“نگاە هفتە” بە نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران

آژانس خبر رسانی کُردپا بە منظور پوشش هر چە مطلوب‌تر نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران در نظر دارد هر دو هفتە یک بار گزارشی را تحت عنوان “نگاە هفته بە مسائل نقض حقوق شهرواندان کُرد” منتشر نماید.

گزارش نیمە‌ی دوم فروردین ماە ١٣٩٢

نیمەی دوم فروردین ماە ٩٢، را در حالی سپری می‌کنیم کە گزارشات حقوق بشری حاکی از این است کە نقض گستردە و سیستماتیک حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران همچنان ادامە دارد.

گزارشها حاکی از بازداشت‌ها و احضار پی‌درپی شهروندان کُرد می‌باشد، در این گزارش نگاهی داریم بە تازەترین بازداشت‌ها و احضار این شهرواندان و همچنین آخرین وضعیت زندانیان اخیر سیاسی در مناطق مختلف کُردنشین ایران.
روز سەشنبە بیستم فروردین ماە ٩٢، نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران در شهرستان جوانرود استان کرمانشاە جمعی از سلفی‌ها را در منزلی نزدیک مسجد “قاضی” این شهرستان را بازداشت نمودند.

یک منبع مطلع و شاهد عینی به خبرنگار کُردپا گفت: کلیه‌ی این افراد به هنگام بازداشت مسلح بوده و تاکنون فقط هویت یکی از آن‌ها به نام “مکائیل تاگوزی” فرزند “قاسم” برای آژانس کُردپا مشخص شده است.

شمار و مکان نگهداری افراد بازداشت شده از سوی نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران اعلام نشده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته نیز در جوانرود یک شهروند کُرد به نام “یاسر حسینی” فرزند توفیق، توسط ٢ موتور سوار در جلوی منزلش به بهانه‌ی بالابودن صدای موسیقی خودرویش، آتش زده شد.

لازم بە ذکر است طی جند سال اخیر در بیشتر روستاهای مناطق مختلف کُردنشین ایران، گرایش بە سلفیت رو بە افزایش بودە و شمار زیادی از نوجوانان و جوانان بە این پدیدە گرایش پیدا کردەاند.

سلفی‌ها گروه‌های تندروی اسلامی می‌باشند کە به صورت گسترده شروع به فعالیت کرده و علناً مشغول عضو‌گیری بوده و آنان را برای آموزش به کشورهای افغانستان و پاکستان فرستاده که همین امر سبب نگرانی شهروندان کُرد شده است.

احضار روحانیان اهل سنت بە دادگاهای روحانیت ادامە دارد، طی خبرهای رسیدە بە آژانس خبررسانی کُردپا، ماموستا “سلام گلنواز”، امام جمعه‌ی مسجد محله‌ی‌”شیوه‌ابراهیم ” سردشت، از سوی مراجع ذیربط مطلع گردیده‌است که ‌باید روز ٢٦ فروردین‌ماه خود را به‌دادگاه ویژه‌ی ‌روحانیت شهر تبریز معرفی نماید.
دادگاه ویژه‌ی روحانیت شهر تبریز، ماموستا “عبدالسلام” را از داشتن حق وکیل محروم کرده است.

اتهامات وارده به این شخصیت روحانی، تبلیغ برای احزاب سیاسی کُردستان و عضویت در مکتب قرآن عنوان شده است.

این روحانی کُرد پیشتر نیز در اردیبهشت و خرداد‌ماه سال ٩١، از سوی دادگاه روحانیت شهر اورمیه ‌احضار و آخرین بار هم در هفتم اسفند‌ماه همان سال از سوی دادگاه ویژه‌‌ی روحانیت شهر تبریز احضار ‌و محاكمه شده‌ بود.

روز شنبه بیست و چهارم فروردین ماه ٢ شهروند کُرد به نام‌های “مصطفی خضر” اهل روستای ترکش و “حسن” اهل روستای “کوپر” از توابع شهرستان پیرانشهر، توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات بازداشت شدند.

یک منبع مطلع به خبرنگار کُردپا گزارش داد : نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران این ٢ شهروند کُرد را به بهانه‌ی انتقال دام به اقلیم کُردستان عراق بازداشت کرده‌اند.

این منبع همچنین اشاره کرد، کشف و توقیف احشام متعلق به این شهروندان در حالی صورت گرفته که آنان این دام‌ها را برای فروش به پیرانشهر می‌‌برده‌اند و کلیه‌ی دام‌های توقیف شده توسط مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی به منظور ذبح به کشتارگاه انتقال یافته‌اند.

این دو شهروند کُرد در بازداشت نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران می‌باشند.

همچنین چند روز پیش نیز مأموران هنگ مرزی شهرستان پیرانشهر بیش از ٣٠٠ رأس از دام‌های شهروندان برخی از روستاهای این شهرستان را توقیف کرده بودند.

احضار یکی دیگر از برادران حسین پناهی بە ادارەی اطلاعات شهرستان دهگلان

“رامین حسین پناهی” برادر کوچک انور حسین پناهی به اداره‌ی اطلاعات شهرستان دهگلان احضار شده است.

بنابه گزارش اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، رامین برادر کوچک انور حسین‌پناهی زندانی سیاسی کُرد به اداره‌ی اطلاعات شهرستان دهگلان احضار و حدود دو ساعت مورد بازجويی و تهدید قرار گرفت.

گفتنی است که مدتی پیش هم پدر و مادر و برادر دیگر انور حسین‌پناهی بنام “افشین” به اداره‌ی اطلاعات شهر قروه احضار و به منظور تشدید فشارها،
کمک‌های مالی که برادر وی به حساب این خانواده واریز کرده بود مسدود و مبلغ آن که بالغ بر ١٠ میلون تومان بوده از سوی مقامات قضایی مصادره گردید.

خانواده‌ی حسین پناهی از جمله خانواده‌های کُرد هستند که در ٥ سال گذشته بیشترین فشار را از طرف نیروهای امنیتی متحمل شدند.

انور حسین‌پناهی پسر بزرگ این خانواده که از فعالان مدنی و عضو “ان ان” و از معتمدین منطقه‌ی دهگلان بشمار می‌رود، که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود و پس از اعتراض‌ سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، حکم اعدام وی به ۶سال زندان تقلیل پیدا کرد.

شایان ذکر است که در طول ۶ سال اخیر بعد از دستگیری آقای انور حسین پناهی بیش از ۳۳ نفر از اعضای خانواده‌ی حسین پناهی بطور جداگانه و به بهانه‌های مختلف دستگیر شده‌‌اند.

در ادامە‌ی روند بازداشت فعالان سایبری و روزنامەنگاران در کُردستان، یک وبلاگ‌نویس ساکن شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شد.

بر پایە‌ی گزارش رسیدە بە آژانس خبررسانی کُردپا، صبع روز چهارشنبە بیست و هشتم فروردین‌ماه، یک وبلاگ‌نویس کُرد بە نام “م . الف” در شهر سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل گردید.

طبق همین گزارش بعد از بازداشت این شهروند کُرد، نیروهای امنیتی منزل وی را مورد تفتیش قرار دادە کە در نهایت کامپیوتر و دستگاه ماهوارە‌ی این شهروند وبلاگ نویس را ضبط کردەاند.

هنوز از علت بازداشت و مکان نگهداری این شهروند کُرد خبری در دست نمی‌باشد.

با گذشت نزدیک بە دو ماە از بازداشت برادران کُردپور، اطلاع دقیقی از وضعیت ایشان در دست نیست.

بنابه اطلاع ، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه وکیل مدافع و خانواده‌ی برادران کُردپور به دادگستری و بازپرسی مهاباد مراجعه نمودند اما با وجود وعده‌های مساعد مسئولان، آنان موفق به برقراری هیچ گونه ارتباطی با نامبردگان نشدند.

این در حالی‌ است که تاکنون چند تن از مسئولین از جمله “ظاهری” بازپرس پرونده و “حضرتی” رئیس دادگستری مهاباد دستور ملاقات صادر کرده‌اند اما از سوی اداره‌ی اطلاعات مهاباد کمترین اعتنایی به این مسئله نشده است.
از سوی دیگر تاکنون اجازەی امضا‌ی وکالت‌نامەی “عباس جمالی” وکیل پایە یک دادگستری بە برادارن کُردپور دادە نشدە است.

کمال حسینی خبرنگار آژانس موکریان ضمن تأیید این خبر، در تماسی تلفنی به خبرنگار آژانس خبررسانی کُردپا گفت: دوشنبه بیست و ششم فروردین‌ماه همراه با عباس جمالی به منظور پیگیری و بررسی پرونده‌ی قضایی برادران کُردپور به دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد مراجعه کردیم، اما متوجه عدم ثبت وکالت‌نامه‌ی این ٢ برادر بر پرونده‌ی آنان شدیم.

حسینی به نقل از وکیل این ٢ روزنامه‌نگار کُرد گفت: عدم ثبت وکالت‌نامه بر روی پرونده‌ی این ٢ برادر بدان معنی است که تاکنون اجازه‌ی امضاء وکالت‌نامه به آنان داده نشده است.

بیست و چهارم اسفندماه سال گذشته، زمانی که وکیل براداران کُردپور به منظور ملاقات با این ٢ روزنامه‌نگار به اداره‌ی اطلاعات شهرستان مهاباد مراجعه کرده بود، برگه‌ی وکالت‌نامه را از وی اخذ نموده و گفتند که بعداً شما را مطلع خواهیم کرد، اما تاکنون نه تنها وی را مطلع نکرده‌اند بلکه وکالت‌نامه وی را نیز بر روی پرونده‌ی براداران کُردپور ثبت نکرده‌اند.

کمال حسینی همچنین عنوان کرد: “دادستان عمومی مهاباد طی نامه‌ای از اداره‌ی اطلاعات درخواست کرده بود به مسعود و خسرو کُردپور اجازه داده شود که تماس تلفنی با خانواده‌یشان داشته باشند، اما هنگام مراجعه‌ به اداره‌ی اطلاعات متوجه عدم پاسخگویی مأموران این اداره با درخواست دادستان عمومی مهاباد شدیم”.

پیشتر دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، قرار بازداشت برادران کُردپور را برای یک‌ماه دیگر تمدید کرده بود.

همچنین طی روزهای اخیر حدود ٢٣٠ تن از فعالان فرهنگی، سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی مسعود و خسرو کُردپور شدند.

لازم به یادآوری‌ست که خسرو کُردپور در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال گذشته و در پی مراجعه‌ی مأموران امنیتی به منزلش دستگیر و برادر وی مسعود کُردپور نیز، روز بعد که برای پیگیری پرونده‌ی وی به اداره‌ی اطلاعات مهاباد مراجعه کرده بود بازداشت شد.

گفتنی‌ است ، خسرو کُردپور، مدیر “آژانس خبری موکریان” می‌باشد که در زمینه‌ی نشر اخبار حقوق بشری در ایران فعالیت می‌کند.

گرداندن یک شهروند کُرد در شهرستان مریوان با لباس زنانە

روز شنبه ۲۶ فروردین ماه، مأموران منطقه‌ی انتظامی مریوان، شهروندی را تحت عنوان “اراذل و اوباش” که به وی لباس زنانه پوشانيده و او در اماکن عمومی و سطح شهر گردانده بودند.

یک روز از پس از گرداندن این شهروند در سطح شهر با لباس زنانە، نارضایتی‌ها‌ی عمومی در مورد این حرکت نیروی انتظامی و دادگاە شهر مریوان، گروهی از نمایندگان مجلس با امضای نامەای، در صدد تذکر بە وزرای کشور و دادگستری بر آمدند.

نمایندگان امضا کنندە‌ی این نامە از جمله نماینده‌ی مریوان در مجلس، این اقدام را خلاف شئونات اسلامی و تحقیر لباس و شخصیت زن مسلمان عنوان کرده‌اند و قصد تذکر کتبی به وزرای کشور و دادگستری را دارند.

ابوالفضل ابوترابی٬ عضو کمیسیون حقوقی مجلس در این زمینه گفته که “پوشاندن لباس زنانه بر اراذل و اوباش توسط مأموران و چرخاندن آنان در شهر به نوعی وسیله‌ای برای تحقیر زنان است”.

ابوترابی افزوده است: “پوشاندن لباس زنان بر مردان از نظر شرعی مشکل داشته و این امر یک نوع عمل غیرقانونی است.”

در ادمە ی اعتراض‌ها و توهین مراجع قضایی و انتظامی مریوان به زنان و لباس کُردی زنانه، تعداد زیادی از مردان کُرد اعم از فعالان سیاسی و مدنی با پوشیدن لباس زنانه و پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به این حرکت مقامات جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

در همین زمینه هم کمپینی تحت عنوان “زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچ کس نیست” تشکیل شده است.

در ادامەی اعتراضات فعالین مریوان روز جمعه سی‌ام فروردین‌ماە، گروهی از فعالین مدنی مریوان تحت عنوان “زنان سرخ پوش مریوان”در محدوده تفرجگاه دشت بیلو نزدیک دریاچه‌ی زریبار با حمل پلاکارد و پخش تراکت و قرائت قطعنامه و بیانیه دست به تجمع اعتراضی زدند و مردم را به حمایت و همراهی فراخواندند، تعدادی از مردان نیز باپوشیدن روسری قرمز در آن تجمع حضور یافتند.