سن اعتیاد در آذربایجان غربی به زیر ١٨ سال رسیده است

 معاون پیشگیری سازمان بهزیستی آذربایجان غربی گفت: متاسفانه سن اعتیاد در استان به زیر ١٨سال رسیده است.

پروین محمدپوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی درخصوص پرداخت یارانه درمان به معتادین نیازمند تحت عنوان یاری برگ از سوی بهزیستی آذربایجان غربی گفت: در سال جاری بیش از ٨٧ میلیون تومان یاری برگ به معتادین درجهت استفاده از کمپ های ترک در استان اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: مبلغ هریاری برگ ١٧۵هزار تومان بوده که  امسال ۵٠٠ نفر به تناسب نیازشان از بهزیستی آذربایجان غربی یاری برگ دریافت کرده اند.

محمدپوری با بیان اینکه متاسفانه سن اعتیاد در استان به زیر ١٨سال رسیده است افزود: در ٩ماهه نخست امسال بطور تخمینی بیش از ٣هزار نفر معتاد در استان در مراکز اقامتی و سرپایی تحت درمان قرار گرفته اند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیشترین گرایش معتادین استان طبق اعلام شورای هماهنگی به تریاک است تصریح کرد: مصرف عمده معتادین در آذربایجان غربی به تریاک و مشتقات آن بوده و لی در درجه دوم اعتیاد به شیشه نیز مشاهده شده است.

وی با اشاره به تعداد مراکز درمانی معتادین تحت نظارت بهزیستی آذربایجان غربی گفت: در استان ١٧مرکز درمان سرپایی، ١۵مرکز اقامتی و ۵ مرکز کاهش آسیب و یک شیلتر و مرکز اقامتی برای زنان وجود دارد.

محمدپوری با بیان اینکه در آذربایجان غربی هیچ مرکز اقامتی بلند مدت (tc) وجود ندارد افزود: با توجه به نیاز استان برای تاسیس مرکز اقامتی بلند مدت و اعلام فراخوان برای ایجاد چنین مرکزی بدلیل هزینه های بالای راه اندازی و اداره چنین مراکزی هنوز متقاضی اعلام آمادگی نکرده است.

مسوولان مبارزه با مواد مخدر در ایران همواره از وجود «مافیایی توزیع مواد مخدر» خبر می دهند که حکومت ایران از برخورد با این مافیا اجتناب می کند.

علی‌ هاشمی، «رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران»، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در سال۹۴، از وجود مافیای مواد مخدر کشور پرده برداشت و افزود:«خسارت مواد مخدر سالانه ۴۰هزار میلیارد تومان می باشد که از این ۴۰هزار میلیارد تومان حدود ۴۵ درصد مربوط به مصرف معتادان است و از جیب خانواده‌های معتادان به جیب مافیا می‌رود. مافیا با این پول فسادهای بسیاری را اعم از پولشویی، رشوه و… انجام می‌دهند.»

وی درباره میزان دسترسی به مواد مخدر گفت:«مدتی پیش برای انجام تحقیقاتی به یکی از شهرهای شمالی رفته بودم و با معتادی صحبت ‌کردم. او می‌گفت کافی است تماس بگیرم تا دو دقیقه بعد مواد را به من برسانند. متاسفانه این موضوع نشان دهنده وضع نابسامان توزیع موادمخدر در کشور است.»

اعتیاد یکی از معضلات اساسی جامعه ایران می باشد که پیامدهای ویرانگری بهمراه دارد و جامعه آذربایجان جنوبی نیز از این ناحیه متحمل آسیب های جدی می شود.

هفته گذشته شهیندخت مولاوردی، «معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده»  در گفتگو با ایرنا، با بیان اینکه «طلاق علت و معلول بسیاری از آسیب های اجتماعی است»، اعلام کرد:« ۵٦ درصد عامل طلاق های زوجین در کشور اعتیاد است.»

سن اعتیاد در آذربایجان غربی به زیر ١٨ سال رسیده است