حکم یازده سال حبس یک شهروند کُرد تأیید شد

براساس گزارش دریافت شده، روز پنج‌شنبه هشتم تیرماه، حکم یازده سال حبس برای ناصر شابویی دودکانی اهل اشنویه توسط شعبه ١٣ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی تأیید و به وی ابلاغ گردید.
این شهروند کُرد در شعبه ١٠١ دادگاه کیفری ٢ اشنویه به اتهام “عضویت در احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به تحمل دو فقره پنج سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی به نفع احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” به تحمل یکسال حبس تغزیزی محکوم شده بود.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی عیناً تأیید شده است.
این شهروند کُرد تابستان سال گذشته به اتهام “عضویت و همکاری با احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود.
این شهروند کُرد پس از سه ماه بازداشت با تودیع وثیقه از زندان آزاد گردیده بود.
ناصر شابویی متأهل و اهل روستای “شاهوانه” از توابع شهرستان اشنویه می‌باشد.
با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی یکسال گذشته (سال ٩٥)، ١١٩ تن از شهروندان کُرد با اتهامات سیاسی “امنیتی”، توسط دادگاه‌های انقلاب حکومت اسلامی ایران به ٤٠٩ سال و ١١ ماه و ٥ روز زندان تعزیری، ١١سال و ١روز زندان تعلیقی، ٩٤ ضربه شلاق و ١زندانی سیاسی نیز به اعدام محکوم شده‌اند. (٤ دانشجو، ٢ فعال مدنی، ٢ معلم ، ١فعال سنی مذهب و٣زندانی سیاسی در میان این محکومین می‌باشند).
تمام این افراد به اتهاماتی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” متهم شده‌اند، در میان این افراد ٢٥ تن احکام بالای ١٠ سال تا ٢٥ سال حبس داشته‌اند، همچنین این آمار شامل ٩ زن نیز می‌باشد.
با احتساب تمامی آمارهای نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران که از سوی منابع محلی و رسانه‌های متفرقه منتشر شده، اما با عدم تایید از سوی منابع مطلع روبرو بوده است، این آمار می‌تواند بسیار بالاتر از میزان اعلام شده باشد.
طی یک‌سال گذشته موارد بیشتری از نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران روی داده است که با توجه به اینکه هیچ سازمان یا منبع مطلعی جهت تایید آن وجود نداشته است، در این آمار گنجانده نشده است. آژانس خبررسانی کُردپا،13 تیرماه