صدور یک حکم اعدام و ۹۵ سال حبس برای ۷ شهروند اهل اشنویه

  •  خبرگزاری هرانا – دستگیر شدگان مرتبط با درگیری مسلحانه خرداد ۹۵ در منطقه اشنویه به اعدام و حبس طولانی محکوم شدند. این درگیری که بین نیروهای سپاه پاسداران و چند تیم وابسته به یکی از سازمان های اپوزیسیون کردستان در منطقه اشنویه روی داد به کشته و زخمی شدن تعداد پرشماری از هر دو طرف مخاصمه منجر شد. محکوم شدگان هر چند در این رابطه دستگیر و مجرم شناخته شدند اما الزاما نقش مستقیم یا حضور میدانی در این درگیری مسلحانه نداشتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۷ نفر از شهروندان که عمدتا از ساکنین روستاهای سرگیز و قره سقل (قره سقز) از توابع اشنویه هستند به حکم دادگاه انقلاب ارومیه در مرحله بدوی به احکام ذیل محکوم شدند:

۱- هدایت عبدالله پور فرزند ابوبکر / حکم اعدام
۲- رسول عزیزی با نام مستعارحاسد، فرزند ابرهیم / ۲۵ سال حبس
۳- محمدظاهر فرامرزی فرزند کریم / ۲۰ سال حبس
۴- جلال مسروری فرزند مولود / ۱۵ سال
۵- کمال مسروری فرزند مولود / ۱۰ سال
۶- یعقوب بااکرام فرزند رسول / ۱۵ سال
۷- صدیق بااکرام فرزند حسین / ۱۰ سال

لازم به ذکر است این شهروندان مورخ ۲۶ خرداد ۹۵ پس از بروز درگیری در روستای «قره سقل» اشنویه بازداشت شدند.

واقعه مذکور به درگیری بین تیم هایی از حزب دموکرات کردستان ایران و نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران اشاره دارد که طی آن تعداد زیادی از هر دو طرف کشته و زخمی شدند. عمده افراد محکوم شده مورد ذکر در این گزارش از ساکنین منطقه مرزی اشنویه بودند که به ظن همکاری با نیروهای اپوزیسیون حاضر در صحنه درگیری بازداشت شدند.

منابع مطلع به هرانا گفتند “در این روستا خانه هایی که در درگیری تخریب شده، با سیم خاردار محصور شده و تاکنون اهالی این روستا حق ورود به خانه های خود را نیافته اند”.

در این روستا ۳۰ خانوار زندگی می کردند که در اثر فشارها، ۱۵ خانوار این روستا را ترک کرده اند.

یک منبع نزدیک به خانوادهای متهمین به گزارشگر هرانا گفت: “یکی از این افراد حتی زمان درگیری در روستا نبوده و برای خرید به شهر رفته بود اما دستگیر شده و به ۱۰ سال حبس محکوم شده. حتی مادر فردی که به اعدام محکوم شده با تاکید بر بی گناهی تهدید کرده خود را جلوی فرمانداری آتش خواهد زد.”

۱۳۹۵/۱۱/۰۹