واکنش های بین المللی به اعدام های اخیر در ایران

خبرگزاری هرانا – درپی اعدام جمعی دست‌کم ۲۰ زندانی سنی‌مذهب در زندان رجایی شهر کرج، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، دولت‌های آلمان و فرانسه ازجمله سازمان‌ها و دولت‌های خارجی بودند که این اقدام دولت ایران را محکوم کرده و مورد انتقاد قرار دادند. زید رعدالحسین کمیسرارشد حقوق بشر این اقدام را «بی‌عدالتی محض» در ایران خواند.

edam1-300x191

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درپی اعدام جمعی دست‌کم ۲۰ زندانی سنی‌مذهب در روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه در زندان رجایی شهر کرج، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، دولت‌های آلمان و فرانسه ازجمله سازمان‌ها و دولت‌های خارجی بودند که این اقدام دولت ایران را شدیدا محکوم و مورد انتقاد قرار دادند.

زید رعد الحسین کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعدام ۲۰ زندانی امنیتی سنی مذهب در ایران با «بی‌عدالتی محض» خواندن آن شدیدا انتقاد کرد.

در اظهار نظر منتشر شده از کمیسرارشد حقوق بشر سازمان ملل آمده است: “ما از اعدام ۲۰ نفر در ایران که متهم به ارتکاب جرایم تروریستی بودند بسیار متاسف شدیم، اکثر این افراد از جامعه کرد و اهل سنت ایران بودند. در مورد منصفانه بودن محاکمات و سایر فراینده های حقوق متهم شک و تردیدهای جدی وجود دارد.”

از سوی دیگر، در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است: ایران به تازگی ۲۰ تن را به جرم قتل و برهم زدن امنیت ملی اعدام کرده است. اتحادیه اروپا به طور قوی بر مخالفت خود با استفاده از مجازات اعدام در تمامی شرایط تاکید می‌کند و علاوه بر این، نسبت به شمار بالای اعدام‌ها در ایران نگران است.

سخنگوی اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه، با غیرانسانی و خشونت‌آمیز خواندن مجازات اعدام، گفته است که این مجازات نمی‌تواند عامل بازدارنده مناسبی باشد و نقض غیرقابل قبول منزلت و شرافت انسانی به شمار می‌آید.

وزارت خارجه آلمان اعدام‌های اخیر در ایران به ویژه اعدام حسن افشار را به شدت مورد انتقاد قرار داد. خانم بربل کوفلر، مسئول وزارت خارجه آلمان در امور حقوق بشر روز جمعه (۵ اوت / ۱۵ مرداد) جمهوری اسلامی را به خاطر اعدام حسن افشار به شدت مورد انتقاد داد و تأثر و انزجار خود را از این رویداد ابراز داشت.

وزارت خارجه فرانسه نیز طی بیانیه‌ ای اعلام کرد: ”اعدام ۲۰ نفر در ایران توسط فرانسه که مخالف مجازات اعدام در همه جا و هر شرایطی می‌باشد، محکوم است“. خبرگزاری فرانسه اعدام زندانیان اهل سنت توسط حکومت ایران را یکی از بزرگترین اعدام‌های جمعی در سالهای اخیر توصیف کرد.