برگزاری دست کم ۹ تجمع اعتراضی در اقصی نقاط کشور

طی روزهای گذشته، جمعی از متقاضیان مسکن مهر د رسنندج، کارگران کارخانه منیزیم فردوس در خراسان جنوبی، حدود ۴۰۰ نفر از کارگران کارخانه کیان تایر، تعدادی از کارکنان شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، کارگران پیمانکاری شرکت صنایع فارس (پتروشیمی رازی) ماهشهر، تعدادی از پیمانکاران شهرداری تهران، شماری از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز، کارگران بازنشسته وشاغل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه و حدود ۲۰۰ نفر از مجموع کارگران شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز در تجمعات اعتراضی جداگانه خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

جمع زیادی از متقاضیان مسکن مهر در اعتراض به عدم تحویل واحد مسکن مهر در مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان در شهر سنندج تجمع کردند.

صبح روز شنبه ۲۴ تیر ماه، جمع زیادی از اعضای پروژه یک هزار و ۲۰۰ واحدی مسکن مهر فاز ۳بهاران شرکت فرابتن در مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان تجمع کردند.

بر اساس گفته حاضرین در این تجمع، متقاضیان مسکن مهر فاز ۳شرکت فرابتن که از اقشار کم بضاعت جامعه،معلولان و فرهنگیان هستند از سال ۸۹متقاضی مسکن بوده اند و بر اساس وعده های مسئولان مقرر  شده که در سال ۹۲واحدهای مسکن مهر تحویل داده شود اما تاکنون این وعده ها محقق نشده است و از مسئولان خواستار تدبیری برای رفع مشکل مسکن مهر در سنندج شدند.

به گزارش صدا و سیما، روز ۲۴ تیر ۱۳۹۶، همزمان با سفر عصمت سرفرازی معاون امور اقتصادی استاندار کارگران و کارکنان کارخانه منیزیم فردوس خراسان جنوبی که ماه هاست حقوق معوقه خود را دریافت نکرده اند، در کارخانه تجمع کردند و از مسئولان استانی و شهرستانی خواستند تا نسبت به پرداخت معوقات آنان اقدام لازم را انجام دهند.

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی پس از بازدید از خط تولید کارخانه در جلسه ای که با حضور فرماندار، معاونان فرماندار، مدیرعامل کارخانه منیزیم و نماینده کارگران کارخانه برگزار شد، گفت: “برای رفع مشکلات باید برنامه ریزی کنیم”.

عصمت سرفرازی افزود: “موضوع پرداخت بدهی کارخانه به کارگران در اسرع وقت پیگیری می شود تا بزودی معوقات کارگران پرداخت شود”.

مدیرعامل کارخانه منیزیم فردوس نیز از ۷۰۰ میلیون تومان بدهی به شرکت های خدمات رسان آب، برق و گاز و ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بدهی به بانکهای عامل خبر داد. فرامرز کافی افزود: “چرا وقتی نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است بخش تولید باید ۹ درصد اضافه تر یعنی نرخ ۲۷ درصد پرداخت کند که این ظلم به بخش تولید است”.وی گفت: “باید فضای حسن نیت برگردد و روند تخریبی متوقف شو”د.

مدیرعامل کارخانه منیزیم فردوس خواستار تامین سرمایه در گردش این کارخانه و نیز تمدید تسهیلات کارخانه با نرخ ۱۸ درصد شد.

کافی میزان معوقات کارگران کارخانه منیزیم فردوس را ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: “هر وقت منابعی در دست داشتیم حقوق همه کارگران به موقع پرداخت شده و هیچ وقت نیت این نبوده که حق و حقوق کارگران ضایع شود”.

از ساعت ۹ صبح روز (دوشنبه/ ۲۶ تیرماه) حدود ۴۰۰ نفر از کارگران کارخانه کیان تایر در اعتراض به رویه مدیریت این کارخانه در محوطه محل کار خود تجمع کردند.

به گفته این کارگران از ساعت ۹ صبح روز (دوشنبه/ ۲۶ تیرماه) نزدیک به ۴۰۰ کارگر با برپایی یک تجمع صنفی در محوطه کارخانه لاستیک البرز، انتقاد خود را نسبت به عملکرد مدیریت جدید اعلام کردند.

کارگران معترض که در نوبت کاری صبح مشغول کارند می‌گویند از زمان تغییر رئیس هیاتی که از سوی دولت مسئولیت اداره کارخانه لاستیک البرز را برعهده دارد با مشکلاتی مانند پرداخت نشدن دو ماه مزایای مزدی، و متوقف شدن فعالیت‌های کارخانه به علت تامین نشدن مواد اولیه مواجهند.

آن‌ها در رابطه با مطالبات صنفی خود، افزودند: “فعالیت‌های کلیه خطوط تولید کارخانه از روز شنبه متوقف شده است چرا که با تغییر رئیس هیات حمایت از صنایع در هفته‌های گذشته کارخانه دچار بحران در تامین مواد اولیه شده است”.

این کارگران که عقیده دارند مدیریت قبلی کارخانه توانسته بود که با نوعی تعامل سازنده مزد و مزایای مزدی کارگران را به موقع بپردازد، می‌گویند جدا از مشکلات یاد شده، این روز‌ها می‌شنویم که به احتمال قوی مدیریت کارخانه باردیگر به مالک خصوصی آن سپرده خواهد شد و همین مسئله باعث تشدید نگرانی‌هایمان شده است.کارخانه کیان‌تایر که در زمینه ساخت انواع تایر خودرو فعالیت دارد در منطقه چهاردانگه (کیلومتر ۱۰ آزادراه تهران-ساوه) قرار دارد و در مجموع نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر در سه شیفت مشغول کارند.

این واحد تولیدی در میانه دهه ۸۰ از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل نحوه عملکرد کارفرمای خصوصی از‌‌ همان ابتدای واگذاری با مشکلات کارگری جدی مواجه شد که در ‌‌نهایت از سوی وزارت صنایع وقت مسئولیت اداره این کارخانه از کارفرمای جدید سلب و به هیات حمایت از صنایع واگذار شد.

براساس قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌های کشور در صورت ناتوانی کارفرما در اداره صحیح واحدهای صنعتی، گروهی دولتی موسوم به هیات حمایت از صنایع عهده‌دار اداره این کارگاه خواهد بود، همچنین به موجب ماده ۱۴۱ قانون کار هرگاه اختلاف روابط کار منجر به توقف فعالیت کارگاه در شرایط حضور داشتن کارگر بشود نیز مسئولیت اداره کارگاه برعهده این هیات خواهد بود. لازم به یادآوری است که تا لحظه انتشار این خبر تلاش خبرنگار ایلنا برای گفتگو با مسئولان وزارت صنایع که مسئولیت انتخاب ریاست هیات حمایت از صنایع را برعهده دارند، بی‌ثمر بوده است.

۱۳۹۶/۰۴/۲۷، تعدادی از کارکنان شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در اعتراض به آنچه عدم پرداخت حق و حقوق کارکنان اعلام شده مقابل سازمان خصوصی‌سازی دست به تجمع زدند.

یکی از این کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در تماسی گفت: “شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۱۲۸۶ نفر نیروی کار دارد که در سراسر کشور مشغول به کار هستند”.براساس این اظهارات جمعی از کارکنان شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به تهران سفر کرده‌اند تا با تجمع در مقابل سازمان خصوصی سازی، اعتراض خود را نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت دستمزدهایشان اعلام کنند،  گفته می‌شود از زمانی که وزارت بازرگانی سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است، مشکلات کارکنان نیز شروع شده است.

آنها در این باره می‌گویند: “همه ما در بزرگترین شرکت حمل و نقل کشور مشغول جابه‌جا کردن گندم و آرد در همه نقاط ایران هستیم، ما خواستار دریافت حقوق خود به صورت کامل هستیم. تقریبا همه کارکنان شرکت به  پرداخت‌غیر کامل مطالبات مزدی اعتراض دارند”.

به گزارش فارس، کارگران پیمانکاری شرکت صنایع فارس (پتروشیمی رازی) ماهشهر مقابل کارگاه این مجتمع دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند.

کارگران پیمانکاری شرکت صنایع فارس (پتروشیمی رازی) روز “۹۶/۰۴/۲۷”، مقابل کارگاه این مجتمع تجمع اعتراض‌آمیز کردند.

این کارگران به دلیل پرداخت نشدن معوقه طرح طبقه‌بندی مشاغل در دی‌ماه ۹۵ و اصلاح نشدن قرارداد جدید منطبق با طرح طبقه‌بندی مشاغل معترض هستند، کارگران این شرکت که کارهای تعمیراتی شرکت پتروشیمی رازی را انجام می دهند در سال ۹۵ نیز به همین دلیل دست به اعتراض زده بودند که در آن زمان با دادن قول مساعد برای رفع مشکلات از سوی مسؤولان پتروشیمی رازی به کار خود ادامه دادند، گفتنی است؛ در طرح طبقه‌بندی شده حقوق هر کارگر نسبت به میزان مدرک تحصیلی و میزان سابقه وی تعریف و پرداخت می‌شود.

جمعی از پیمانکاران شهرداری تهران روز “۱۳۹۶/۰۴/۲۷”،در مقابل ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت تجمع کردند، یکی از این تجمع کنندگان علت این تجمع را مطالبات مالی معوقه شهرداری تهران از سال ۹۲ به پیمانکاران اعلام کرد و گفت: “اگر شهردار تغییر کند؛ امیدی نداریم مطالبات خود را از شهردار بعدی دریافت کنیم، همین ۵۰ نفری که اکنون اینجا هستند؛ حداقل ۵۰ میلیارد از شهرداری طلبکار هستند و این جمع بخش کوچکی از انبوه پیمانکاران طلبکار هستند”، از نظر تجمع‌کنندگان پرداخت‌ها تا امروز سلیقه‌ای بوده و شهرداری تبدیل به یک مرکز دلالی شده و افرادی که رانت داشته باشند می‌توانند طلب خود را از شهرداری بگیرند.

روز (۲۷ تیر ماه ماه) شماری از کارگران کارخانه «بلبرینگ سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده ودر محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

منابع خبری در در کارخانه «بلبرینگ سازی تبریز» علت برپایی این اعتراض صنفی را چهارماه معوقات مزدی اعلام کرده‌اند، گفته می‌شود، در کارخانه بلبرینگ سازی تبریز حدود۱۹۰ نفر کارگر رسمی وقرار دادی فعالیت دارند که از زمان خصوصی سازی محل کارشان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند، آنان یادآور می‌شوند که پیش از این نیز به دلیل بی‌توجهی‌مدیریت این واحد صنعتی ، بابت معوقات مزدی خود اقدامات اعتراضی مشابهی را انجام داده بودند.

صبح روز چهارشنبه (۲۸ تیر ماه) شماری از کارگران شاغل و بازنشسته مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با اجتماع مقابل ساختمان اداری مجتمع خواستار دریافت مطالبات عقب افتاده خود شده‌اند.

از قرار معلوم از مجموع ۳۴۱ نفر از کارگران بازنشسته این واحد که از اسفند ماه سال ۹۵ تا هم اکنون بازنشسته شده‌اند؛ حدود ۱۰۰ نفرهنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را دریافت کند، این کارگران خواستار پرداخت سهم ۴ درصدی بازنشستگی خود در مشاغل سخت زیان آور به تامین اجتماعی هستند و در عین حال بابت پاداش بهره برداری سالهای ۹۴ و ۹۵ را از کارفرما طلبکارند.

در عین حال کارگران شاغل بخش صنعت مجتمع که در اجتماع همکاران بازنشسته خودرا همراهی می‌کردند، می‌گویندبابت دو ماه مزد معوقه و پاداش و بهره برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ دست به اعتراض صنفی زده‌اند، طبق اظهارات آنان، علاوه بر آن، کارفرما از حدود یک سال قبل مزایای را که طبق عرف کارگاه به عنوان هزینه لوازم التحریر، حق لباس، سبد کالا ماه رمضان و به کارگران اختصاص می‌داد را کم ودر برخی موارد به‌طور کامل قطع کرده‌است.

از قرار معلوم جدا از کارگران شاغل وبازنشسته کارگران روز مزدی مجتمع نی شکر  از اسفند ماه مطالبات مزدی خودرا دریافت نکرده‌اند. جدا از معوقات مزدی ۸ ماه حق بن این کارگران در سال ۹۵ پرداخت نشده است.

حدود ۲۰۰ نفر از مجموع کارگران شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز، صبح روز چهارشنبه (۲۸ تیر ماه) تجمع اعتراضی برپا کردند. این کارگران که از زیر مجموعه‌های مجتمع کشتی سازی خلیج فارس محسوب می‌شوند، در مقابل این مجتمع صنعتی تجمع کردند.

به نقل ازتجمع  گفته می‌شود، نزدیک به ۵۰۰ کارگر از طریق شرکت بحر گس‌تر هرمز در پروژه‌های کشتی‌سازی در استان هرمزگان مشغول کارند که از اردیبهشت ماه مطالبات مزدی خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند، طبق اظهارات کارگران شاغل دراین واحد کشتی سازی، جدا از مطالبات مزدی، حق بیمه کارگران چندین ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

این کارگران که خواهان وصول طلب مزدی خود هستند می‌گویند بخش عمده‌ای از مشکلات مالی آنها ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت‌های مالی است.

 آن‌ها می‌گویند در آخرین پی گیری‌های که با کارفرما انجام دادیم هیچ پاسخ قانع کننده‌ای نشنیدیم و به همین دلیل ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان تجمع کنیم.

از قرار معلوم مجموع شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیح فارس  دست کم سه ماه دستمزد کارگران خود را به تاخیر انداخته اند. هرانا 29 تیرماه