بیمارستان ایران ایرانشهر به نوزادهای فوت شده شناسنامه می دهد!

a45484ba179cef1dbc1529b14ac4e4b2_Lدر اقدامی قابل تامل بیمارستان ایران، ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان به تعدادی از نوزادنی که در هنگام زایمان و یا اندکی پس از آن فوت کرده اند شناسنامه داده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود با ارائه مدرک (شناسنامه صادر شده) در بیمارستان ایران ایرانشهر برای نوزادش که در ساعات اولیه پس از تولد فوت کرده گفت: یک ماه قبل از زایمان در زاهدان سنوگرافی گرفتیم و هنوز عکس سنوگرافی را داریم که دکتر گفت: “جنین در شکم کامل سالم است” اما وقت زایمان در بیمارستان ایرانشهر در اثر فشاری که به سر و گردن نوزاد وارد کرده بودند چند ساعت پس از زایمان فوت کرد.

وی افزود: “من به شدت اعتراض کردم و به رئیس بیمارستان مراجعه کردم اما رئیس بیمارستان گفت: مقصر پرستاران هستند و اگر تو شکایت کنی پرستار اخراج می شود و هیچ سودی برای تو ندارد. و ما برای تو شناسنامه نوزاد را صادر می کنیم تا بتوانی از آن برای گرفتن یارانه و …. استفاده کنی و این برای تو بهتر است.”maaz- iraanshahrاین منبع ادامه داد: من از سخنان رئیس بیمارستان قانع نشدم و در اعتراض گفتم که این بیمارستان نیست ، کشتارگاه است به همین خاطر قسمت حراست بیمارستان مرا خواست و تهدید کرد که “برای تو مشکل ایجاد خواهد شد و تو نمی توانی به راحتی بیرون تردد کنی” و در نهایت مجبورم کردند که به گرفتن شناسنامه رضایت داده و سکوت کنم.
وی افزود: من چند خانواده دیگر که یکی از طائفه نارویی است می شناسم که نوزادانشان همینطور مرده اند اما به آنها هم شناسنامه داده اند.
این منبع در مورد دلیل ارائه شناسنامه برای برخی از نوزادانی که از دنیا می روند گفت: “این شناسنامه ها را می دهند که آمار مرگ و میر کودکان را کم اعلام کنند در حالی که آمار مرگ و میر مادران ونوزادان بسیار بالاتر از چیزی است که اعلام می شود.”
لازم به ذکر است که استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار مرگ و میر مادران و فرزندان در کل کشور را دارد به طوری که بنابر آمارهای رسمی ارائه شده توسط ارگان های دولتی تعداد مرگ و میر مادران و نوزادان، سه برابر میانگین کشوری است و بیشتر این مرگ و میرها در بیمارستان اتفاق می افتند. مراجعه شود/کلیک
پس از ارائه این آمارها و انتقادهای ایجاد شده در این زمینه تعدادی از مسئولان از اجرای طرح سلامت و کم شدن مرگ و میرها خبر دادند.
خبرگزاری فارس مرداد ماه امسال در گزارشی به نقل از ایرج ضاربان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از کم شدن مرگ و میر مادران خبر داد و گفت: “یکی از دستاوردهای خوب در حوزه بهداشت و درمان در شهرستان ایرانشهر کاهش چشمگیر میزان مرگ و میر مادران در سال‌های اخیر است به طوریکه تعداد مرگ و میر مادران باردار از 19 نفر از سال 92 به 10 نفر در سال 93 رسیده است.”
این خبرگزاری از ارائه آمار مرگ و میر کودکان خود داری کرده است اما سایت وابسته به طائفه گرگیج که چند خبر از به گفته این وبسایت “اقدامات مناسب” دکتر ضاربان منتشر کرده در یکی از این خبرهای خود مرگ میر مادران پس ازاولین سال استقلال علوم پزشکی ایرانشهر را با 45 درصد کاهش عنوان کرده و مرگ و میر نوزادان را از ابتدای سال 93 تا آذر ماه یعنی در مدت 9 ماه فقط 3 مرگ عنوان کرده است. گزارشی که از دید فعالان مدنی به دور از واقعیت است.

آمار مرگ و میر یکی از نگرانی های مردم در استان سیستان و بلوچستان است که در حوزه های متعدد آمار بالای آن به چشم می خورد که یکی از نگران کننده ترین آنها در حوزه سلامت و بیمارستان هاست که در این میان “صدور شناسنانه” برای نوزادی که مرده است این نگرانی را نسبت به وجود “پنهانکاری” و پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه بیشتر می کند.