دو متهم در اهواز به دلیل عجز از تودیع وثیقه راهی زندان شدند

شنبه ۲۱ مرداد ماه سال جارى احمد نیسى (تمیمى) ۳۰ ساله متأهل و داراى یک فرزند ۵ ساله، ساکن اهواز، بدلیل ناتوانی در امکان تودیع وثیقه، خود را به زندان شیبان معرفى کرد.

احمد نیسى اوایل سال ۱۳۹۵، در رابطه با فعالیت در شبکه هاى اجتماعى به همراه سه تن دیگر بنامهاى طارق عچرش ۲۷ ساله، محمد مهاوی ۲۸ ساله و ماجد عچرش ۲۵ ساله توسط “پلیس فتا” در استان خوزستان بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شدند. آنها پس از یک ماه به زندان شیبان اهواز منتقل مى کنند.

پرونده این چهار شهروند عرب در دادگاه انقلاب اهواز شعبه ۲ به ریاست قاضى ‘زارع’ بررسى و بعد از گذشت چهار ماه تحمل حبس در زندان شیبان با صدور قرار وثیقه دو میلیارد ریالى براى هر کدام و تودیع آن آزاد شدند.

اندکی بعد هر چهار متهم به اتهام اقدام علیه امنیت ملى از طریق فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی داشتند در شعبه ۲ دادگاه انقلاب محاکمه و هر کدام از آنها به تحمل دو سال حبس محکوم شدند، حکم صادر نیز علیرغم اعتراض محکومان در دادگاه تجدید نطر تأیید شد.

در حالی که حکم صادره هنوز برای اجرایی شدن به شعبه اجرای احکام ارسال نشده است روز گذشته احمد نیسی به دلیل عجز مالی از بابت تامین هزینه سند اجاره ای وثیقه خود را به زندان شیبان معرفی کرد.

در مورد دیگری، هفته گذشته نیز حسین حردان جوان ۲۳ ساله از اهالى کوى علوى شهر اهواز بدلیل مشابهی خود را به همین زندان معرفى کرد.

حسین حردان در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۴ توسط قرارگاه امنیتى سپاه ابوالفضل العباس در شهر اهواز بازداشت شده بود. بعد از ۴۵ روز تحمل شرایط دشوار در بازداشتگاه این قرارگاه او را به زندان شیبان (مجتمع حرفه آموزى اهواز) منتقل کرده بودند.

حسین حردان در شعبه ۳ دادگاه انقلاب به ریاست قاضى مسعود طهماسبى به ‘اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با سازمانهای مخالف نظام در خارج از کشور’ و ‘تبلیغ علیه نظام’ متهم شده بود. وی پس از ۷ ماه حضور در زندان شیبان نهایتا با وثیقه دو میلیارد ریالى و تودیع آن امکان آزادی موقت یافت.

زندانیانی که توانایی تامین وثیقه های تعیینی سنگین دادگاه ها را ندارند با پرداخت مبالغی به افراد واسطه اقدام به اجاره سند می کنند که در مواردی همچون این گزارش افراد از پرداخت اجاره ماهانه سنگین این سندها ناتوان می مانند. هرانا 23 مرداد