ابراز نگرانی سازمان ملل و دولت آلمان از اجرای حکم اعدام کودک-متهمان در زندان‌های ایران

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که دست‌کم ۹۰ متهم-کودک محکوم به اعدام در زندان‌های ایران وجود دارد و ایران قصد دارد طی هفته‌های آتی احکام دو تن از آنان را اجرا کند. دولت آلمان نیز طی بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام یکی از این زندانیان شده است.

روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه وب‌سایت سازمان ملل اعلام کرد که دست‌کم ۹۰ متهم محکوم به اعدام که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند، در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند.

در میان آنها، دو تن که زمان صدور حکم ۱۷ و ۱۵ سال داشته‌اند، اکنون با تعیین زمان اجرای حکم در آستانه اعدام قرار دارند.

متهم نخست، مهدی بهلولی سال ۱۳۸۰ و در ۱۷ سالگی حکم قصاص را دریافت کرد و قرار بود این حکم ۱۰ روز پیش در ۳۰ فروردین اجرا شود. اجرای این حکم چند ساعت پیش از موعد متوقف شد. هنوز وضعیت اجرای حکم او مشخص نیست.

متهم دوم، پیمان برنده در ۱۳۹۱ در ۱۵ سالگی به اعدام محکوم شد و قرار است در ۲۰ اردیبهشت این حکم اجرا شود.

بهنیام داویت مزمور رئیس کمیته کودکان سازمان ملل، اسما جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، و اگنس کالامارد گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های خودسرانه جمعه گفتند که «این اعدام‌ها باید فوراً متوقف و احکام اعدام شکسته شوند. ما از ایران می‌خواهیم تا بی‌هیچ تأخیری تمام احکام صادرشده مشابه علیه کودکان را لغو کند.»

بربل کوفلر (Bärbel Kofler)، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان شامگاه جمعه (۲۸ آوریل/ ۸ اردیبهشت) از دولت ایران خواست اجرای حکم اعدام “پیمان برنده” را متوقف کند

آنها با اشاره به حکم بهلولی و برنده توضیح دادند که «شمار احکام اعدام نوجوانان بزهکار که از ژانویه تاکنون در ایران برای آنها تعیین وقت شده، با این دو پرونده به عدد شش می‌رسد. اعدام دو تن از آنها تا کنون اجراشده است.»

مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان می‌گوید تردید قابل‌ملاحظه‌ای وجود دارد که در جریان محاکمه پیمان برنده، اصول دادرسی عادلانه و قانونمندانه رعایت شده باشد.

علاوه بر این طبق کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (منشور حقوق بشر)، اعدام نوجوانانی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند ممنوع است.

حقوق بشر در ایران ۰۹ اردیبهشت