افزایش میزان قرار وثیقه علی عزیزی با ایراد اتهام جدید

اطلاعیه:

 وثیقۀ جرم“ارتباط با سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا” معادل۱۵۰میلیون تومان

و اتهامِ” تبلیغ علیه نظام” معادل ۵۰ میلیون تومان!

در آخرین حضور علی عزیزی فعال ترک (آذری) در دادگاه انقلاب شهر ارومیه، ایراد اتهام جدیدی مبنی بر “ارتباط با سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا” به وی ابلاغ شده است از این روز مبلغ وثیقه وی که پیش تر صرفا از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” تعیین شده بود به صورت چند برابر افزایش یافته است.

علی عزیزی فعال ترک آذری در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش، ضمن رسیدگی به اتهام ” تبلیغ علیه نظام” با اتهام جدید “ارتباط با بیگانگان MI6” مواجه شده است. همچنین مقدار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی وی که پیشتر صادر شده بود به دلیل طرح اتهام جدید، به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

علی عزیزی، هفته گذشته، از سوی معاونت دادستانی ارومیه به دادگاه فراخوانده شد. به وی اعلام شد که جهت تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی بابت طرح اتهام جدیدش، یک هفته مهلت دارد که اقدام کند.

یک منبع مطلع ضمن تائید گزارش داد که “از جمله دلایل طرح اتهام “تبلیغ علیه نظام”؛ فراخوان و پخش اعلامیه جهت راه‌اندازی تظاهرات اعتراض‌آمیز به وضعیت دریاچه ارومیه در روز جهانی محیط زیست در تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۳۹۴، برگزاری کلاس‌های ترکی در ارومیه، ارتباط با گروه‌های پانترکیسم، برگزاری اردوهای قومیتی، شرکت در مراسم ۲۱ آذرماه ۱۳۹۴ ، شرکت در مراسم روز جهانی مادری و فراخوان جهت این مراسم از طریق پخش تراکت” است. هر چند در مورد اتهام جدید وی و مصداق های آن اطلاع خاصی در دست نیست.

علی عزیزی، ساکن ارومیه، خردادماه ۱۳۹۴ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از هفت روز بازجویی با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

این فعال ترک (آذری) پیشتر در آبان ماه ۱۳۹۴ همراه با پنج فعال دیگر، در ورزشگاه ورزشگاه غدیر ارومیه در مسابقه فوتبال مابین دو تیم شهرداری ارومیه و بانک سرمایه تهران به دلیل سردادن “شعار” از طرف نهاد اطلاعات نیروی انتطامی بازداشت شد. هر چند نهایتا وی اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، با حکم دادرس شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ۲ ارومیه از اتهام “اخلال در نظم عمومی” تبرئه شد.

علی عزیزی در سال ۱۳۹۴، به دلیل شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری، شرکت در اعتراضات خیابانی در اعتراض به برنامه تلوزیونی فتیله و نشریه طرح نو سه بار دیگر بازداشت ولی از باب اتهامات مطروحه، در هر سه مورد تبرئه شد. هرانا 17 تیرماه