گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در اسفند ماه 1394

بازداشت آرش مکری توسط وزارت اطلاعات

خبرگزاری هرانا ـ آرش مکری دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، ششم اسفند ماه توسط ماموران اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش مکری فرزند سعید، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز در روز ششم روز اسفند ماه در منزلش توسط ماموران اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر شد.

گفتنی است که دو خودرو متعلق به نیروهای اطلاعات سپاه و بدون داشتن حکم قضایی او را بازداشت کرده اند.

ماموران اطلاعات سپاه بدون ارائه حکم قضایی پس از بازداشت آقای مکری اقدام به تفتیش منزل و ضبط اموال وی از قبیل لپ تاپ، گوشی های همراه٬ فلش مموری و بخشی از کتاب های کُردی او کردند.

https://hra-news.org/fa/prisoners/a-4556

اعتراض کانون صنفی معلمان گیلان به محکومیت رسول بداقی

خبرگزاری هرانا ـ کانون صنفی معلمان گیلان، طی بیانیه ای نسبت به تایید حکم سه سال زندان رسول بداقی بعد از ۶ سال زندان بدون مرخصی، اعتراض کرد.

متن کامل بیانیه کانون صنفی معلمان گیلان پیرو «تأیید حکم محکومیت رسول بداقی در دادگاه تجدیدنظر» عینا در پی می آید

به نام خداوند جان و خرد

بهار آمد و هر گل که باید آن همه هست گلی که می طلبم در بهار نیست چه سود؟

همکاران گرانقدر،فرهنگیان گرانمایه با سلام و خجسته باش فرا رسیدن سال نو،امیدواریم که سال پیش رو منشا خیر و برکت و صحت و سلامت برای همه ی رنج دیدگان باشد.

https://hra-news.org/fa/statements/a-86

سال ١٣٩٤ با ١٣٥٥ مورد نقض حقوق بشر در کردستان ایران همراه بوده است

آژانس کُردپا: آژانس خبررسانی کُردپا با تبریک سال نو و اتمام سالی دامنه‌دار از تبعیض و سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران و علی‌الخصوص مناطق کُردنشین، برای چهارمین سال پیاپی در گزارشی تحلیلی _ آماری نقض گسترده حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران را در سال ١٣٩٤ را در آخرین روز این سال منتشر می‌کند.

این گزارش با تفکیک آمار موارد نقض حقوق بشر به نقض یکهزار و سیصدو پنجاه و پنج مورد نقض حقوق بشر در این سال می‌پردازد.

http://www.kurdpa.net/farsi/idame/67858

انتقال دو زندانی به زندان مرکزی زاهدان

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۲۸ اسفند «مولوی امان الله بلوچی» و «حافظ عبدالرحیم کوهی» دو شهروند بلوچ از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فعالین بلوچ، این دو زندانی پس از انتقال طی تماسی به خانواده های خود این موضوع را اعلام کرده اند.

https://hra-news.org/fa/prisoners/a-4548

اذیت و آزار محمد نظری در زندان روبه فزونی است

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران با درمان و مرخصی یک زندانی سیاسی کُرد مخالفت کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مسئولان زندان رجایی‌شهر کرج با مداو و درمانِ بیماریِ محمد نظری که ٢٢ سال گذشته را در حبس بسر برده، مخالفت می‌کنند.

http://www.kurdpa.net/farsi/idame/67851

دستگیری ۲۸۵ نفر در بلوچستان و کردستان

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از دستگیری ۲۸۵ نفر در «مرزهای شرقی و غربی ایران» در سال ۹۴ توسط «پلیس امنیت» خبر داد.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۲۴ اسفند از دستگیری ۱۱۰ نفر از کسانی که به گفته او «ضد انقلاب» هستند، در «غرب ایران» خبر داد و بدون آنکه توضیح بیشتری در باره محل دستگیری و اتهام دستگیر شدگان ارائه کند، گفت که ۱۱۰ نفر از عناصر ضد انقلاب در غرب کشور دستگیر شده اند.

http://www.balochcampaign.info/?p=7691

حدود ٣٠٠ کنشگر سیاسی و مدنی کُرد در زندان‌اند

آژانس کُردپا: حکومت اسلامی ایران بیش از ٨٢٠ فعال سیاسی، مدنی و عقیدتی را در زندان‌های کشور محبوس کرده است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، جدیدترین آمارها انتشار یافته حاکی از آن است که ٢٩٠ شهروند کُرد در زندان‌های ایران به اتهام “فعالیت سیاسی و مدنی” زندانی و دوران حبس را سپری می‌کند

http://www.kurdpa.net/farsi/idame/67849

بهاری دیگر و جوانان نصیرآباد در بازداشت

کمپین فعالین بلوچ- بهار سال ۹۵ در حالی به درختان شکوفه می بخشد و در خانه ها خوشی و خنده هدیه می دهد که جوانان زیادی از ملت بلوچ در بند و گروی بیگناهی خود بسر می برند و یا بهتره بگویم این جوانان و خانواده آنها نمیتوانند در این بهار و روزهای سال نو ۹۵ خنده بر لب داشته باشند، خنده و خوشی از آنها ربوده شده، خوشی و آرامشی که حق مسلم آنها است.

بدون شک تعداد این جوانان و بازداشت شدگان به قدری زیاد است که نه تنها در این نوشتار نمی گنجد بلکه فکر نکنم که کسی از فعالان بلوچ مدعی شود که آمار همه آنها را دارد.

http://www.balochcampaign.info/?p=7681

قتل های “زنجیره ای مشکوک” در زاهدان

کمپین فعالین بلوچ- در هفته های گذشته قتل های زنجیره ای مشکوکی در محله های خاصی از شهر زاهدان رخ داده که باعث نگرانی فعالان شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از برخی از شهروندان زاهدانی در این قتل ها چند جوان و یک نوجوان بلوچ به طرز فجیعی کشته شده  و اجسادشان پس از تکه تکه کردن در محله های خاصی انداخته شده است.

http://www.balochcampaign.info/?p=7676

هفتاد و هشت درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل خوزستان دختر هستند

خبرگزاری هرانا ـ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خوزستان گفت که ۷۸ درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در خوزستان از جمعیت دختران است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، اردشیر شجاعی چهارشنبه در شورای آموزش و پرورش استان در سرسرای اداری استانداری خوزستان با اشاره به اینکه سن دانش آموزان بازمانده از تحصیل بین هفت تا ۱۲ سال است بیان کرد: “در مجموع ۱۴ هزار و ۸۸ دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خوزستان وجود دارد که بیشترین آمار این دانش آموزان از جامعه دختران است

https://hra-news.org/fa/children/a-4519

فقر، همچنان قربانی می‌گیر

دفقر و بیکاری در ایران هر روز در حال افزایش است به گونەایی که طی یک هفتەی گذشته ٢ شهروند استان های کردستان بر اثر فشارهای ناشی از آن به زندگی خود پایان دادند.* بر اساس گزارشات رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، “حمید رضا مقصودی نژاد” شهروند کُرد ساکن کنگاور -از توابع استان کرمانشاه هفته گذشته به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به خوکشی کرد. استان کرمانشاه یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، ولی به علت امنیتی بودن این شهر از سوی حکومت اسلامی ایران، شهروندان کُرد به عنوان شهروند درجه دو محسوب می‌شوند. در همین رابطه نیز روز سه‌شنبه ١٨اسفند ماه سال جاری، دختری ١٨ ساله‌ به نام “ف” ساکن محله بهارستان شهر سقز به زندگی خود پایان داد. کارشناسان امور اجتماعی مسائلی همچون بیکاری و فقر را به عنوان یکی از علل‌های خودکشی محسوب می‌کنند، که به دلیل تحریم‌های اقتصادی و افزایش چشمگیر بیکاری در ایران، آمار خودکشی شهروندان هر روز در حال افزایش است

https://drive.google.com/file/d/0BxK4ygUfgpTOenFyUlEtVS1iTFE/view?usp=drive_web

فقر و محرومیت بر روستای رحمت آباد لاشار سنگینی می‌کند/عکس

رحمت آباد روستایی در بخش لاشار است که در فاصله ۱۳۰۰متری آن حتی در روز روشن لامپ تیر برق خیابان روشن است اما در این روستا محرومیت بیداد میکنند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از لاشار نیوز؛ این روستا  یکی از دهها روستای بلوچستان است که ساکنانش از داشتن امکانات اولیه محروم و شاید بهتر باشد بگوییم در محرومیت مطلق زندگی می کنند.

روستای که  حدود ۱۰۰ نفر در این مکان زندگی می‌کنند اما همچنان از امکانات اولیه چون نعمت برق و آب و…  بی‌بهره هستند

http://www.balochcampaign.info/?p=7652

مصطفی سلیمی؛ ۱۳ سال زیر تیغ اعدام در زندان سقز

خبرگزاری هرانا – مصطفی سلیمی، در سیزدهمین سال حبس  و زیر حکم اعدام در زندان سقز نگهداری می‌شود. این زندانی سیاسی هفدهم فروردین ۱۳۸۲ بازداشت و زندانی شده است.

بنا به اطلاع منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقای سلیمی با اتهامات سیاسی و امنیتی مانند «محاربه»، «سرقت مسلحانه» و «عضویت در احزاب مخالف کرد» محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

https://hra-news.org/fa/prisoners/a-4483

نیروهای نظامی ایران یک کولبر کرد را کشتند

یک کولبر جوان مریوانی به نام مادح پرتوی که غیرمسلح بود با شلیک نیروهای مسلح ایران کشته شد.

هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به‌نقل از منابع محلی نوشته است این رویداد روز یکشنبه گذشته، ۱۶ اسفند رخ داده است.

در آژانس خبری موکریان نیز از بیانیه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان مریوان و سروآباد در این‌باره خبر داده و نوشته است این شورا خواستار رسیدگی مسئولان به این مسئله شده است.

http://www.radiozamaneh.com/265974

روایت روزگار بلوچ در حاشیه‌ دریای مکران

مجله شبکه آفتاب نوشت: «گوجه برای فقرا مجانی.» کنار پارچه‌نوشته‌ چند جوان با لباس بلوچی سفید و آسمانی ایستاده‌اند. ظهر است و دهیار داروکان عجله دارد که میدان خرس سیاه را نشانمان بدهد. با خواهش و تمنا قبول می‌کند به اندازه‌ گرفتن یکی دو عکس توقف کند.

این پارچه به امر خدابخش بلوچ، صاحب جالیز بالای بساط، نصب شده. «این را توی تلویزیون دیدید؟ خدابخش برای این کارش قهرمان شد.

http://www.balochcampaign.info/?p=7637

تجمع اعتراضی مردم یارسان در استان کرمانشاه

در پی‌ تعرض به یک جم خانه و هتک حرمت آیین یارسان، عده‌ای از پیرون این آیین واکنش نشان داده‌اند.

به دنبال تعرض به یک جم خانه یارسان و مزاحمت و توهین به پیروان این آیین در شهرستان شاه آباد غرب (اسلام آباد) کرمانشاه، عده‌ای از شهروندان کرد آیین یارسان در روز یکشنبه‌ ۹ اسفند ۱۳۹۴، در جلوی بخشداری گهواره شاه آباد غرب کرمانشاه تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

https://khodnevis.org/article/66338

تعرض و هجوم به یک جم خانه یارسان در استان کرمانشاه

یک جم خانه آیین یارسان در شهرستان شاه آباد غرب کرمانشاه مورد حمله و هجوم قرار گرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عده ایی چند صد نفره که خود را «شیعیان پیرو ولایت» می‌خواندند، روز شنبه هشتم اسفند ماه ۱۳۹۴، به تنها جم خانه باقی‌ مانده پیروان آیین یارسان در شهرستان شاه آباد غرب (اسلام آباد) در کرمانشاه حمله ور شده، و با سنگ و چوب شیشه‌های آنجا را شکسته و به ساختمان و تاسیسات آنجا آسیب‌هایی‌ وارد کردند.

http://humanrightsiniran.org/1394/10316/

گزارشات اماری

کرمانشاه خوزستان اذربایجان گیلان بلوچستان کردستان گزارشات اماری
1 اعدام و تایید حکم
1 کشته شدن توسط ماموران
1 قتل مشکوک
2 1 بازداشت و بلاتکلیفی
تمدید حکم زندان
2 تعرض ماموران به اماکن
1 1 4 3 دیگر موارد

نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی که در رژیم جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد توسط نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات و سپاه و همچنین نیروی انتظامی می باشد.

شهروندانی که درکردستان کشته و یا زخمی میشوند توسط نیروهای اطلاعات و سپاه و همچنین نیروهای انتظامی صورت می گیرد

دستگیر شدگان توسط نیروهای اطلاعاتی به محل هایی که در ادره اطلاعات است برده می شوند و زیر شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرند و مکانها برای خانواده های دستگیر شدگان نامعلوم است .

 همچنین دستگیر شدگانی که توسط نیروهای امنیتی سپاه و یا نیروی انتظامی صورت میگیرد به روال ادراه اطلاعت می باشد.

تهیه و نتظیم : جمشید غلامی سیاوزان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی