معلم سقزی به نود و یک روز حبس تعلیقی محکوم شد

طاهر قادرزاده، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان، از سوی دادگاهی در شهر سقز به دلیل اعتراضات صنفی به ۹۱ روز حبس تعلیقی محکوم شده است.

یک فعال صنفی معلمان که نخواست نامش فاش شود گفت دادگاه تجدیدنظر شهر سقز طاهر قادرزاده را به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به ۹۱ روز زندان محکوم کرده که این حکم به مدت سه سال تعلیق شده است.

آقای طاهرزاده، ۵۰ ساله، در فروردین ماه ۱۳۹۵ و در دادگاه نخست به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شده بود که با اعتراض این فعال صنفی و دفاع وکیلش، حکم در مرحله تجدیدنظر تخفیف پیدا کرده است.

این فعال کانون صنفی معلمان درباره دلایل تشکیل پرونده برای طاهر قادرزاده به کمپین گفت: «آقای قادرزاده عضو اکانون صنفی معلمان کردستان است و در زمستان ۱۳۹۴ همراه با بقیه فعالان صنفی معلمان چند تجمع صنفی و اعتراضی برگزار کردند، همین اعتراض‌ها باعث شد که نهایتا به اتهام تشویش اذهان عمومی به دادیاری سقز احضار شوند و از همان زمان یعنی جدود یک سال و نیم درگیر همین پرونده بوده است.»

فعال کانون صنفی معلمان در گفتگوی خود تاکید کرد که احکام «نسبتا سبکی» مانند حکم سه ماه حبس تعلیقی طاهر قادرزاده برای وادار کردن معلمان به سکوت و عدم فعالیت و امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی صادر می‌شود: «من دیدم بعضی از دوستانم برای این حکم به ما تبریک می گفتند که سبک است و تعلیقی ولی نباید فراموش کنیم که این جور احکام برای ساکت کردن معلمان صادر می‌شود و تاثیر منفی خودش را می‌گذارد، مثلا در همین مورد اقای قادرزاده ایشان از سال ۱۳۹۴ درگیر همین پرونده و رفت و آمد به دادگاه است و همین باعث شده فعالیتی نکند و الان هم همین سه ماه حکم تعلیقی بالای سرش است و مجبور است با احتیاط بیشتری عمل کند، بنابراین کل این پرونده امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی است و کار غیرقانونی و ناعادلانه‌ای است.»

برداشتن نگاه و برخورد امنیتی نسبت به فعالیت‌های صنفی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان صنفی و کارگری در ایران است. اسماعیل عبدی، از رهبران این کانون تا کنون دو بار در اعتراض به متهم کردن فعالان صنفی به اتهامات امنیتی و دخالت نهادهای وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در پرونده‌ فعالان کارگری در زندان اوین دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است.

کانون صنفی معلمان ایران یکی از شاخص‌ترین تشکل‌های صنفی معلمان است که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی در سال ۱۳۸۷ تشکیل شد. اهداف این کانون دفاع از حقوق مادی و معنوی همه معلمان اعلام شده و از زمان تشکیل این تشکل صنفی تاکنون مدیران و اعضای ان کرارا دستگیر و به زندان محکوم شده اند. هم اکنون اسماعیل عبدی دبیر کل پیشین این تشکل در اوین زندانی است و اکبر باغانی یکی دیگر از اعضای ارشد کانون نیز به شهر زابل در یکی از استان‌های شرقی ایران تبعید شده است. برخی از اعضای این تشکل صنفی نیز یا مدت حبس خود را سپری کردند، یا با وثیقه‌های سنگین آزاد هستند.

بررسی‌ها نشان می دهد که از سال ۱۳۸۸تاکنون دهها  معلم و یا عضو کانون صنفی معلمان در ایران برای فعالیت‌های صنفی و یا مدنی و سیاسی، زندانی شده‌اند، ۴ تا ۱۵ سال حکم زندان گرفته‌اند و بسیاری از آنها پس از آزادی برای بازگشت به کار حرفه‌ای خود با مشکلات جدی مواجه بوده‌اند.

معلم‌هایی که در این سالها زندانی شده یا  به دلیل اعمال نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی با دشواری‌های زیادی در ادامه  فعالیت حرفه‌ایی شان مواجه بوده‌اند، دو دسته هستند. دسته‌ای از آنها اعضای کانون صنفی معلمان در شهرهای مختلف ایران هستند و دسته دیگر معلم‌هایی هستند که فعالیت‌های مدنی و سیاسی داشته‌اند.

طی این مدت حداقل دو تن از این معلمان با اتهامات مرتبط با فعالیت‌های سیاسی و مدنی، اعدام و حداقل هفت تن پس از گذراندن بخشی از حکم خود در زندان، برای سپری کردن بقیه حکم زندان خود تبعید شده‌اند. این اسامی شامل افرادی است که اطلاعات دستگیری و یا زندانی شدن آنها از طریق وکلا، خانواده‌ها و یا رسانه‌ها منتشر شده است و ممکن است دربرگیرنده همه افرادی که دستگیر و یا زندانی شده اند نباشد. کمپین حقوق بشر در ایران 29 تیرماه