برگزاری دادگاه ۳۵ فعال مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب اهر

جلسه دادگاه ۳۵ تن از فعالان مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب اهر برگزار شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته ۱۷ مردادماه ۳۵ تن از فعالان مدنی آذربایجان که طی احضاریه‌ای از شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی، به دادگاه انقلاب اهر فراخوانده شده بودند، در این دادگاه حاضر شدند.

در این جلسه دادرسی که در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهر و به ریاست قاضی باقرپور برگزار شد، اغلب فعالان مدنی لایحه دفاعیه خود را به زبان ترکی ارائه دادند و صدور حکم نهایی به جلسه بعد دادگاه موکول شده است.

گوناز تی‌وی در این خصوص گزارش کرد: اسرافیل فتح‌اله‌پور، اکبر جهانگیری، سلیمان کاظمی، مرتضی صفری، مرتضی شکری، مهدی زنجیر بولاغی، علیرضا چنگیزی، محمدرضا رحمانی‌فر، اکبر ابوالزلده و بیت‌اله برزگر از جمله فعالان مدنی بودند که از شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی احضار شده و در دادگاه حضور داشتند.

این فعالان مدنی با اتهام‌های تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات‌ها و فعالیت تبلیغی علیه امنیت ملی ایران روبرو شده‌اند. گفتنی است دادگاه اهر از طرف دادگاه تبریز، جلسه دادگاه را اجرا کرده است.

این فعالان مدنی در  روز جهانی زبان مادری (دوم اسفند) در سال ۱۳۹۲ در خانه «اکبر ابولزاده» در شهرستان اهر شرکت کرده بودند که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی با یورش به این خانه حدود ۱۰۰ نفر از حاضران را بازداشت کرده و با ضرب و شتم به زندان انتقال داده بودند. همچین این فعالان پیش‌تر در ۱۸ آبان ۱۳۹۴ به دلیل شرکت در حرکت‌های اعتراضی علیه برنامه تلویزیونی «فیتیله» بازداشت و شکنجه شده بودند که نهایتا جمعا به هر دو این اتهامات در یک دادگاه رسیدگی شد.

گفتنی است بیش‌تر این فعالان پیش‌تر بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند.تارنگارحقوق بشر 18 مرداد