

سیروان حسین پناهی متولد سال ۱۳۶۷ خورشیدی و از فعالان مدنی کُرد می‌باشد که تاکنون چندین بار توسط ماموران اطلاعات بازداشت شده است، این فعال مدنی قبلا در ۲۰ دی ۱۳۹۱ توسط نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات در منزل پدرش در روستایی قروچای از توابع شهرستان دهگلان دستگیر شده بود، که مدت دو ماه را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و سپس در دادگاه انقلاب سنندج به ۷ ماه زندان محکوم شده بود.

سیروان، خواهر زاده‌ی “انور حسین پناهی”، از فعالان مدنی کُرد بوده که سال گذشته، پس از سپری‌کردن شش سال زندان، با قید وثیقه و همچنین تبعید به منطقه‌ای دور از محل زندگی خود، از زندان مرکزی سنندج آزاد و هم‌اکنون در تبعید و در استانی دیگر به ‌سر می‌برد.

طی سالهای اخیر، و بعد از دستگیری آقای انور حسین پناهی، تعداد زیادی از افراد خانواده حسین پناهی بطور جداگانه و به بهانه‌های مختلف، مورد احضار٬ بازداشت و تهدید قرار گرفته‌اند.