پوستر و شعار سالانه زبان مادری توسط یونسکو منتشر شد

 یونسکو با شعار “پیش به سوی آینده ای پایدار از طریق آموزش چند زبانه” پوستر سالانه زبان مادری را منتشر نمود.

 با نزدیک شدن به 21 فوریه، روز جهانی زبان مادری، ایریینا بوکووا مدیر کل یونسکو، با رونمایی از شعار و پوستر سالانه زبان مادری برای سال 2017 در پیامی که بدین منظور در وبسایت رسمی یونسکو منتشر نموده، نوشته است« به مناسبت روز جهانی زبان مادری،‌ تقاضا می کنم که ظرفیت آموزش چندزبانه در نظام های اجرایی و آموزشی،‌ ترجمان فرهنگی و رسانه ها،‌ فضای مجازی و تجارت و در همه جا به رسمیت شناخته شود».

وب سایت یونسکو درباره اهمیت روز جهانی زبان مادری می نویسد « 21 فوریه2017  روز جهانی زبان مادری(IMLD) با عنوان “پیش به سوی آینده ای پایدار از طریق آموزش چندزبانه” در نظر گرفته شده که برای ترویج و توسعه پایدار، زبان آموزان باید دسترسی به آموزش زبان مادری خود و زبان های دیگر داشته باشند تا زبان مادری را آموزش ببیند. از طریق تسلط بر زبان اول یا زبان مادری است که فراگیری مهارت های پایه ای از جمله خواندن، نوشتن و حساب میسر می شود. زبان های محلی به ویژه زبان های اقلیتی یا بومی دریچه انتقال فرهنگ ها،‌ ارزش ها و دانش سنتی محسوب می شوند. بنابراین، این زبان ها نقش مهمی را در پیشبرد آینده ای پایدار ایفا می کنند».

آموزش چند زبانه چیست؟

بر اساس تعاریف یونسکو، آموزش چند زبانه درحالی که حقوق صاحبان زبان( زبان مادری) را برای جمعیت های کوچک و اقلیت ها حفظ می کند، موجب تسهیل در دسترسی به آموزش و پرورش به ویژه در میان دختران و زنان می شود. آموزش چندزبانه بر کیفیت آموزش و یادگیری با تمرکز بر درک و خلاقیت تاکید دارد.

روز 21 فوریه ( 2 گاهی 3 اسفند) از طرف سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال 1999 به منظور کمک به تنوع زبانی ، فرهنگی و جهت جلوگیری از مرگ زبانها انجام گرفته است . مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زبان مادری و تاثیر مثبت آن در آموزش کودکان ، سال 2008 را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد.

کمیته پیگیری اعلامیه جهانی حقوق زبانها مدافع اصل برابری همه جوامع زبانی است و معتقد است که اعضاء هر جامعه زبانی حق دارند در مدارس به زبان مادری خود تعلیم ببینند و در اداره ها و سازمانهای رسمی به زبان خود صحبت و مکاتبه کنند.

اما با این حال ساکنان آذربایجان جنوبی با داشتن جمعیتی بیش از 30 میلیون نفر نه تنها از نعمت زبان مادری خود بی بهره مانده اند بلکه هر گونه فعالیتی در جهت آموزش زبان مادری تورکی با سرکوب حکومت ایران روبرو بوده و هر سال در “روز جهانی زبان مادری” شاهد دستگیری و بازداشت طیف وسیعی از فعالان آذربایجان جنوبی که در راه احیای زبان مادری تلاش می کنند، توسط نیروهای امنیتی هستیم.

پوستر و شعار سالانه زبان مادری توسط یونسکو منتشر شد