محکومیت دوباره حسن رستگاری در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا – حسن رستگاری مجد، شهروند ایرانی-ترکیه‌ای و زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس دیگر محکوم شد. این محکومیت حبس درحالی به وی در زندان روز جاری ابلاغ شد که پیش‌تر بازپرس پرونده وی را از اتهامات مطروحه تبرئه کرده بود اما با اعتراض دادستان وی باردیگر محاکمه شد.hassan-rastegari-300x191

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسن رستگاری مجد زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه و شهروند دوتابعیتی ایرانی-ترکیه‌ای توسط قاضی شیخ‌ لو با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس دیگر محکوم شد.

لازم به یادآوری است، روز ۲۵ خردادماه سال جاری با تحریک «حسین قره باغی» مسئول بندهای ۱ و ۲ روان‌درمانی زندان مرکزی ارومیه، آقای رستگاری که در بند زندانیان عادی نگهداری می شود، توسط این زندانیان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و سپس به مدت یک‌هفته به سلول انفرادی تنبیهی منتقل شد. این زندانی سیاسی در چند روزی که در سلول انفرادی بود نیز توسط همان زندانیان عادی با هماهنگی مسئول بند و رئیس جدید زندان آقای صفری، چندین مرتبه مورد ضرب‌وشتم شدید قرار گرفت.

پس از این رویدادها، آقای رستگاری و قره باغی به طور جداگانه شکایتی را طرح و در دست اقدام قرار دادند وپرونده ای جدید برای وی مفتوح شد.

یک منبع نزدیک به حسن رستگاری دراین‌باره به گزارشگر هرانا توضیح داد: “بازپرس پرونده آقای شعیبی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه، آقای رستگاری را از اتهامات مطروحه تبرئه کرده بود، اما با اعتراض دادستان در جلسه دیگری پرونده آقای رستگاری به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارسال و ایشان توسط قاضی شیخ‌لو به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک‌سال حبس محکوم و این حکم امروز در زندان به وی ابلاغ شد.”

این منبع مطلع در ادامه تصریح کرد: “این درحالی است که شکایت آقای رستگاری در مورد ضرب‌وشتم‌های صورت گرفته توسط مسئولین و زندانبانان اصلا در پرونده ثبت نشده بوده و این زندانی بار دیگر شکایت خود را مکتوب و ارسال کرده است.”

منبع نزدیک به این زندانی سیاسی در پایان تاکید کرد: “در حین تمامی این اعزام به دادگاه و بازگشت به زندان، آقای رستگاری توسط مامورین، افسر نگهبان و رئیس زندان آقای صفری مورد توهین و تحقیر قرار گرفته است.”

شایان ذکر است، این شهروند دوتابعیتی ایرانی-ترکیه‌ای در تیرماه سال جاری نیز توسط مامورین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. تعدادی از دندان‌های وی طی این ضرب و شتم شکست، آقای رستگاری از مشکل بینایی و شکستگی دست نیز رنج می برد.

حسن رستگاری ۴۳ ساله، در تاریخ ۵ آبان‌ماه سال ۹۳ در شهر ارومیه دستگیر شد.

آقای رستگاری با اتهامات «اخلال در نظم عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با گروه‌های مخالف کرد» از سوی دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ۱۵ سال حبس محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.