پرونده سازی جدید برای آتنا دائمی با شکایت مسئولین زندان اوین

روز دوشنبه مورخ ۴ مردادماه آتنا دائمی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین از بند زنان این زندان به شبه ۴ دادسرای اوین نزد بازپرس حسنی منتقل شد.

بازپرس حسنی خانم دائمی را مطلع کرد پرونده ای علیه او با شکایت مسئولین زندان اوین در این شعبه مفتوح شده است. خانم دائمی توسط بازپرس از بابت اتهامات “اخلال در نظم زندان و توهین به ماموران” تفهیم اتهام شد.

عباس خانی، رئیس بهداری زندان اوین در پرونده جدید بعنوان یکی از شکات خانم دائمی معرفی شد.

این مسول بهداری پیش تر به دلیل بازتاب رسانه ای عملکردش در قبال زندانیان عقیدتی و نقض حقوق آنان اظهار ناراحتی کرده بود و تعدادی از زندانیان منجمله خانم دائمی که از وی در نوشته های خود نام برده بودند به انتقام جویی تهدید کرده بود. عباس خانی از پرسنل بدنام زندان اوین روز گذشته نیز در رویه ای مشابه اقدام به پرونده سازی برای مریم نقاش زرگران، دیگر زندانی که در آستانه آزادی بود نمود.

به گفته بازپرس زندان شاکی دیگر خانم دائمی ریاست زندان اوین است.

به گفته بازپرس حسنی، از مصادیق اتهام “اخلال در نظم زندان” برای خانم دائمی، اقدام وی به اعتصاب غذا و تحصن بوده. اقداماتی که خانم دائمی به ناچار در پی مطالبه حقوق قانونی و انسانی خود و در سایه بی توجهی به وضعیت قضایی اش صورت داده است.

خانم دائمی همچنین متهم شده است وقتی در پی اعتصاب غذا و وخامت حال به بهداری منتقل شده در پی طرح اتهام “تمارض” از سوی مسئول بهداری با او به بحث و جدل برخواسته و از این منظر مرتکب “توهین به مسئولان” شده است.

خانم دائمی در دفاع از خود از بازپرس پرونده درخواست کرد اجازه بدهد تا پزشک معتمد وی در این محل حاضر شود و نسبت به وضعیت جسمی زمان اعتصاب و کنونی ایشان شهادت بدهد تا بدین ترتیب مشخص شود نه تنها تمارضی در کار نبوده بلکه این مسئول بهداری زندان اوین است که به دلیل محروم کردن زندانی از دریافت خدمات پزشکی و متهم کردن زندانیان لازم است تعقیب قضایی شود.

یک منبع نزدیک به آتنا دائمی ضمن تایید گزارش فوق به گزارشگر هرانا گفت “حتی آقای خانی روز گذشته به بند زنان زندان اوین مراجعه کرده و به خانم دائمی گفته است جواب آزمایشات پزشکی او نشان می دهد خانم دائمی مشکلی ندارد و از نظر او پزشک بیمارستان نتایج آزمایشات را که خلاف این موضوع را نشان می دهد جعل کرده است!.”

به گفته این منبع مطلع “این ادعا در حالی است که در همان روز پزشک بهداری زندان برای آتنا داروی مونوریل(انتی بیوتیک قوی) به دلیل بیماری اش تحویز کرده است.”

عباس خانی همچنین مورخ ۲۶ تیرماه در یک انتقامجویی مانع اعزام آتنا دائمی به بیمارستان شده است. اعزامی که حتی پیش تر مورد موافقت دادستان نیز قرار گرفته بود.

آلازم به توضیح است، آتنا (فاطمه) دائمی ۲۹ ساله، پیش تر بیست‌ و‌ نهم مهرماه سال ۱۳۹۳، بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این زندانی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفندماه ٩٣، در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نام‌های امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ٧ سال حبس تقلیل یافت.

آتنا دائمی اندکی بعد در زمان دستگیری برای اجرای حکم از بابت محکومیت، به همراه خواهران خود به توهین به ماموران متهم شده بود و بر این اساس در شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران در مرحله بدوی هر سه نفر به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بودند. در اعتراص به این محکومیت خانم دائمی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

نهایتا روز شنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۶، دادگاه تجدید نظر خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) در شعبه ۴۸ تجدیدنظر استان به ریاست قاضی میراحمدی برگزار شد و حکم تبرئه آتنا به مثابه تحقق شرط پایان اعتصاب ۱۰ خردادماه ۱۳۹۶ به روئیت وی و اعضای خانواده اش رسید و این فعال مدنی پس از ۵۴ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

خانم دائمی در مدت اعتصاب حدود ۱۹ کیلوگرم کاهش وزن و افت شدید فشار خون را تجربه کرد، معده او امکان جذب کامل آب را از دست داده بود و در این مدت با واسطه داروهای بی حس کننده امکان نوشیدن برای او فراهم بود با اینحال هیچگاه وضعیت او مورد رسیدگی پزشکی جدی قرار نگرفت.هرانا 11 مرداد