صدور حکم اعدام برای پنج تبعه خارجی در بیرجند

طی چند ماه اخیر، پنج زندانی تبعه افغانستان که از پنج سال پیش در زندان بیرجند محبوس هستند به اتهامات امنیتی از جمله درگیری با نیروهای نظامی به اعدام محکوم شدند. این افراد اتهامات وارده را در دادگاه رد کرده و مدعی شدند برای اخذ اقرارهای غیرواقعی شکنجه شده اند.

پنج زندانی اهل افغانستان به نام های شاه محمد میران زهی، سراج گاوخور، احمدشاه عیسی زهی، محمد میران زهی و برادر وی، عید محمد میران زهی، در بند ۱۰۵ زندان بیرجند به سر می برند.

این افراد پنج سال پش، هنگام ورود غیرقانونی به ایران، در مرز ایران و افغانستان، بازداشت شدند. این زندانیان طی ماه های اخیر به اتهام درگیری مسلحانه و ارتکاب قتل به اعدام محکوم شدند.

این پنج زندانی اهل افغانستان، مدعی هستند که حدود پنچ سال پیش “جهت امرار معاش”، قصد عزیمت به ایران به صورت غیرقانونی را داشتند که در مرز ایران و افغانستان، روستای بندان از توابع نهبندان واقع در خراسان جنوبی بازداشت شدند.

یک منبع نزدیک به این افراد ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “چند روز قبل از ورود غیرقانونی این شهروندان افغانستانی به ایران، در منطقه ای که بازداشت شدند، درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی رخ داده بود که منجر به کشته شدن یکی از ماموران امنیتی ایران شد. این شهروندان که چند روز پس از این درگیری به صورت غیرقانونی از مرز بندان، وارد ایران شدند، به عنوان عاملان این درگیری بازداشت و محاکمه شدند”.

این منبع ادامه داد: “در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر اثبات مجرمیت این زندانیان وجود ندارد، ماموران امنیتی با نسبت دادن مالکیت دو اسلحه کهنه به این افراد، آنها را متهم به درگیری مسلحانه و ارتکاب قتل یکی از ماموران امنیتی کردند”.

طی ماههای اخیر این پنج شهروند افغانستانی به اتهام درگیری مسلحانه و ارتکاب قتل توسط دادگاه انقلاب بیرجند به اعدام محکوم شدند. این زندانیان در دادگاه اتهامات وارده را رد کرده و مدعی شدند در زمان بازجویی برای اخذ اقرارهای غیرواقعی شکنجه شده اند.

شاه محمد میران زهی، سراج گاوخور، احمدشاه عیسی زهی، محمد میران زهی و برادر وی، عید محمد میران زهی، پنج شهروند اهل افغانستان، متاهل و دارای فرزند هستند.هرانا 17 تیرماه