چهار تجمع اعتراضی کارگری در کشور برگزار شد

در روز جاری کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز، گروهی از کارگران شاغل در کارخانه ماشین سازی تبریز و کارگران دو کارخانه کنتور سازی وصنایع کم مصرف ایرانیان قزوین و همچنین روز گذشته نیز شماری از کارگران کارخانه فرنخ، نازنخ قزوین در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

از روز گذشته تاکنون (۱۷ بهمن ماه) شماری از کارگران کارخانه «بلبرینگ سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده ودر محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

منابع خبری در در کارخانه « بلبرینگ سازی تبریز » علت برپایی این اعتراض صنفی دو روزه را سه ماه معوقات مزدی اعلام کرده‌اند.

به نقل از کارگرانی که در این اجتماعی صنفی شرکت دارند گفته می‌شود، در کارخانه بلبرینگ سازی تبریز حدود۱۹۰ نفر کارگر رسمی وقرار دادی فعالیت دارند که کارفرما علاوه بر تاخیر مطالبات مزدی سه ماهه آذر ، دی وبهمن تاکنون، از واریز حق عیدی وپاداش پایان سال آنها نیز کوتاهی کرده است.

کارگران معترض می‌گویند: “علیرغم  همه پیگیری هایی که اعضای کمیسیون کارگری  استان وفرمانداری تبریز طی ماه های گذشته انجام داده‌اند، مشکلات مالی این کارخانه همچنان به قوت خود باقی است”.

به گفته کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز، این واحد یکی از  موفق ترین واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که تا پیش از سال ۹۱ محصولات آن به صورت پیش فروشی عرضه می‌شد.

آنها می‌گویند: “مشکلات این صنعتی درست از زمان واگذاری آن  به بخش خصوصی به تدریج ایجاد شده است”.

صبح امروز انجام شد؛ کارگران ماشین سازی تبریز در محوطه کارخانه تجمع کردند

به گزارش ایلنا، گروهی از کارگران شاغل در کارخانه «ماشین سازی تبریز» صبح امروز (۱۷ اسفند ماه )در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

منابع خبری درکارخانه «ماشین سازی تبریز» واقع درشهرک صنعتی قراملک تبریز با اعلام این خبر می‌گویند دلیل اعتراض امروز حدود ۸۰۰ نفر از کارگران شاغل در این واحد تولیدی، تاخیر در پرداخت مزد ماه‌های دی وبهمن و نیز  عیدی و پاداش پایان سال جاری است.

همچنین گفته می‌شود که در پرداخت حق بیمه کارگران یاد شده نیز مشکلاتی به وجود آمده است به طوری که حجم مطالبات تامین اجتماعی به حدود یک ونیم میلیارد تومان می رسد.

برپایه این اطلاعات ظاهرا کارگران این مجتمع صنعتی دلیل به تعویق افتادن مطالبات مزدی خود را تامین نشدن منابع مالی کارخانه از سوی کارفرما بخش خصوصی عنوان می‌کنند که به تازگی مدیریت کارخانه را بر عهده گرفته است.

به گفته یکارگران معترض، شرکت ماشین سازی تبریز تا قبل از اسفند ماه سال گذشته دولتی بود (سازمان گسترش نوسازی) ولی بعد از آن در راستای سیاست‌های اصل ۴۴به بخش خصوصی (به صندوق بازنشستگی فولاد) واگذار شد و از آن زمان تاکنون وضعیت مالی کارخانه و کارگران بد‌تر شده و عمده مزایای شغلی کارگران قطع شده است.

طبق اظهارات وی، از زمانی که شرکت ماشین سازی تبریز بخش خصوصی واگذار شد روند تولید محصولات آن که در زمینه قطعات فولادی وچدنی فعالیت دارد کاهش محسوسی پیدا کرده است، به نحوی که اگر این روند ادامه یابد، خطر توقف دائم تولید و بیکاری کارگران را پیش رو خواهیم داشت.

به گفته او کارگران ماشین سازی تبریز در این تجمع اعتراضی خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی خود و همچنین پرداخت حداقل بخشی از مطالبات معوقه‌شان شدند.

تجمع کارگران کنتور سازی وصنایع کم مصرف ایرانیان مقابل استانداری قزوین

به گزارش ایلنا، کارگران دو کارخانه کنتور سازی وصنایع کم مصرف ایرانیان صبح امروز در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت کارخانه ودریافت مطالبات مزدی خود می‌خوانند مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.

منابع خبری ایلنا در این دو  واحد تولیدی گزارش کردند تجمع اعتراضی امروز صبح (۱۷ اسفند ماه) آنها به دلیل بی‌توجه‌ای کارفرمای کارخانه کنتور سازی به تعویق  معوقات مزدی وعیدی وپاداش پایان سال آنها   صورت گرفته است.

به گفته آنان، مطالبات مزدی حدود  ۳۵۰ نفر از کارگران شاغل در واحد کنتور سازی  با احتساب اسفند ماه حدود ۵ ماه به تاخیر افتاده و ۸۰ کارگر شاغل درکارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان نیز دست کم ۹ ماه مزد معوقه طلبکارند.

طبق اظهارات کارگران معترض ، جدا از مسئله به تاخیر افتادن چندین ماهه دستمزد کارگران این دو کارخانه تا این لحظه هیچ خبری از  وضعیت پرداخت عیدی وپاداش  آنان نیست و در آستانه سال نو نگران وضعیت مالی خود هستند.

کارگران معترض  با بیان اینکه قرار است  مدیریت کارخانه کنتور سازی وصنایع کم مصرف ایرانیان به سرمایه گذار جدید واگذار شود در ادامه گفتند: “در حال حاضرکارگران این دو واحد امیدوارند وضعیت مالی کارخانه در نتیجه واگذاری آن به یک کارفرمای دیگر بهبود پیدا کند”.

به گفته کارگران هم اکنون در زمینه واگذاری سهام کارخانه به سرمایه گذار جدید مشکلاتی به وجود آمده که بخشی دیگر از خواسته ای ما کارگران در اجتماع امروز تسهیل این واگذاری از مسئولان است.

روز گذشته؛ تجمع همزمان کارگران فرنخ وناز نخ مقابل استانداری قزوین

به گزارش ایلنا، روز گذشته (۱۶ اسفند ماه) شماری از کارگران کارخانه فرنخ، نازنخ در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در دریافت مطالبات مزدی عنوان می‌شود، مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.

این کارگران که چندین ماه مطالبات مزدی معوقه  طلبکارند در گفتگوبا یکی از رسانه های محلی گفته‌اند: “همزمان با تجمع روز گذشته مان  مقابل استانداریمسعود بابایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در  جمع ما معترضان حاضر شد ووعده پی گیری مطالباتمان را داد”.

از قرار معلوم طبق وعده های مدیر کل کاراستان قرار شد حداکثر تا روز هیجدهم اسفند وضعیت پرداخت مطالبات کارگران فرنخ وناز نخ مشخص شود.بنابراین کارگران  این دو کارخانه با اعتماد به وعده های داده شده موقتا به اعتراض صنفی خود خاتمه داده اند.هرانا 18 اسفند