گزارش اجمالی از زندان دامغان؛ سه اعدامی از جمله یک کودک-مجرم

زندان دامغان با مساحت ۲۵۰ متر مربع و حضور حدود ۱۳۰ زندانی، یکی از کوچکترین زندانهای کشور است که کمتر درباره آن سخن گفته شده است. در گزارش پیش رو ضمن بررسی وضعیت این زندان، هویت احراز شده سه زندانی محکوم به اعدام از جمله یک کودک-مجرم (فردی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته است) مورد اشاره قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندان دامغان واقع در بلوار امام خمینی این شهر، ساختمان دو طبقه کوچکی به مساحت ۲۵۰ متر مربع شامل هواخوری ۶۰ متری است. این ساختمان با عمر ۵۰ ساله پیش از این، ساختمان شهربانی قدیم شهر بوده است.

این زندان برای حدود ۱۳۰ زندانی اعم از متهم و محکوم، دارای ۵ دستشویی و ۵ حمام است.

عکس هوایی از ساختمان کوچک زندان دامغان

عمده مشکل اصلی این زندان ِ«تمیز»، از نظر زندانیان فضای بسیار محدود آن است.

در طبقه اول دو اتاق به عنوان بند جوانان و بند سلامت (زندانیان غیر سیگاری)، در طبقه دوم دو اتاق با مساحت هرکدام ۷۰ تا ۸۰ متر مخصوص محکومین و متهمان (زندانیان با قرار بازداشت موقت)، یک نمازخانه و بند زندانیان «رای باز» قرار دارند.

برای هر اتاق این زندان یک تلویزیون و یک یخچال در نظر گرفته شده است.

به گفته زندانیان آزاد شده از این زندان؛ “مواد مخدر خیلی کمتر و شاید به ندرت در مقایسه با اکثر زندانها به این محل «قاچاق» می شود.”

مشکل دیگری که زندانیان از آن گله مند هستند، در مورد زندانیان با رای باز است. گفته می شود، بموجب قانون، بنیاد تعاون بایستی ۵ درصد از درآمد این زندانیان را به عنوان حق بیمه بردارد اما بنیاد تعاون استان سمنان بدین منظور ۲۰ درصد درآمد زندانیان با رای باز را کسر می کند.

در حال حاضر سه زندانی محکوم به اعدام شامل یک کودک مجرم، با اتهامات مربوط به مواد مخدر در این زندان نگهداری می شوند.

هویت احراز شده این سه زندانی توسط هرانا به قرار زیر است:

۱- فرزاد نورایی / زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته
۲- سید مهدی شاهچراغ
۳- کاظم شهرکی

عکس هوایی از شهر دامغان و موقعیت زندان این شهر

 تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۲۶