آخرین وضعیت رضا شهابی؛ آزادی پس از حضور کوتاه مدت در زندان

رضا شهابی فعال کارگری و عضو سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد، در پی تهدید به ضبط وثیقه و تماس های دادستانی صبح امروز سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ در معیت خانواده و دوستان برای تحمل سه ماه حبس به زندان رجایی شهر کرج مراجعه کرد.

یک منبع مطلع در این باره به گزارشگر هرانا گفت: “امروز آقای شهابی به زندان رجایی شهر مراجعه کرده بود جهت ورود به زندان، چون از قبل به ایشان گفته بودند که در صورت عدم حضور وثیقه مصادره می شود.”

این منبع نزدیک به آقای شهابی در ادامه گفت: “وقتی آقای شهابی وارد زندان یا اصطلاحا بازداشت می شود با بررسی های بیشتر و تماس مسئولین زندان با مقامات قضایی دیگر، نهایتا به این فعال کارگری می گویند که در پرونده شما حکم آزادی درج شده است برای همین زندان قادر به پذیرش شما نیست. آقای شهابی نیز بعد از حضوری چند دقیقه ای از زندان آزاد و به خارج این ساختمان هدایت می شوند. این فعال کارگری قرار است فردا برای بررسی بیشتر موضوع و اطمینان از پایان قضایی پرونده مجدد به زندان مراجعه کنند”.

پیش تر شهابی و وکیل ایشان آقای ابوطالبی به حاجی مرادی معاون امنیتی دادستان مراجعه کردند که وکیل با شرح اوضاع وخیم جسمی شهابی، این خواسته را طرح کرد که شهابی نباید به زندان بازگردانده شود. ولیکن حاجی مرادی اعلام کرد با توجه به دستور و پیگیری دادستان، شهابی باید به زندان مراجعه کند و تنها در اینصورت است که سند وثیقه گذار مسترد خواهد شد.

وضعیت جسمی رضا شهابی به دلیل آزار و اذیت های دوران بازجویی و حبس و نیز دو عمل جراحی سنگین (کمر و گردن) همچنین عوارض ناشی از اعتصابات غذا، بحرانی است و مشکلات معیشتی و ممانعت از بازگشت بکار، شرایط بحرانی ایشان را تشدید کرده است.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در همین رابطه اخیر با صدور بیانیه ای خواستار عدم برگرداندن رضا شهابی به زندان شده بودند، در قسمتی از این بیانیه آمده است “رضا شهابی هر لحظه در خطر دستگیری مجدد و باز گرداندن به زندان برای تحمل مابقی حکم شش سال زندان بسر می برد (به ادعای مقامات حکومتی او باید سه ماه زندان دیگر را تحمل کند). آقای  شهابی بعد از  گذراندن ۱۹ ماه در سلول انفرادی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به شش سال زندان و  پنج سال ممنوعیت از فعالیت های سندیکایی  و پرداخت هفت میلیون تومان جریمه محکوم شد.  آقای شهابی به دلیل تحمل فشار های جسمی و شکنجه در جریان چندین نوبت بازجویی، از دررفتگی مهره های گردن و کمر رنج می برد و دوبار مورد عمل جراحی قرار گرفته است. ایشان بعد از تحمل ۵ سال زندان، مشمول مرخصی استعلاجی  قرار گرفت.  با توجه به بیماری های جدی آقای شهابی، زندانی شدن ایشان باعث خواهد شد سلامتی اش در معرض خطر قرار گیرد.”هرانا 17 مرداد