بعد از توافق هسته‌ای، احمد شهید حقوق بشر را مطرح کرد

Ehmed-Shehid-300x182در پی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۵+۱، “احمد شهید”، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، از دولت جمهوری اسلامی ایران و جامعه بین المللی خواست تا از موقعیت به وجود آمده در پی توافق هسته‌ای برسر برنامه هسته‌ای ایران استفاده کنند و به وضعیت حقوق بشر در کشور رسیدگی و در جهت بهبود آن کار کنند.

به گزارش ماف نیوز، آقای شهید گفته است: “تحریم‌های اقتصادی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم همه بخش‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده اند. به نظر می‌آید تحریم‌ها به شرایط ریاضتی در کشور، شامل افزایش هزینه کالاهای اساسی کمک کرده‌اند وهمچنین به نظر می‌آید که بر دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی تاثیر داشته‌اند. این شرایط تاثیر بسیار زیادی بر استاندارد زندگی داشته‎اند و به احتمال زیاد برخورداری کامل از طیف وسیعی از حقوق مدنی، اجتماعی و اقتصادی را تضعیف کرده اند.”

گزارشگر ویژه از دولت ایران خواست تا از هیچ تلاشی برای رسیدگی به نگرانی‌های حقوق بشری که از دیرباز توسط مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل متحد مطرح شده‌اند، به ویژه افزایش نگران‌کننده آمار اعدام ظرف سال گذشته، افزایش محدودیت‌ها بر آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز، حقوق زنان، تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی، و تعقیب قضایی مداوم روزنامه‌نگاران، وکلا و مدافعان حقوق بشر، فروگذار نکند.

وب سایت احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، گفته است: آقای شهید به همه طرفین مذاکره برای رسیدن به توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران تبریک گفت و یادآور شد که لغو تحریم‌های بین المللی تاثیر سودمند چندبرابری روی وضعیت حقوق بشر در کشور، به ویژه بر برخورداری شهروندان از حقوق اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی خواهند داشت. وی تاکید کرد: “صلح، توسعه و حقوق بشر عمیقا به هم پیوسته‌اند.”

آقای شهید گفت: “صمیمانه آرزو دارم که نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای، که باعث لغو تحریم‌های اقتصادی خواهد شد، به رییس جمهور حسن روحانی اجازه دهد تا توجه خویش را بر سایر وعده‌های انتخاباتی خویش، به ویژه وعده‌هایی که برخورداری همه مردم ایران از کلیه حقوق بشر را ترویج می‌دهند، متمرکز کند”.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون، این کارشناس در مورد ناکارآمدی آشکار پادمان‌های انسان‌دوستانه دربرابر تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت حقوق بشر در کشور در گزارش‌های خود به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده‌است. این گزارش‌ها مشکلات اقتصادی روزافزون ایران و تورم سرسام‌آور کشور را به عنوان منبع نگرانی شدید در مورد محافظت‌ از حق دسترسی به غذا و بهداشت در کشور ذکر کرده‌اند.

آقای شهید مجددا مقامات ایرانی را به تعامل سازنده و معنی‌دار از طریق دادن اجازه به وی برای برای دیدار از کشور دعوت کرد و تمایل خویش به همکاری با مقامات ایرانی برای مقابله با چالش‌های حقوق بشری در ایران را تصریح کرد.

احمد شهید متولد ۱۹۶۴، سیاستمدار و دیپلمات و از فعالان امور حقوق بشر و دمکراسی اهل مالدیو است. وی در دو مقطع بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ وزیر خارجهٔ مالدیو بوده‌است. وی در ۲۷ مارس ۲۰۱۵ برای پنجمین سال متوالی از طرف سازمان ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه امور حقوق بشر در ایران انتخاب شد.