آتش‌سوزی گسترده در مناطق کوهستانی شاهو در پی مانور نظامی سپاه پاسداران

در پی انجام عملیات «مانور نظامی» از سوی نیروهای سپاه پاسداران برای «مقابله با احزاب کردی مخالف»، بخش عظیمی از جنگلها و مراتع کوهستانی شاهو، بر اثر آتش توپخانه در آتش سوخت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۶ مردادماه، نیروهای سپاه پاسداران با انجام عملیات مانور نظامی در منطقه کوهستانی شاهو در نزدیکی روستاهای تنگیور و پالنگان، اقدام به شلیک از طریق توپ‌های آتش‌زا کردند که بر اثر آن بخش عظیمی از جنگل‌های مناطق هه‌واری شیخ عزیز و په‌چه‌ره‌ش در آتش سوخت.

آتش‌سوزی، به دلیل ممانعت نیروهای سپاه از حضور فعالین محیط‌زیست و مردم با تاخیر چند روزه مهار گردید.

یک فعال محیط زیست به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «بعد از شروع آتش‌سوزی فعالین محیط زیست و مردم منطقه برای مهار آتش به محل آتش‌سوزیها مراجعه کردند اما با تهدید و فشار نیروهای سپاه پاسداران مواجه شدند و بعد از گذشت یک روز و حضور گسترده فعالین محیط زیست از شهرهای کامیاران، سنندج، دهگلان و مریوان، نیروهای سپاه مجبور با آغاز اطفا حریق موافقت کردند و بعد از سه روز تلاش گسترده، روز گذشته این آتش‌سوزی مهار شد.»

به گفته‌ی وی، در حالی که توپ‌باران سپاه سبب ایجاد آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع کوهستان شاهو شده بود اما این نیروهای هیچ کمکی در مهار آتش‌سوزی نکرده و مردم و فعالین محیط زیست با امکانات محدود بعد از دو روز موفق به مهار آتش‌سوزی شدند اما به دلیل تداوم این مانور تا ۲۲ مردادماه احتمال آتش‌سوزی دوباره کوهستان شاهو همچنان ادامه دارد.

این فعال محیط زیست در پایان افزود، طی سالهای گذشته نیروهای سپاه پاسداران به بهانه مبارزه با نیروهای احزاب کُردی در مناطق کوهستانی و جنگلی شهرستانهای ماکو، ارومیه، بانه، مریوان،سردشت، پاوه، جوانرود، کامیاران و دالاهو  اقدام به ایجاد پایگاه‌های نظامی کرده و با ایجاد جاده به این مراکز نظامی، اقدام به تخریب گسترده مراتع و جنگلهای این مناطق کوهستانی کرده‌اند. نیروهای سپاه پاسداران پوشش جنگلی کوهستانی را نقاط استراتژیک برای مخفی شدن نیروهای احزاب کُردی قلمداد کرده و هر ساله با توپباران یا ایجاد حریق عمدی، اقدام به تخریب گسترده محیط زیست این مناطق کرده‌اند. تارنگار حقوق بشر 20 مرداد