رهایی دو زندانی از اعدام همزمان با محکوم شدن دو نفر دیگر به اعدام

طی دو پرونده جداگانه در تهران و اهواز با گذشت اولیای دم از قصاص دو محکوم به اعدام از مرگ رهایی یافتند. همزمان در دو پرونده جداگانه دیگر دو متهم به ۳ فقره قتل  با حکم دادگاه مجرم شناخته شده و به قصاص محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، در اولین پرونده مردی که متهم است به خاطر یک اره‌برقی پدر و پسری را به قتل رسانده ‌است، به دو بار قصاص محکوم شد.

براساس محتویات پرونده این مرد که به خاطر اختلافات پیش‌آمده بر سر یک اره‌‌برقی، با سلاح شکاری پدر و پسری را به قتل رسانده، چند روز بعد به وسیله مأموران بازداشت شد.

مرداد ٩۵ وقوع یک فقره درگیری خانوادگی منجر به تیراندازی در روستای سنگان تهران به کلانتری امامزاده داوود اطلاع داده شد.

در این درگیری، مردی ٣۵ساله به نام کاظم با استفاده از سلاح شکاری اقدام به تیراندازی کرده و باعث قتل یک پدر و پسر و زخمی‌شدن سه نفر دیگر از آشنایان خود شده بود. او همراه پدر و دو برادرش از محل سکونت خود متواری شده بود و کارآگاهان دستگیری‌اش را در دستور کار خود قرار دادند.

تحقیقات آنها نشان می‌داد طرفین نزاع خویشاوند هستند اما به دلیل اختلافات قدیمی، بارها با هم درگیر شده‌اند.

نزاع اخیر نیز به خاطر یک اره‌برقی رخ داده بود به نحوی که به گفته شاکیان، خانواده متهم، اره‌برقی یکی از مقتولان را گرفته بود اما آن را پس نمی‌داد. دو روز قبل از حادثه هم فرزندان طرفین با هم دست‌به‌یقه شده بودند.

براساس تحقیقات پلیس در روز حادثه، خانواده مقتول به سمت محل سکونت خانواده متهم که در سراشیبی قرار داشت، سنگ‌پرانی کرده بودند که متهم با دیدن این صحنه، اسلحه شکاری خود را برداشت و به سمت آنها تیراندازی کرد و مرگ آن دو را رقم زد.

سرانجام متهم پس از چهار ماه در رباط‌کریم شناسایی و دستگیر شد.

او در بازجویی‌ها به هر دو قتل اعتراف کرد تا پرونده‌اش برای رسیدگی در اختیار شعبه پنجم دادگاه کیفری استان تهران قرار گیرد.

در جلسه محاکمه اولیای دم درخواست قصاص کردند.

سپس متهم در جایگاه ایستاد و گفت: “خانواده مقتول از آشنایان ما هستند اما اختلافات ما از مدت‌ها قبل شروع شده بود. درنهایت بر سر پس‌دادن اره‌برقی یکی از مقتولان با هم درگیر شده بودیم. روز حادثه، وقتی سنگ‌پرانی طرف مقابل را دیدم، سلاح شکاری‌ام را برداشتم و شلیک کردم. گلوله‌ها به پنج نفر از جمله یک پدر و پسر از فامیل‌هایمان خورد و باعث فوتشان شد. من از کاری که کردم پشیمانم و از اولیای دم درخواست بخشش دارم”.

در پایان دادگاه، قضات برای صدور رأی نهایی وارد شور شدند و تصمیم خود را درباره متهم گرفتند.

آنها براساس محتویات پرونده متهم را به دو بار قصاص، پرداخت دیه به مجروحان حادثه و تحمل پنج سال حبس به خاطر نگهداری سلاح و مهمات محکوم کردند.

در پرونده‌ای دیگر مردی که در پی یک رابطه تلگرامی و عشق به زنی متأهل مرتکب قتل شده‌ بود، به قصاص محکوم شد.

متهم که مردی ٣٠ساله است، در پی تیراندازی به یک زن و شوهر دستگیر شد و در اعترافاتش گفت: “در یک گروه تلگرامی با زنی به نام نیلوفر آشنا شدم. پسرعمویم در آن گروه من را عضو کرده ‌بود. بعد از مدتی رابطه من و نیلوفر خصوصی شد و من عاشقش شدم اما فهمیدم او شوهر دارد و تابه‌حال این موضوع را به من نگفته ‌است؛ بااین‌حال چون نمی‌توانستم از او دست بکشم، به رابطه‌ام با او ادامه دادم. شوهر نیلوفر موضوع را فهمیده‌ بود. سر این موضوع نیلوفر به من گفت می‌خواهد رابطه‌اش را با من قطع کند. از او خواستم از شوهرش جدا شود اما قبول نکرد و گفت شوهرش راضی به این جدایی نیست. برای اینکه بتوانم آنها را از هم جدا کنم، تصمیم گرفتم با شوهر نیلوفر صحبت کنم؛ او هم به حرفم توجهی نکرد و گفت هرچه بود گذشته‌ است و همسرش قول داده دیگر با فرد غریبه‌ای رابطه نداشته‌ باشد و از من هم خواست از زندگی آنها بیرون بروم. اما من همچنان عاشق نیلوفر بودم تا اینکه یک روز نیلوفر بعد از مدت‌ها با من تماس گرفت و گفت باردار است و از من پول خواست. خیلی از این موضوع ناراحت شدم؛ دیگر هیچ کنترلی بر خودم نداشتم و می‌خواستم هم خودم را بکشم و هم نیلوفر را. سلاحی شکاری از قبل داشتم و مدت‌ها بود که نگهداری می‌کردم. آن را برداشتم و مقابل خانه نیلوفر رفتم”.

متهم ادامه داد: “زنگ در را زدم و وقتی شوهر نیلوفر در را باز کرد، ابتدا او را زدم، بعد به سراغ نیلوفر رفتم و با شلیک گلوله نیلوفر را کشتم؛ می‌خواستم خودم را هم بکشم که تیر اسلحه تمام شد. بعد از نیلوفر زندگی برای من معنایی نداشت”.

با پایان جلسه رسیدگی و با توجه به شکایت اولیای‌ دم و همسر نیلوفر که مجروح شده‌ بود، هیئت قضات وارد شور شدند و متهم را به یک‌ بار قصاص به خاطر قتل نیلوفر، پرداخت دیه به مرد مجروح و تحمل ١٠ سال حبس به خاطر نگهداری سلاح و مهمات محکوم کردند.

برخلاف دو گزارش فوق که حاکی از صدور حکم اعدام بود، برنا گزارش کرد، مرد جوان که به‌دنبال مشاجره با همسرش، ناخواسته خواهرزنش را با چاقو به قتل رسانده بود، پس از گذشت خانواده مقتول از قصاص، صبح دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری از جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

این قتل  سال ۹۱ و در یک درگیری خانوادگی در محدوده رباط کریم اتفاق افتاد و متهم که خواهر زنش را کشته بود در صحنه جرم   دستگیر و تحویل مأموران شد.

او به بازپرس پرونده گفت: «من و همسرم از مدت‌ها پیش اختلاف داشتیم که آن روزهم درگیر شدیم. خواهر زنم که آن روز خانه ما بود فکر کرد می‌خواهم زنم را با چاقو بزنم به همین خاطر دخالت کرد و خودش را جلو انداخت که چاقو به اشتباه به او خورد.اما باورکنید من قصد کشتنش را نداشتم و بشدت ازاین حادثه   پشیمانم.»

با این اعترافات پرونده پس از صدور کیفرخواست، به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و قضات متهم را به قصاص  محکوم کردند.

در حالی که این حکم پس از تأیید به شعبه اجرای احکام دادسرا فرستاده شده بود خانواده مقتول، دامادشان را به خاطر فرزندش بخشیدند.

متهم که بارها از این جنایت ابراز پشیمانی کرده بود، صبح دیروز برای رسیدگی به پرونده از جنبه عمومی جرم در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی زالی و با مستشاری قاضی اسلامی، پای میزمحاکمه ایستاد و قضات پس از شنیدن اظهارات وی، برای صدور حکم وارد شور شدند.

جوان اهوازی از قصاص نجات یافت

به گزارش ایسنا، در پرونده ی دیگری حضور خدام آستان قدس رضوی در خوزستان امسال با گذشت یکی از خانواده‌های اهوازی از قصاص قاتل فرزندشان همراه بود.

عشیره آلبوعفری در این روز میزبان خدام آستان شدند و از اعدام قاتل فرزندشان به شرط اعطای پرچم حرم امام رضا به این عشیره گذشت کردند.

جعفر عفراوی، از بستگان خانواده مقتول که واسطه حضور خدام در میان این خانواده بود، در این رابطه گفت: “شخصاً از خانواده قاتل شناخت کامل دارم و می‌دانستم که اهل این‌گونه درگیری‌ها نبودند. از طرفی خانواده مقتول نیز بستگان من هستند، از آنجا که نمی‌توانستم به طور مستقیم وساطت کنم دورادور پیگیر قضیه عفو بودم”.هرانا 18 مرداد