مرگ جوان معلول با شلیک سرباز پلیس بندرعباس

%d8%aa%d9%81%d9%86%da%af1-300x191خبرگزاری هرانا ـ یک جوان معلول در بندرعباس در جریان تیراندازی «شتابزده» سرباز نیروی انتظامی در یک درگیری بین چند نفر و مامورین، جان خود را از دست داد. این جوان معلول در درگیری هیچ نقشی نداشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری، این حادثه چند روز قبل در بندرعباس اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که به مأموران پلیس خبر رسید در منطقه ۲هزار دستگاه حادثه‌ای رخ داده و چند نفر با یکدیگر درگیر شده‌اند. دقایقی بعد بود که مأموران راهی محل درگیری شدند. آنها قصد داشتند چند نفر را که موجب اخلال در نظم شده بودند دستگیر کنند اما متهمان با مأموران درگیر شدند و کار بالا گرفت. مأموران پلیس سعی داشتند اوضاع را کنترل کرده و به درگیری پایان دهند اما چند نفر از متهمان به زد و خورد با مأموران پرداختند.

 

در این شرایط بود که ناگهان یکی از سربازان‌وظیفه با سلاح کلاشینکف شروع به تیراندازی کرد. او بی‌مهابا شلیک می‌کرد و صدای رگبار او ترس و وحشت زیادی در دل ساکنان منطقه ایجاد کرد. شلیک‌ها ادامه داشت تا اینکه یکی از گلوله‌ها به جوان معلولی که در آنجا بود برخورد کرد. با اینکه وی به بیمارستان منتقل شد اما ساعتی بعد به‌دلیل خونریزی شدید و شدت جراحات وارده جانش را از دست داد. در این حادثه چند نفر از متهمان و مأموران پلیس نیز مجروح شدند و درگیری با دستگیری ۲۱نفر خاتمه یافت.

بازداشت سرباز وظیفه

دقایقی از این نزاع خونین می‌گذشت که ماجرا به قاضی محسن مینا، بازپرس جنایی بندرعباس گزارش شد و تحقیقات در این‌باره کلید خورد. در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که جوان معلول به ضرب گلوله سرباز نیروی انتظامی به قتل رسیده است. مأموران مدعی بودند که مقتول در نظم اخلال و از دستور مأموران تمرد کرده و حتی قصد داشته سرباز جوان را خلع سلاح کند. این در حالی بود که مقتول معلول و از افراد تحت پوشش بهزیستی بود و به‌دلیل معلولیت جسمی توان حرکت نداشت. بنابر این ادعای مأموران نمی‌توانست واقعی باشد.

ماموران حاضر در درگیری منکر تیراندازی به سوی جوان معلول بودند اما چند نفر شهادت دادند که سرباز پلیس عامل قتل جوان معلول است. همچنین معلوم شد که سرباز پلیس بدون رعایت قانون به کارگیری سلاح و به‌صورت رگبار تیراندازی کرده است. اینها همه دلایل علیه سرباز خاطی نبود، چراکه چند روز بعد نتایج آزمایش اسلحه شناسی نیز در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت.

این نظریه کارشناسی حکایت از آن داشت که گلوله کلاشینکف با فاصله چند متری شلیک و از کتف چپ وارد بدن مقتول و از زیر گلوی او خارج شده است. این در حالی بود که با توجه به معلولیت حرکتی مقتول نقش او در اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستور مأموران را منتفی می‌کرد. از این‌رو سرباز وظیفه ضارب به‌دلیل اینکه اقداماتش خلاف قانون و از سویی نوعا کشنده بود به اتهام قتل بازداشت شد.

تحقیقات ادامه دارد

قاضی محسن مینا، بازپرس جنایی بندرعباس در این باره می گوید: “مدارک و شواهد به‌دست آمده حاکی از آن است که این سرباز وظیفه به شکلی شتاب زده و خلاف قانون از سلاح استفاده و مرتکب قتل شده است. از سویی خانواده مقتول نیز با طرح شکایت خواستار روشن شدن دلیل اصلی مرگ عزیزشان و مجازات قاتل شده است. در چنین شرایطی متهم در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد”.