احضار ۵۰ فعال دانشجویی به مراجع قضایی

72 انجمن اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای از احضار ۵۰ فعال دانشجویی به مراجع قضایی خبر دادند.

در این بیانیه که روز شنبه ۲۶ فروردین در وبسایت انصاف نیوز منتشر شده، همچنین اعلام شده که ۵۰ فعال دانشجویی در ماه های اخیر احضار و فعالیت هفت انجمن اسلامی از سوی هیات‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجویی تعلیق شده است.

این این انجمن‌های اسلامی از «فشار و ایجاد محدودیت» بر سر راه فعالیت‌های دانشجویی توسط نهادهای داخل و خارج دانشگاه انتقاد کردند.

به گفته این انجمن‌های اسلامی، هیات‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها با «چینش سخنرانان مراسم‌ها یا دخالت‌های فراقانونی در روند برگزاری برنامه‌های انجمن‌ها، با بهانه‌ مصلحت‌اندیشی به صورت سیستماتیک به نقض آشکار قانون روی آورده‌اند».

در این بیانیه ۲۳ مورد از مشکلات انجمن‌های اسلامی ذکرشده که از جمله آنها «تهدید و احضار فعالین به نهادهای امنیتی و عدم‌حمایت از آن‌ها از سوی دانشگاه و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت»، «عدم اعطای مجوز به برنامه‌های انجمن‌ها بدون کوچک‌ترین توضیح»، «لغو ناگهانی مجوز صادرشده برای برنامه‌ها در دقایق آخر، بدون توضیح»، «دخالت نهادهای مختلف دانشگاه از جمله حراست در امور داخلی انجمن‌ها» و «نظارت پیش از چاپ بر نشریات و پوسترهای مربوطه» است.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ایام تبلیغات انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود بارها ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

حقوق بشر در ایران ۲۷ فروردین