ایران اجازه نداد هیأت اقلیم کردستان در مراسم یادبود قربانیان سردشت شرکت کند

00782af2e0987931b84141fb2b5ed987روز گذشته, 7 تیر 1392 سالگرد بمباران شیمیایی سردشت در شرق کردستان بود و به مناسبت آن, یاد و خاطره قربانیان آن طی مراسمی گرامی داشته شد. رژیم ایران به هیأت اقلیم کردستان اجازه نداد که در مراسم یادبود قربانیان بمباران شیمیایی سردشت شرکت کنند.

به گزارش تارنمای سبی, لقمان عبدالقادر, رئیس جمعیت قربانیان حلبجه گفت:«هر ساله مراسم یادبود قربانیان بمباران شیمیایی سردشت برگزار می‌شود. ما هم همچو «جمعیت قربانیان حلبجه» هر ساله در آن مراسم شرکت می‌کنیم. امسال هم هیأتی تشکیل دادیم تا در مراسم سردشت شرکت کند و مراتب قانونی آن هم به اتمام رسیده بود, اما در آخرین دقایق به ما اعلام کردند که به دلیل شرایط سیاسی ایران, آن مراسم به شیوه‌‌ای دیگر برگزار می‌شود و نمی‌توانید در آن مراسم شرکت کنند».
هیأت اقلیم کردستان متشکل از «جمعیت قربانیان حلبجه» , «فرماندار حلبجه» , «نماینده شورای استان سلیمانی» و «شماری از پارلمانتاران» بود. قرار بود که این هیأت به نمایندگی از سوی حکومت اقلیم کردستان در مراسم ویژه بمباران شیمیایی سردشت شرکت کنند.
در روز 7 تیر 1392 در موقع جنگ هشت ساله میان ایران و عراق, رژیم بعث شهرستان سردشت را بمباران شیمیایی کرد. بر اثر آن بمباران بیش از 150 شهروند مدنی جانباخته و بیش از 5 هزار نفر هم مصدوم شدند.