پدر محمد مختاری درباره نتیجه دادخواهی از قوه قضائیه: قرار منع تعقیب زدند و گفتند «قاتل پیدا نشد»

اسماعیل مختاری، پدر محمد مختاری جوان ۲۲ ساله ای که در روز ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۹ بر اثر اصابت گلوله در تهران کشته شد، گفت که شکایت و دادخواهی خانواده او به سرانجامی نرسیده و برای این پرونده «قرار منع تعقیب» صادر شده است. آقای مختاری گفت: «از ما خواستند دیه بگیریم اما نپذیرفتیم» چون «تنها خواسته ما معرفی قاتل محمد است.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، محمد مختاری، دانشجوی ۲۲ ساله مهندسی معدن دانشگاه آزاد شاهرود روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و در جریان اعتراضات مردمی از ناحیه پیشانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد.محمد مختاری در آخرین استتوس خود در صفحه فیس بوک اش نوشته بود: «خدایا ایستاده مردن را نصیبم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته‌ام.» عکس پروفایل او نیز در فیس بوک، فراخوان راهپیمایی ۲۵ بهمن بود.

پدر محمد مختاری گفت: «پرونده در دادسرای اوین بود اما پی‎گیری ما به نتیجه نرسید. منع تعقیب اعلام کردند. دو بار شکایت کردیم و باز منع تعقیب زدند. گفتند قاتل پیدا نشد و وظیفه جمهوری اسلامی است که دیه بدهد. گفتم ما اگر دیه می خواستیم همان روز اول می‎گرفتیم همان یکی دو روز اول که از بنیاد شهید آمدند خانه ما و گفتند پرونده بسازیم و شهید اعلام کنیم و دیه بدهیم. ما قبول نکردیم حالا هم تنها خواسته ما معرفی قاتل محمد است و دیه نمی‎خواهیم اما پرونده را بسته‎اند و دست ما کوتاه است.»

اسماعیل مختاری در ششمین سالگرد کشته شدن فرزند جوان اش گفت که امسال خانواده محمد مختاری مراسمی برای سالگرد نداشتند. او گفت: «هرسال به پلیس امنیت احضار می کردند و امسال تصمیم گرفتیم هیچ مراسمی نگیریم. نمی‎خواستیم یک عده مردم بیایند و دچار مشکل شوند. امسال خودمان خانوادگی سر مزار محمد رفتیم و برنامه دیگری نداشتیم. اعلام هم نکردیم چه زمانی سر مزار می‎رویم چون اگر مردم می‎دانستند می‎آمدند و همزمان نیروهای امنیتی آنجا مشکل ایجاد می‎کردند.»

پدر محمد مختاری بارها به دلیل مصاحبه و اطلاع‎رسانی درباره فرزندش و همچنین در آستانه سالروز تولد و سالگرد کشته شدن او به پلیس امنیت تهران احضار شده و تحت فشار قرار گرفته‎است. اسماعیل مختاری اعلام کرده است که محمد مختاری حامی جنبش سبز بود و روز ۲۵ بهمن ماه ۸۹ دستبند سبز خود را به دستگیره در خانه بسته و به میان مردم معترض رفته‎‎است.

روز ۲۵ بهمن ماه ۸۹ مردم در تهران با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز ایران به خیابان‎ها آمدند. صدها نفر بازداشت شدند و از همان روز رهبران جنبش سبز به اتفاق همسران‎‎شان در حصر خانگی قرار گرفتند. علاوه بر محمد مختاری، یک جوان دانشجوی دیگرهم به نام صانع ژاله در آن روز با اصابت گلوله کشته شد.

صانع ژاله، دانشجوی رشته ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران، متولد سال ۱۳۶۳ غروب راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه با شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد. برخی رسانه های حکومتی از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی پس از کشته شدن صانع ژاله سعی کردند با اجرای یک سناریوی امنیتی و «جعل کارت بسیج»، صانع ژاله را «یک نیروی بسیج معرفی کنند که در راهپیمایی توسط اعضای مجاهدن خلق مورد حمله قرار گرفته و کشته شده است»، اما همکلاسی‎های این دانشجو و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر با انتشار عکس‎های از صانع ژاله در کنار آیت الله منتظری در روزهای قبل از انتخابات ۸۸، این سناریو را به چالش کشیدند.پس از این بود که سازمان صدا وسیما به ریاست عزت الله ضرغامی در اقدامی دیگر در «برنامه بیست و سی» با «مردی مصاحبه کرد که او را پدر صانع ژاله خواند که می گفت از فتنه گران نمی گذرد»، اما این بار هم درست چند ساعت بعد «قانع ژاله» یکی از برادران صانع ژاله درگفتگو با صدای آمریکا اعلام کرد که «برادرش هیچگاه بسیجی و حافظ قران نبوده است و کارت بسیج او جعلی است.» او در این مصاحبه از این گفت که صانع ژاله حامی جنبش سبز و خواهان تحولات در ایران بوده است. همچنین او از تهدید های دولتی گفت که پدرش را تهدید کرده‎اند که اگر با آنها همکاری نکند پسران دیگرش را اعدام می کنند.برادر صانع ژاله پس از این مصاحبه برای مدتی بازداشت شد.

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه ای در روزنامه کیهان از جمله بازیگران سناریوی نیروهای امنیتی برای فریب افکار عمومی درباره صانع ژاله بود. شریعتمداری که با حکم رهبر جمهوری اسلامی مدیر روزنامه کیهان است در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که «صانع ژاله مخبر او و بچه حزب الهی بوده و با روزنامه کیهان همکاری داشت» اما این ادعا بلافاصله توسط دوستان و اعضای خانواده صانع ژاله تکذیب شد و دفتر تحکیم وحدت، یکی از تشکل‌های فراگیر دانشجویی در آن هنگام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که صانع ژاله و محمد مختاری، دیگر دانشجوی کشته شده در تظاهرات ۲۵ بهمن، توسط نیروهای هوادار حکومت کشته شده‌اند و خون آنها مصادره شده است. دقتر تحکیم وحدت در این بیانیه اعلام کرد که «قاتلان می‌گویند که یاور ماست، جاسوسان رفیق خود می‌خوانندش و کافرانش به کیش خویش. به زشت مردمانی گرفتار آمده‌ایم که تاریخ نظیرشان را در سفاکی و دغلکاری به خود ندیده است. لیک ما را سر باز ایستادن نیست. راهی را که صانع و محمد رفته‌اند ادامه خواهیم داد و خونشان را پاس خواهیم داشت. آن‌ها که آخرین آرزویشان این بود که ایستاده بمیرند، چرا که از نشسته زیستن در ذلت خسته بودند.»

پرونده کشته شدن صانع ژاله هم در دادسرای اوین به نتیجه ای نرسید و بدون معرفی قاتل، توسط قوه قضائیه مختومه اعلام شد.

بعد از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران ده‎ها تن از معترضان به نتایج اعلام شده این انتخابات، بر اثر اصابت گلوله یا ضربات باتوم و گاز اشک آور و در مواردی چون روز ششم دی ماه ۱۳۸۸ با خودروهای نیروی انتظامی زیر گرفته و کشته شدند و شمار دیگری از معترضان بازداشت شده هم در بازداشتگاه کهریزک جان باختند. شکایت . دادخواهی خانواده‎های کشته شدگان و آسیب دیدگان اعتراضات سال های ۸۸ و ۸۹ هیچ نتیجه ای نداشته است.

Date: