حمل پلاکارد «نه به کشتار کولبرها» هم جرم است!

دو تن از فعالین مدنی در پی شرکت در راهپیمایی مردمی به مناسبت گرامیداشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی سردشت و حمل پلاکاردهای «نه به کشتار کولبرها» احضار شدند.

در ۸ تیرماه دو فعال مدنی به نام های «مصطفی عزیزپور» و «صلاح‌الدین خضری» از سوی ارگانهای امنیتی به صورت تلفنی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و بعد از ساعاتی آزاد شده‌اند. این شهروندان در راهپیمایی مردمی که به مناسبت گرامیداشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی سردشت برگزار شده بود، پلاکاردهایی با مضمون «نه به کشتار کولبرها» حمل کرده بودند.

یک منبع مطلع در این رابطه به مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گفته است: “نیروهای لباس شخصی با حضور در میان صدها تن از شهروندان و فعالان مدنی در سردشت که به سمت آرامگاه قربانیان، یاد جانباختگان این حمله را گرامی می‌داشتند، اقدام به شناسایی افرادی کردند که پلاکاردهای مرتبط با کولبران را حمل می‌کنند”.

بمباران شیمیایی سردشت، بمبارانی بود که در جریان جنگ هشت‌ساله‌ی میان ایران و عراق و توسط نیروی هوایی عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه‌ی پرازدحام شهر سردشت انجام شد و طی آن ۱۱۰ نفر از غیرنظامیان این شهر کشته و دست کم ۸۰۰۰ تن در معرض گازهای سمی قرار گرفته و مسموم شدند.

برخی از فعالین مدنی سردشت در این راهپیمایی درست در روزی که از بیمه‌ی کولبران در برابر مخاطرات طبیعی رونمایی شد، کشتار کولبران را به مثابه‌ی حمله‌ی شیمیایی صدام حسین مرگبار و آن را محکوم کردند.  تارنگار حقوق بشر در ایران، 09 تیرماه