آزادی و کاهش محکومیت شماری از زندانیان سیاسی ایران

3d5d61eb7a826bf5aedbbcc91eb5ac74_Lبه مناسبت عید فطر، برخی زندانیان سیاسی زندان اوین آزاد شدند. علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی در میان آزادشدگان است. اخباری ضدونقیض نیز درباره‌ لغو یا کاهش باقی‌مانده دوران تبعید احمد زیدآبادی منتشر شده است.
شماری از زندانیان سیاسی در ایران، شامگاه چهارشنبه (۳۱ تیرماه) از زندان آزاد شدند. رسانه‌های خبری داخل ایران گزارش دادند که به مناسبت عید فطر در ایران، این زندانیان مشمول عفو حکومتی قرار گرفته و حکم زندان چند تن دیگر نیز کاهش یافت.

به گزارش وب‌سایت “کلمه” در مجموع ۱۱ زندانی سیاسی از بندهای ۳۵۰ و ۸ زندان اوین و همچنین “بند نسوان” آزاد شدند و حکم حبس چهار زندانی دیگر نیز کاهش یافت.
علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی، یکی از زندانیانی است که آزاد شد. به پایان حکم محکومیت او تنها یک ماه باقی مانده بود.
علی ذاکری، زندانی سیاسی که به دلیل شرکت در تجمع عاشورای سال ۱۳۸۸ به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد، یکی دیگر از آزادشدگان است. به پایان حکم زندان او نیز نزدیک به دو ماه باقی مانده بود.
مهدی دولتی، فعال در فضای مجازی زندانی دیگری است که آزاد شده است. ۲۰ ماه از حکم زندان او باقی مانده بود. مهدی تدینی زندانی دیگری است که تنها چند روز به پایان حکم او باقی بود و او نیز آزاد شد.
محمدحسن یوسف‌پور سیفی، منصور تقی‌پور، رهام برکچی‌زاده، مسعود صادقی و رضا همپای قراملکی دیگر زندانیان بندهای ۸ و ۳۵۰ زندان اوین‌اند که آزاد شدند.
از بند نسوان زندان اوین ندا مستقیمی، از حامیان گروه موسوم به “مادران پارک لاله” تنها زندانی است که آزاد شد.
حکم زندان محسن رحمانی، کاظم برجسته، بهزاد فروزش و محمد عسگری نیز کاهش یافته است.
اخبار ضدونقیض درباره‌ی آزادی احمد زیدآبادی
روز پنج‌شنبه (اول مرداد) مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار شناخته‌شده‌ی ایرانی در صفحه‌ی شخصی فیس‌بوک خود نوشت که زیدآبادی از تبعید آزاد شد.
0,,3313543_4,00احمد زیدآبادی بعد از تحمل شش سال حبس تعزیری، برای گذراندن محکومیت تبعید پنج ساله‌ی خود به شهر گناباد منتقل شد. مهدیه محمدی نوشت که همسرش برای پنج روز مرخصی به تهران آمده بود و طی حکمی به آن‌ها اعلام شد که باقی‌مانده‌ی زمان تبعید او مشمول عفو به مناسبت عیدفطر شده است.
با این‌حال خانم محمدی ساعاتی بعد در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که هم‌زمان با نامه‌ی اول، نامه‌ی دیگری از دادستانی دریافت کردند که می‌گوید حکم تبعید زیدآبادی از پنج سال به دو سال کاهش یافته است. هنوز مشخص نیست که آیا باقی‌مانده‌ی دوران تبعید زیدآبادی لغو شده یا تنها مدت حکم کاهش پیدا کرده است.
احمد زیدآبادی به جز شش سال حبس تعزیری و پنج سال تبعید به شهر گناباد، به محرومیت مادام‌العمر از هرگونه فعالیت سیاسی، شرکت در احزاب و مصاحبه با رسانه‌ها، سخنرانی و نیز اشتغال به روزنامه‌نگاری محکوم شده است.
DW.COM