پایان اعتصاب غذای مهدی کوخیان در زندان مراغه

 مهدی کوخیان فعال اهل ملکان از سه روز پیش به اعتصاب غذای اعتراضی خود در زندان مراغه پایان داده است. وی از چندی پیش در اعتراض به خلف وعده مسئولین و افزایش مبلغ وثیقه، مجددا در زندان مراغه دست به اعتصاب غذا با دوختن لبانش زده بود. این زندانی سیاسی به طور سمبلیک برای «خودداری از شنیدن توهین های مسئولین مربوط» اقدام به «دوختن گوشهایش» نیز کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی کوخیان فعال اهل ملکان بعد از یک هفته، مورخ ۱۸ بهمن ماه، به اعتصاب غذای مجدد اعتراضی خود در زندان مراغه پایان داده است.

آقای کوخیان روز سه شنبه ۱۲ بهمن در اعتراض به خلف وعده مسئولین و افزایش مبلغ وثیقه از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان، مجددا در زندان مراغه دست به اعتصاب غذا با دوختن لبانش زده بود. این زندانی سیاسی به طور سمبلیک برای «خودداری از شنیدن توهین های مسئولین مربوط» اقدام به «دوختن گوشهایش» نیز کرده بود.

یک منبع آگاه از وضعیت پرونده این شهروند ملکانی در این باره به گزارشگر هرانا گفت: “علیرضا اورنگی رئیس دادگستری ملکان به خاطر پرونده مهدی به دیدار مهدی در زندان رفته و گفته که اگر بمیری هم وثیقه ات شکسته نخواهد شد.”

لازم به ذکر است مورخ ۲۹ آذرماه مهدی کوخیان و کریم‌ چایچیان دو شهروند اهل ملکان در منزل خود توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شدند. ماموران مراجعه کننده ضمن تفتیش منزل آنها اقدام به توقیف وسایل شخصی الکترونیکی و ارتباطی این دو شهروند نمودند.

آقایان کوخیان و چایچیان از هنگام انتقال از اماکن ملکان به زندان مراغه (مورخ ۱ دی ماه) در این زندان با دوختن لبان خود دست به اعتصاب غذا زده و به بخش قرنطینه زندان منتقل شدند.

کریم چایچیان در ساعات پایانی روز پنجم دی ماه از زندان مراغه آزاد شد، اما آقای کوخیان با تداوم اعتصاب غذا به سلول های انفرادی اداره اطلاعات سپاه منتقل شد.

پیش از این گزارش شده بود مهدی کوخیان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه پاسداران تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

این فعال مدنی تا ۳ روز بعد از انتقال به این بازداشتگاه، لبهای خود را دوخته نگه داشته بود. اما بازجویان این اداره نظامی با اجبار و ضرب و شتم لبهایش را باز کردند اما وی هم‌چنان به اعتصاب غذای خود ادامه داده بود.

نهایتا روز یکشنبه سوم بهمن ماه، مهدی کوخیان از بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه تبریز به زندان مراغه منتقل شد. این انتقال درحالی انجام شد که آقای کوخیان در تاریخی نامشخص در بازداشتگاه این نهاد به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

علت اصلی دستگیری این افراد فعالیت در کانال تلگرامی “شهر خبر ملکان” بوده است.

 تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۲۰