کشته و مجروح شدن ۶ کولبر در مریوان

درپی حمله نیروهای نظامی ایران به کاروان کولبران در مریوان دست کم ۶ کولبر کشته و مجروح شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی روژ، بر اساس خبرهای منتشر شده بامداد امروز ۹ آذر، نیروهای هنگ مرزی شهرستان مریوان در نزدیکی روستاهای “دره وران و میرگه دریژ” از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان یک کولبر کُرد به نام “کمال بامزر” اهل روستای قطوند جان خود را از دست داده است.

همچنین دست کم شش کولبر دیگر بر اثر این حمله مجروح شده اند که حال عمومی دو تن از آنان وخیم گزارش شده است.

ماه گذشته نیز یک شهروند کرد به نام “عثمان عزیزی” فرزند کریم در نزدیکی روستای “دەرمان ئاوێ” از توابع شهرستان سردشت توسط نیروهای نظامی به قتل رسیده بود. پیشتر یکی از مقام های ارشد نیروی انتظامی قتل کولبران را “دروغ رسانه ها” خوانده بود.

سخنگوی نیروی انتظامی در گفتگو با رسانه ها مدعی شده بود که کولبران با “ورود سلاح و مواد منفجره و مواد مخدر در اشکال مختلف” به ایران سعی در خدشه‌دارکردن امنیت این کشور هستند.

به گزارش سازمان های مدافع حقوق بشر از آغاز سال جاری شمسی تا کنون بیش از ۷۰ کولبر کرد بر اثر شلیک نیروهای نظامی ایران جان خود را از دست داده و ده ها تن دیگر نیز مجروح شده اند.

علاوه بر این نیروهای نظامی ایران صدها اسب متعلق به کاسبکاران کرد را پس از ضبط با شلیک گلوله کشته اند.

پیشتر شماری از نمایندگان مجلس با اعتراض به کشتار چارپایان باربر توسط نیروهای نظامی ایران خواستار پایان دادن به این رویه شده بودند. این اعتراض در حالی بود که این نماینده ها هیچ اشاره ای به کشتار کولبران کُرد نکرده اند.