محکومیت مجدد شلاق و حبس برای آرش شعاع شرق، خبرنگار گیلانی

خبرنگار ۲۴ ساله گیلانی توسط شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت به شلاق و حبس محکوم شد

آقای شعاع شرق که مسئولیت سایت «گیلان نو» را به عهده دارد با شکایت «یکی از مدیران دولتی معزول» مورد محاکمه قرار گرفته بود. این خبرنگار پیش از این نیز با شکایت نماینده رشت در مجلس به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به حالت تعلیقی درآمد. در صورت تایید نهایی حکم شلاق صادره، احکام سابق منجمله ۴۰ ضربه شلاق قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.

آرش شعاع شرق با شکایت مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان گیلان و با اتهامات «نشر اکاذیب از طریق درج خبر» و «انتشار عکس شاکی در وبسایت»، توسط رئیس شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت به ۷ ضربه شلاق و سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

لازم به یادآوری است، سال گذشته، مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مسئولان دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» در دادگاه کیفری شهرستان رشت، با شکایت نماینده مردم این شهر در مجلس، به اتهامات «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند که این حکم «با فشار رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری» در دادگاه تجدیدنظر به حالت تعلیق در آمد.

یک منبع آگاه از این پرونده، دراین‌باره به گزارشگر هرانا توضیح داد: “شاکی این پرونده که مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان گیلان است، خواهرزاده نماینده رشت در مجلس بوده و این شکایت و پرونده مربوط به سال ۹۴ است.”

این منبع مطلع در ادامه به گزارشگر هرانا تاکید کرد: “در پرونده قبلی، در ۲۲بهمن ماه سال۹۵ نماینده رشت درمجلس شورای اسلامی که شاکی اصلی پرونده بود ادعا کرد که رضایت خواهد داد. اما تا اسفندماه ۹۵ و فروردین ۹۶ چند مرحله از شعبه ۲اجرای احکام برای آقای شعاع ابلاغ آمد و با مراجعه به شعبه مربوطه گفتند؛ هیچ گونه رضایتی از سوی شاکی در پرونده ثبت نگردیده است. اما غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس هم‌چنان مدعی است که رضایت خود را از طریق وکیل اش اعلام کرده است.”

منبع نزدیک به آقای شعاع شرق ابراز نگرانی کرد: “با این‌که حکم صادره کنونی در مرحله بدوی است و آقای شعاع شرق اعتراض کرده، اما بیم آن می‌رود که با رفتن پرونده به دادگاه تجدیدنظر، حکم ۴۰ ضربه شلاق در پرونده قبلی که به حالت تعلیق درآمده، نیز قابلیت اجرایی یابد. چراکه آقای جعفرزاده نیز رضایت خود را ثبت نکرده و نمی‌دانیم چه پیش خواهد آمد.”

هرانا ۰۸اردیبهشت