گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی دردی ماه 1394 توسط رژیم اسلامی ایران

5555555555555555555555-300x123-300x123
ماده5 احدی را نمی توان تحت شکنجه ﯾا مجازات ﯾا رفتاری قرار داد که ظالمانه و ﯾا بر خاف انسانيت و شئون بشری ﯾا موھن باشد
رژیم در حال احداث پایگاه نظامی در مرز سردشت است
بنابه گزارش رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا، نهادهای نظامی ـ امنیتی رژیم اسلامی ایران سرگرم ساخت و ساز یک محوطه نظامی در روستای سی‌سر از توابع شهرستان سردشت هستند که این امر با مخالفت شدید اهالی این روستا مواجه شده است.
بازداشت دستکم 12 نفر از روحانیان اهل سنت از ابتدای سال تا کنون
در 8 ماه اول سال 94 دستکم 12 نفر از روحانیان و طلاب اهل سنت بلوچ و یا کسانی که در بلوچستان به تدریس یا تحصیل مشغول بوده اند بازداشت شده اند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ؛ این افراد که اسامی آنها ذیلا ذکر می شوند از فعالان مذهبی اهل سنت بوده اند که علت بازداشت هیچ کدام از آنها رسما از سوی مسئولان بیان نشده است و برخی از آنها پس از بازداشت هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و از محل نگه داری آنها اطلاعی در دست نیست.
گزارش سنی آنلاین: توهین حجت‌الاسلام حیدر مصلحی به مقدسات اهل‌سنت
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از سنی آنلاین پایگاه خبری دارالعلوم زاهدان، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد در سخنان خود گفته است: «امروزه طلحه و زبیرها به میدان آمدند و ما برای مقابله با این فتنه باید خود را بیش از گذشته ‌آماده کنیم و در حفظ و حراست از مسیر و جایگاه امام بیش از پیش بکوشیم.»
۱۵درصد از آمار زندانیان سیستان و بلوچستان را زندانیان نزاع و درگیری تشکیل می دهد
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از دادمردان، دومین نشست تخصصی پیشگیری از خشونت و ضرب و جرح عمدی صبح روز گذشته دوشنبه 7 دی در سالن اجتماعات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان برگزار شد.
تعلل سپاه برای پذیرش زندانی سابق جهت تکمیل خدمت سربازی
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عبدالهادی آبادیان در فروردین ماه 91 در حالی که کمتر از 3 ماه برای پایان خدمت سربازی اش مانده بود توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی و ترور مولوی جنگی زهی” بازداشت شد.
دو زندانی در زاهدان اعدام شدند
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز شنبه بیست و هشتم آذرماه، حکم اعدام دو زندانی در زندان زاهدان اجرا شد.
تخریب قبور مندائیان در سوسنگرد و واکنش مسئولین
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عوامل ناشناسی طی هفته های گذشته در قبرستان مندائیان (صائبین) در حومه شهر سوسنگرد، شماری از قبرها را تخریب کرده و به برخی از قبرها نیز رنگ پاشیده اند
پرونده سازی اداره اطلاعات سنندج علیه یک خانواده بهایی
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهریورماه امسال اداره اطلاعات سنندج، ذبیح الله رئوفی شهروند بهایی را به اتفاق چند شهروند غیربهایی بازداشت کرد.
یک شهروند بهائی در سنندج بازداشت شد
به گزارش خبرگزاری هرانا، پروانه رحمانی، شهروند بهائی اهل سنندج بیست‌ونهم آذرماه سال جاری توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
احتمال اعدام گسترده زندانیان اهل سنت
جمعی از زندانیان سنی مذهب زندان گوهردشت (رجايی شهر کرج) در نامه ای سرگشاده‌ هشدار دادند که رژیم حاکم قصد اعدام گسترده زندانیان اهل سنت را دارد.
احضار و بازجویی یک فعال مدنی یارسان در کرمانشاه
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقای عباسی روز بیست و نهم آذرماه طی احضاریه ای به پلیس اطلاعات و امنیت کرمانشاه احضار شد، در برگه‌ی احضاریه علت حضور، “حسب دستور مقام قضایی” قید شده است.
تندیس حقوق‌بشر دانشگاه تورنتو به کبودوند رسید
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امسال دانشگاه شهر تورنتو در کانادا از محمدصدیق کبودودند به خاطر تلاش و زحمات این روزنامه‌نگار سرشناس کُرد در راه اعتلای حقوق‌بشر قدردانی نمود.
جوانی در ثلاث باباجانی اقدام به خودکُشی کرد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اقدام به خودکُشی جوانی ٢٠ ساله به نام تحسین خانی در ثلاث باباجانی به مرگ او منجر شد این جوان ساکن روستای “اوراز” در مناطق مرزی استان کرمانشاه، به دلیل مشکلات مالی خود را حلق‌آویز کرده است.
پلدشت/ حق تحصیل برای ٥٣ کودک کُرد سلب شده است
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سال تحصیل ٩٤ ـ ٩٥ در شهرستان پلدشت بدون حضور ٥٣ کودک ٦ تا ١١ ساله آغاز گردیده که نسبت به سال گذشته حدود ١% رشد دارد.
تیراندازی به یک خودرو تویوتا در سرباز
به گزارش کمپین فعالین بلوچ شاهدان عینی گزارش داده اند که عصر روز گذشته پنجشنبه 3 دی دو دستگاه خودرو یک زانتیا و یک پژو در یک کیلومتری “پل سرباز” به یک دستگاه خودرو تویتا 92 در حال تردد آتش گشوده و پس از کشتن سرنشینان آن، اجساد را نیز با خود برده اند.
نبود امکانات درمانی در بیمارستان سراوان دو برادر و یک خواهر را به کام مرگ کشاند
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از بلوچ پرس، دکتر سعید بلوچی اظهار داشت: در تاریخ 28/9/94 مادر بارداری جهت وضع حمل به بیمارستان مراجعه کرد که پزشکان پس از بررسی سریع، متوجه چهارقلو بودن نوزادان می شوند و مادر جهت سزارین به بخش جراحی منتقل می شود.
کشته و زخمی شدن دو گازوئیل فروش در خاش
به گزارش کمپین فعالین بلوچ روز جمعه 4 دی در اثر تعقیب و گریز ماموران مرصاد نیروی انتظامی خودرو عبدالکریم سالارزهی فرزند کمال واژگون شده و در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.
وجود 9 مدرسه استثنایی تخریبی در سیستان‌وبلوچستان
مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 34 فضای آموزشی به مدارس استثنایی استان اختصاص دارد، گفت: از این بین 10 فضا نیازمند تعمیر و بازسازی و 9 فضا تخریبی بوده و نیازمند نوسازی است.
مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان سیستان و بلوچستان چیست؟
به گزارش کمپین فعالین مشکلات اقتصادی؛ مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان است که این استان متاسفانه در پی سکوت و عدم تدبیر مسئولان دولت روحانی از نظر آمار بازمانده از تحصیل در کشور صدرنشین است و رتبه اول را دارد
مرگ 11 هزار نفر از مردمان استان سیستان و بلوچستان در 9 ماهه اول سال 1394
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، در گذشته های دور با توجه به اعتقادات مردم و عدم نیاز به ثبت واقعه وفات، این پدیده تنها بر روی سنگ های قبر درج میشده است اما امروزه با توجه به نیاز جامعه و همچنین عدم سواستفاده این واقعه باید ظرف ده روز از تاریخ وقوع ثبت گردد.
سیستان و بلوچستان؛ رتبه نخست فقر مسکن در ایران
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، براساس نتایج این پژوهش، استان سیستان و بلوچستان رتبه نخست فقر مسکن را دارد. نزدیک به دو سوم (۷۳درصد) خانوارهای این استان زیر خط فقر مسکن قرار دارند.
زندانی شکنجه‌شده بلوچ: طاقت نیاوردم و گفتم هر چه بگویید قبول می‌کنم
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، وحید هود از شهروندان بلوچ در نامه‌ی سرگشاده‌ای از زندان زاهدان اعلام کرده که بازجویان وزارت اطلاعات با کابل ضخیم و در مقابل خانواده‌‌اش او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
کنشگران سنندجی خشونت علیه زنان را محکوم کردند
گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا حاکیست، روز پنج‌شنبه‌ی گذشته آرامستان بهشت محمدی شهر سنندج صحنه تجمع ده‌ها فعال حقوق زن بود. آنان به موضوع قتل‌های ناموسی و عدم واکنش مناسب نهادهای حکومتی اعتراض کرده‌اند .
گفتگو با محمد عمر ملازهی در مورد اعدام “انتقام جویانه” ایوب بهرامزهی
کمپین فعالین بلوچ- گفتگو و جزئیاتی از پرونده ایوب بهرامزهی که در تاریخ 4 آبان 92 به طور ناگهانی علی رغم داشتن حکم زندان اعدام شد.
33 کشته و زخمی دز 6 ماهه نخست سال 94بدست نیروهای انتظامی در بلوچستان
در 6 ماهه اول سال 94 دستکم 33 نفر از جوانان بلوچ در شلیک های مستقیم ماموران نیروی انتظامی کشته و زخمی شده اند در این میان 4 نفر زن و کودک هستند.
“بازداشتگاه سنندج یکی از مخوف‌ترین زندان‌های جهان است”
گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا حاکیست، بررسی و حضور فیزیکی محمود صالحی در بازداشتگاه سنندج او را بر آن داشته که میان این زندان با ٢٠ زندان مخوف دیگر جهان به مقایسه بپردازد.
استمداد معلم کُردِ دربند از رهبران جهان
اعتراض جوانان بلوچ به حذف سیستماتیک واژه بلوچستان
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شهروندان استان سیستان و بلوچستان به ویژه جوانان از حذف نام بلوچستان از وبسایت‌های رسمی و نیمه‌رسمی دولتی، خیابان‌ها، سربرگ ادارات دولتی و تابلوهای تبلیغاتی به شدت نگران هستند.
کارگر کرمانشاهی بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست داد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یکی از کارگران نگهبان در “پناهگاه حیوانات زاگرس” به نام اکبر عبرنا شب گذشته به هنگام وقوع حریق در قسمتی از مرکز، دچار سوختگی شدید گردید و لحظاتی بعد فوت کرد.
دومین دختر یک خانواده‌ی سردشتی قربانی قتل ناموسی شد
گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، اواسط هفته‌ی جاری در یکی از محلات شهر سردشت در استان آذربایجان‌غربی دختر جوانی به نام عایشه ابراهیم‌پور قربانی قتل ناموسی گردید.
یک زندانی در زندان دریای ارومیە خودکشی کرد
آژانس خبری کُردپا، اوایل این هفته یک زندانی بە نام “منصور بهادری” بعد از اینکە از سوی دادگاه حکومت ایران بە ١٥ سال زندان محکوم شد، دست بە خودکشی زد.
کارگر کُرد جانش را در انبار سیلو از دست داد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در حادثه کار در سیلوی “مسرور” شهر مهاباد کارگری به نام صابر . ب ٣٣ ساله جان سپرد.
تهران/ هتک حرمت مأموران زندان به همسر یک زندانی
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی هفته گذشه همسر یک زندانی به نام “امید شاهمرادی سنندجی” که برای ملاقات با همسرش به زندان اوین رفته بود، با برخورد زننده ماموران زندان مواجه گشت.
کُردستان/ قرار داد ٣٠٠ کارگر معدن تکاب تمدید نشد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حدود ٣٠٠ کارگر فصلی در معدن آق‌دره در استان آذربایجان‌غربی به دلیل عدم تمدید قراردادهایشان عملا از کار بی‌کار شدند.
کارگرانی که از سوی کارفرمای این واحد معدنی “تعدیل” شده‌اند، دارای سوابق کاری یک تا هفت ساله هستند.
اخراج و خروج یک فعال کُرد یارسان از کُردستان
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروی انتظامی حکومت اسلامی ایران برای یکی از کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه به نام فرهاد مرادی فرزند یارمراد پرونده‌ی قضایی تشکیل داد.
مرگ سه شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان
بر اساس اخبار رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، در هفتەی گذشته سه زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان جان خود را از دست دادەاند که علت مرگ دو نفر از آنان مریضی و عدم رسیدگی پزشکی اعلام شده است.
مریوان/ سومین فعال زندانی دانشجو آزاد شد
به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، امروز یکشنبه سیزدهم‌ دی‌ماه، ریبوار کامرانی‌پور فعال دانشجویی کُرد اهل مریوان و دانشجوی رشته علوم کامپیوتر دانشگاه پیام‌نور سنندج پس از تحمل ١٠ ماه حبس از زندان به خانه بازگشت.
برخورد فیزیکی با یک زندانی سیاسی کُرد در زندان اوین
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، افسر نگهبانی بند هشتم زندان اوین در تهران با حمله به آسو رستمی، وی را مورد فحاشی و ضرب و شتم قرار داد.
سرما جان یک کارگر کُرد را گرفت
به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، یک کارگر ٤٧ ساله اهل بوکان در محل کار به دلیل برف و کولاک و برودت هوا جان خود را از دست داده است.
دو زندانی کُرد به سلول انفرادی منتقل شدند
بر طبق خبر ارسالی خبررسانی کُردپا، دو زندانی کُرد به اسامی “رئوف محمد علی و بهمن دلایی میلان” که در بند ٥ زندان مرکزی ارومیه موسوم به بند “روان درمانی” نگهداری می‌شوند، از مسئولین زندان خواسته بودند که به اجرای اصل تفکیک جرائم، به بند زندانیان سیاسی منتقل شوند.
یک روزنامه‌نگار کُرد در کرمانشاه بازداشت شد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اوایل هفته‌ی جاری، فرزاد پورمرادی از روزنامه‌نگاران سرشناس کُرد در منزل مسکونی‌اش در کرمانشاه بازداشت شده است.
“هیلو”ها جنگل‌های کُردستان را احیاء می‌کنند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هجده هکتار از وسعت جنگل‌های دچار حریق در پنج نقطه‌ی استان کرمانشاه و ایلام از سوی اعضای سازمان مردم‌نهاد “هیلو” با بلوط بذرافشانی گردید.
مرگ پنج تن بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی در کردستان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز پنجشنبه ۱۷ دی، در گفتگو با رسانه های داخلی اعلام کرد که پنج نفر به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا H۱N۱ موسوم به “آنفولانزای خوکی” در این استان جان خود را از دست داده اند.
تخریب خانه های مردم روستای دانش پایه زاهدان توسط نیروی انتظامی
به گزارش کمپین فعالین بلوچ این روستا که 2 کیلومتر از محدوده شهر زاهدان فاصله دارد داری کد روستایی و تابلو شهرداری و خدمات دولتی چون آب و برق و … است. یک منبع از اهالی محل در این باره گفت: “نیروی انتظامی ادعا کرده که این زمینها متعلق به نیروی انتظامی است و خونه های که شما اینجا ساختین غیرقانونی هستند.
انتقاد امام جمعه پشامگ سرباز از ترور سه نفر در سرباز
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، در تاریخ 3 دی افرادی ناشناس و با خودروهای شخصی به سمت یک خودرو تویوتا 92 در نزدیکی پل سرباز آتش گشوده و پس از ترور راکبان آن اجساد را نیز با خود بردند.
نخستین کمپ ترک اعتیاد زنان سیستان‌وبلوچستان بسته شد
به گزارش کمپین فعالین بلوچ خانم نظری افزودند: این کمپ نخستین کمپ زنان در شیرآباد زاهدان با کمک انجمن تلاش‌گران تشکیل شد و مرکز ما با این انجمن مدت سه ماه کار کرد، ولی در این مدت کوتاه سه‌ماهه تیم ما حتی تا ساعت 11 شب فعالیت داشت و مشاوره می‌داد.
بلاتکلیفی یک سال جوانان نصیرآباد پس از بازداشت
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، این جوانان پس از بازداشت متهم به “تشکیل گروه تروریستی” “بمب گذاری” حمله به نیروهای انتظامی و امنیتی و معلمان در استان سیستان و بلوچستان شدند اتهامی که مکررا از سوی بازداشت شدگان و در نامه های متعدد از سوی خانواده هایشان رد شده است.
پیر مرد بلوچی که بخاطر فقر بی شناسنامه مانده است
کمپین فعالین بلوچ- پیرمرد 70 ساله بلوچی به نام الله بخش بلوچ که بخاطر فقر و نداری نتوانسته در گذشته برای گرفتن شناسنامه خود، دختر و همسرش اقدام کند از سختی زندگی خود می گوید.
اعتصاب کارگران شرکت تصفیه خانه آب چابهار
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، کارگران شرکت تصفیه خانه آب چابهار، امروز 15 دی ماه در اعتراض به پرداخت نشدن 6 ماه حقوق خود تجمع کردند.
٢ معلم کرد به عنوان معلمان فداکار ایران معرفی شدند
دومین جشنواره جلوه‌های معلمی با معرفی ۱۳ معلم فداکار برگزار شد که ۱۰ معلم در این جشنواره مورد تجلیل وزیر آموزش و پرورش قرار گرفتند. از این ١٣ نفر دو تن از آنها کرد هستند.
قتل یک شهروند دیگر توسط نیروهای انتظامی ایران
به گزارش ماف نیوز، روز چهارشنبه، ۱۶ دی‌ماه سال جاری، “گرمان محمودپور” فرزند علی شهروند کُرد از اهالی روستای “مافران” سرو در اثر شلیک مستقیم هنگ مرزی نیروهای انتظامی در شهر سرو جان خود را از دست داده است.
یک زندانی سیاسی تحت تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان
به گزارش ماف نیوز، روز ۱۶ دی ماه “فرزاد مرادی نیا” فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی در بیمارستان توحید سنندج بستری گردیده و روز پنج شنبه ۱۷ دی ماه تحت عمل جراحی قرار گرفت.
مقامات حکومتی همچنان مانع برگزاری نماز جمعه در مسجد اهل سنت اسلام‌آباد ارومیه هستند
به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته جمعه هجدهم دی‌ماه، برای سومین هفته متوالی نماز جماعت روز جمعه در مسجد اهل سنت اسلام‌آباد برگزار نگردید.
دو زندانی در ارومیه بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند
در زندان ارومیه دو زندانی به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند طبق گزارشات منتشر شده، مسئولین زندان نامبرده و ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز مرگ این دو زندانی به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا را تأیید کرده‌اند.
ممانعت از ملاقات یک زندانی در زندان سنندج
به گزارش ماف نیوز، “عمر کریم شریف” زندانی سیاسی کُرد از اهالی شهرستان سید صادق در منطقه‌ی کُردنشین عراق است که از سه ماه پیش بدون هیچ دلیل موجهی، از حق ملاقات حضوری با خانواده‌ی خود محروم شده است.
یک شهروند کرمانشاهی در تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان بازداشت شد.
یک شهروند کرمانشاهی که در تجمعی مقابل فرمانداری این شهرستان بازداشت شده بود، با قید وثیقه‌ی ۶۰ میلیون تومانی آزاد شد.
بی خبری از یک نوکیش مسیحی
به گزارش ماف نیوز، “سامان رحمانی” نوکیش مسیحی مهابادی است که به اتهام ” تغییر دین و گرویدن به مسیحیت” از سویمأموران اداره‌ی اطلاعات مهاباد بازداشت شده و تاکنون از وضعیت دقیق وی اطلاعی در دست نیست.
یکی دیگر از زندانیان در زندان ارومیه جان خود را از دست دادند
به گزارش خبرگزاری‌ها، ایوب رئوف‌پور، فرزند غفور که ٧٦ سال سن دارد و ٦سال است که در زندان به سر می‌برد، به علت نبود امکانات پزشکی و جو نامساعد زندان جان خود را از دست داده است.
انفجار مین در قصرشیرین قربانی گرفت
طبق گزارش ارسالی به آژانس کُردپا، هویت این شهروند کُرد “محمد جعفر چراغی” اعلام شده که در حین تعلیف احشام دچار این حادثه شده است.
انفجار در کارخانه‌قند نقده سه کارگر را قربانی کرد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در این انفجار که ظهر روز گذشته، بیست و یکم دی‌ماه به وقوع پیوست دو کارگر به‌نامهای فیروز محمدنژاد و منصور باقری جان خود را از دست دادند.
شکایت از یک نشریه به دلیل مقاله‌ی انتقادی درباره اسلام در مریوان
علاوه بر واکنش امام جمعه مریوان، فرمانداری و اداره ارشاد اسلامی این شهر نیز به دلیل انتشار مقاله‌ای انتقادی درباره‌ی اسلام از نشریه‌ی “زریبار” شکایت کردند. گفته می‌شود زکریا قادری، نویسنده‌ی این مطلب نیز تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است به گزارش خبرگزاری هرانا
ایوب اسدی؛ گزارشی از وضعیت یک زندانی تبعیدی در کاشمر
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایوب اسدی پس از گذشت یک سال از بازداشت، در مردادماه ۱۳۹۱ توسط شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب سنندج محاکمه و به بیست سال حبس و تبعید به زندان کاشمر محکوم شد.
بازداشت و بی‌خبری از یک شهروند بوکانی
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این شهروند بوکانی چهارشنبه شب گذشته شانزدهم‌ دی‌ماه بازداشت شد و با گذشت شش روز هنوز هیچ تماسی نداشته و خانواده‌اش از اتهامات و محل نگهداری وی بی‌اطلاع اند.
لیست اسامی زندانیان امنیتی-سیاسی زندان زاهدان
بنا بر اطلاع منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اغلب این زندانیان که فاقد حکم قطعی و در بازداشت به سر می‌برند، در مراحل مختلف دادرسی امکان دسترسی به وکیل تعیینی نداشته‌ و برای گرفتن اعتراف، تحت فشار قرار گرفته اند.
دادگاه تجدیدنظر دو فعال مدنی در تبریز برگزار شد
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی درخواست تجدیدنظرخواهی وکلای علی‌محمدی و کرمانی به حکم ۱۰ سال حبس تعزیری صادره از دادگاه انقلاب تبریز، شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر استان به ریاست قاضی عطالو نسبت به برگزاری دادگاه اقدام کرد.
نقش صددرصدی بیکاری بر افزایش اعتیاد در استان سیستان و بلوچستان
کمپین فعالین بلوچ- نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: بسترسازی برای ایجاد اشتغال تنها راهکار جهت پیشگیی از اعتیاد در سیستان و بلوچستان است.
شش زندانی در ارومیه اعدام شدند
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند و با ناتوانی در جلب رضایت خانواده مقتولین، صبح امروز چهارشنبه بیست‌وسوم دی‌ماه در محوطه‌ی زندان ارومیه به دار آویخته شدند.
عمر فقیه پور؛ شانزده سال حبس بدون مرخصی
هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی سال ۱۳۷۸ بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه ازطریق ارتباط با حزب دموکرات کردستان، در دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شده بود و سپس در رای دادگاه تجدید نظر، حکم وی با یک درجه تخفیف به حبس ابد کاهش یافته است.
سعید ماسوری؛ پانزده سال بدون مرخصی
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید ماسوری، این زندانی سیاسی در تمام این سالها بارها و در مواجهه با اقدامات غیرقانونی مسئولین زندانها و نیروهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده و سابقه آسیب دیدگی جسمی و محرومیت از مراقب پزشکی در زندان را نیز دارد.
اهواز/ امکان تحرک از زندانیان سیاسی عرب سلب شده است
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، انتقال زندانیان سیاسی عرب از بند ٨ به ٦ زندان کارون اهواز مشکلات جدیدی را برای آنها ایجاد کرده است.
دو زن مبتلا به آنفلوآنزا در استان کُردستان فوت کردند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو تن از مبتلایان به بیماری آنفلوانزای H١N١ در سقز جان خود را از دست دادند هویت یکی از این زن‌ها، “خانم مسعودی” همسر حسین امامی ساکن محله‌ی مجبورآباد سقز می‌باشد.
چهار زندانی کُرد در ارومیه به دار آویخته شدند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شش نفر در زندان ارومیه اعدام شدند که ٤ نفر از آنها کُرد و ٢ نفر از آنها تُرک آذربایجان هستند.
پرستاران قراردادی در ارومیه شش ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکردهاند
بنا به خبرگزاری “ایلنا” گروهی از پرستاران قرادادی ارومیه شش ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و به گفته این پرستاران طی سالهای اخیر، تاخیر در پرداخت دستمزد پرستاران قراردادی در بیشتر مراکز درمانی به یک رویه معمول تبدیل شده است.
قصرشیرین/ خانواده‌ی کولبر کشته‌شده مورد تهدید واقع شد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، پیگیری خانواده‌ی یک کولبر کشته‌شده به نام سعید جمالی ٢١ ساله توسط معاون سیاسی ـ اجتماعی فرمانداری قصرشیرین با مشکل و مانع روبرو شده است این مقام حکومتی به خانواده‌ی جمالی گفته که از شکوائیه علیه نیروهای انتظامی خودداری کنید.
بازداشت موقت یک فعال صنفی معلمان در سقز
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یکی از فعالین مدنی شهر سقز به نام صلاح حسینی صبح روز پنج‌شنبه، بیست و چهار دی‌ماه توسط مأموران کلانتری صالح‌آباد شهر سقز بازداشت گردیده است.
رمضان احمد کمال بدون درمان به زندان بازگشت
رمضان احمد کمال، زندانی کرد روژاوا که هنگام اعزام به بیمارستان به دلیل ضرب و شتم توسط ماموران به کما رفته بود، پس از به هوش آمدن بدون درمان به زندان رجائی شهر بازگردانده شد به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان سیستان و بلوچستان چیست؟
مشکلات اقتصادی؛ مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان است که این استان متاسفانه در پی سکوت و عدم تدبیر مسئولان دولت روحانی از نظر آمار بازمانده از تحصیل در کشور صدرنشین است و رتبه اول را دارد به گزارش کمپین فعالین بلوچ
احضار مکرر امام جمعه نصیرآباد سرباز به وزارت اطلاعات
فعالین بلوچ، «مولوی دوست محمد رئیسی» امام جمعه نصیرآباد سرباز صبح روز چهارشنبه ۲۳ دی ماه سال جاری به وزارت اطلاعات احضار و تا غروب آفتاب در این ارگان امنیتی مورد بازجویی قرار گرفت.
بی خبری از وضعیت دانا حسنی فعال مدنی در کردستان
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، برخی از فعالان مدنی کُرد به کمپبن گفته‌اند از سه‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۴، که نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت «دانا حسنی» در منزلش کرده بودند، از سرنوشت او هیچ خبری منتشر نشده است.
وزارت اطلاعات زاهدان از تحویل دادن خودرو زندانی سیاسی خود داری کرد
به گزارش کمپین فعالین بلوچ وزارت اطلاعات در تاریخ 17 اسفند 88 پس از آنکه بنابر “اتهام های بی اساس” عماد الدین ملازهی را بازداشت کرد خودرو 405 و مدارک بانکی وی را نیز ضبط کرد.
بی خبری مطلق از وضعیت 7 تن از فعالان اهل سنت بازداشت شده در گلستان
به گزارش کمپین فعالین بلوچ 23 مهر ماه ماموران وزارت اطلاعات 7 نفر از فعالان مذهبی بلوچ ساکن استان گلستان را بازداشت کردند که تا کنون هیچ خبری از وضعیت آنها به دست نیامده است.
سرنوشت فعال مدنی کُرد در هاله‌ای از ابهام است
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواسط هفته‌ی گذشته مؤسس انجمن غیردولتی “دوستداران کردستان” بازداشت نمودند که از آن زمان تاکنون سرنوشت وی نامشخص می‌باشد.
نیروهای امنیتی در بلوچستان به مدرسه علوم دینی در “سرباز” یورش بردند
به گزارش منابع حقوق بشری بلوچ، روز جمعه بیست و پنجم دی‌ماه، نیروهای امنیتی به مدرسه علوم دینی “تعلیم الهدی” در سرباز حمله کردند و با شکستن قفل‌اتاق‌های این مدرسه اقدام به بازرسی و زیر رو کردن کتاب‌های دینی اهل سنت نمودند.
یک جوان متأهل به دلیل مشکلات معیشتی خودکُشی کرد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مرد جوانی در یکی از روستاهای تابع بخش مرکزی مهاباد با طناب دار به زندگی خود پایان داد.
خالد فریدونی؛ ۱۵ سال زندان و محرومیت از حقوق اولیه
با گذشت بیش از ۱۵ سال از حبس مداوم خالد فریدونی و با وجود امکان قانونی استفاده از آزادی مشروط و مرخصی، وی همچنان بدون مرخصی در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس است به گزارش خبرگزاری هرانا
نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی که در رژیم جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد توسط نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات و سپاه و همچنین نیروی انتظامی می باشد . دستگیر شدگان توسط نیروهای اطلاعاتی به محل های که در ادره اطلاعات است برده می شوند و زیر شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرند و مکانها برای خانواده های دستگیر شدگان نامعلوم است . و همچنین دستگیر شدگانی که توسط نیروهای امنیتی سپاه و یا نیروی انتظامی صورت میگیرد به روال ادراه اطلاعت می باشد اما درمحل های مربوط به خودشان میباشد که باز به روال اطلاعات می باشد چون همه نیروهای امنیتی در رژیم اسلامی مثل هم عمل می کنند. شهروندانی که درکردستان کشته و یا زخمی میشوند توسط نیروهای اطلاعات و سپاه و همچنین نیروهای انتظامی صورت می گیرد. که بیشتر کشته و یا زخمی ها در مبدا و یا خروجی شهرها که در آنجا ایست بازرسی می باشد و اغلب مواقع به بهانه کالای قاچاق اتومبیل شهروندان را هدف تیراندازی قرار می دهند ومتاسفانه چندین دهه از این گونه موارد می گذرد وهیچ نهاد و یا مسئولی پاسخگو به این گونه رفتارها نیستند و تا به حال برای هیچ ماموری در این زمینه پرونده ای تشکیل نشده است وحتی به قوه قضائیه هم احضار نشده اند . در رابطه با قتل و زخمی کردن کولبرها در کردستان که کولبری به علت نبود کار در کردستان و کولبران برای تهیه معاش زندگی خود و خانواده اش به ناچارربه کولبری روی می آوارند.ونیروهای انتظامی وامنیتی روزانه کولبرهای کرد را هدف گلوله های خود قرار می دهند و متاسفانه کشتن و زخمی شدن کولبرها در دستور کار نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم قرارگفته است .
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران (آلمان)
مسئول کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران … شهریار ایازی
تهیه گزارش از
آقایان کیومرث نجفی و آرین چشم نور