آذربایجان؛ گزارشی از آخرین وضعیت دهها شهروند معترض به روزنامه طرح نو

خبرگزاری هرانا – درپی برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف استانهای آذربایجان و اردبیل در واکنش به مطلب منتشره در روزنامه طرح نو و تداوم این اعتراضات در روزهای گذشته، موجی از بازداشت شهروندان معترض در این شهرها شکل گرفت. جدیدترین اسامی احراز شده از بازداشت یا آزاد شدگان و همچنین آخرین وضعیت ۳۱ تن از این افراد در پی می آید.

azarbayijan-eteraz-300x191

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت چند روز از اعتراضات شهرهای مختلف استانهای آذربایجان و اردبیل به مطلب منتشره در روزنامه طرح نو، بازداشت ها همچنان ادامه دارد.

بنابر آخرین گزارشات دریافتی، در شهر تبریز تاکنون هویت دست‌کم ۱۸ تن از شهروندان بازداشت شده است احراز شده است، سعید پنجی، علی ایمانی، احسان محمدی، علی جباری، جعفر غفارلو، مهدی حیدر نژاد، امیر رضا نصیری شاهی، علی غربی، سیامک صیفی، مهدی اکبری، حمید صیفی، یعصوب اصلانی، نادر مصطفی پور، روزبه پیری، امیر حسین یاوری، نیر فتحعلیلو، مریم فتحعلیلو و نسیم صادقی هویت این شهروندان است.

از بین این هجده شهروند بازداشت شده، روزبه پیری، نسیم صادقی، نیر و مریم فتحعلیلو با صدور وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و امروز نیز علی جباری هنرمند شاعر به زندان تبریز منتقل شده اند.

گزارش می شود در کنار بازداشت های صورت گرفته توسط نیروهای اطلاعات نیروی انتظامی، نهاد سپاه پاسداران نیز دست به بازداشت های خودسرانه ای زده است که از تعداد دقیق و سرنوشت این بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

از شهر خوی نیز خبر می رسد هشت تن از بازداشت شدگان روز پنج شنبه با نام های سلمان عراقی، واحید صفری، جواد علیزاده، فرهاد سلیمانپور، حسین بستانچی، محمد هادی عباس زاد، مهراب کاظم لویی و سعید ورمزیار، شامگاه روز جمعه هشتم مرداد ماه پس از ۲۴ ساعت بازداشت بطور موقت و با قید وثیقه آزاد شده اند.

گفته می شود حسین بستانچی یکی از این هشت شهروند که هنگام بازداشت مورد ضرب شتم قرار گرفته و زخمی شده بود در بیمارستان قمربنی هاشم خوی بستری و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

این شهروندان در دادگاه انقلاب خوی توسط بازپرس شاه حسینی با اتهام «اخلال در نظم عمومی» تفهیم اتهام شده اند.

از سوی دیگر سه تن از بازداشت شدگان روزهای اخیر در شهر اردبیل، مهدی هوشمند، رضا وحدت و حمید ادیب، با قید وثیقه آزاد شده اند اما از سرنوشت دیگر بازداشت شدگان از جمله احمد محمد پور، حسین بالاخانی و محمد جولانی اطلاعی در دست نیست.

هرانا پیش تر گزارش کرده بود اعتراضات شهروندان ترک (آذری) به انتشار مطلبی با محتوای توهین نژادی در روزنامه طرح نو در شهر تبریز و ارومیه، تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شدند که از این میان ۱۵ تا ۲۵ شهروند بازداشت شده با قید ضمانت و بعضا تعهد آزاد شدند و همچنان دست‌کم ۷ تن هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند.

با تداوم این اعتراضات در روز پنج شنبه، موج بازداشت فعالان ترک (آذری) در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، خوی، مراغه، زنجان، اردبیل و تهران با بازداشت ۲۴ تن در روز پنج شنبه و سه تن دیگر در روز جمعه ادامه یافت.