غلظت ذرات معلق هوای سیستان و بلوچستان ۱۴ برابر حد مجاز/ توزیع ماسک در زهک

داستان تکراری طوفان شن و وزش بادهای ۱۲۰ روزه منطقه سیستان و بلوچستان انگار این روزها علاوه بر اینکه برای مردم این منطقه عادی شده است، مسئولین را نیز دچار بی تفاوتی کرده است وظاهرا برای هیچ کسی موضوع مشکلات مردم منطقه سیستان و بلوچستان اهمیتی ندارد.

این روزها دیگر خبر «تداوم وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان و بلوچستان » تبدیل به یک تیتر ثابت در همه خبرگزاری ها شده و هر از چندگاهی فقط خبرهایی مبنی بر مراجعه چند صد نفر به مراکز درمانی به آن اضافه می شود، آن هم در صورتی که مسئولین منطقه لطف کنند و مصاحبه کنند و آمار را اعلام کنند.

اما در دل مردم منطقه سیستان و بلوچستان این روزها دیگر از طوفان شن، ذرات معلق هوا، آلودگی هوا و اثرات مخرب آن نیست بلکه مردم مظلوم سیستان حالا غصه شان بی تفاوتی مسئولان است.

سیستان و بلوچستان فراموش شده است

مهدی شهرکی یکی از ساکنان منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: “ظاهرا منطقه سیستان و مردم آن به کلی فراموش شده اند و هیچ کس به یاد ما نیست و مسئولین دولتی نیز با ما قهر کرده اند”.

وی افزود: “مسئولین به ما می گویند منطقه را ترک نکنید و حتی به ما اجازه حمل وسایل منزل را نمی دهند اما سوال من از مسئولین است ما چگونه بدون درآمد و حتی سلامت زندگی کنیم”.

وی گفت: “مشکل خشکسالی ۲۰ سال است که مردم منطقه ما را آزار می دهد اما به راستی در این سال ها چه کسی برای احقاق حق آبه هامون از دولت افغانستان تلاش کرده است”.

این شهروند سیستان و بلوچستان ادامه داد: “امیدواریم مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند و چاره ای برای بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه پیدا کنند”.

وی خاطر نشان کرد: “ما این روزها دیگر امیدی به کشاورزی، آب و اشتغال نداریم لااقل یک نفر فقط بیاید و به درد دل ما گوش کند”.

البته این گلایه ها در حالی مطرح می شود که حالا اوضاع خیلی وخیم تر از قبل شده و در برخی از روزها بر اثر شدت طوفان شن برخی از روستاها و مناطق در محاصره شن های روان قرار می گیرند و حتی راه های ارتباطی آنها نیز مسدود می شود.

۱۵ مسیر بسته شده ناشی از طوفان گرد و خاک در شهرستان زهک بازگشایی شد

فرماندار شهرستان زهک، اظهار داشت: “روز گذشته با تلاش نیروهای امدادی ۱۵ مسیر روستایی بسته شده بر اثر شن های روان ناشی از طوفان گرد و خاک در محدوده شهرستان زهک بازگشایی شد”.

وی افزود: “برخی از این مسیرها از روز پنجشنبه هفته گذشته براثر طوفان شن بسته یا تردد به کندی در آنها انجام می شد که روز گذشته با تلاش راهداران بازگشایی شدند”.

فرماندار شهرستان زهک خاطر نشان کرد: “همچنین طی این مدت بیش از یک هزار و ۵۰۰ عدد ماسک توسط نیروهای هلال احمر در روستاهای «قلعه کنگ» و «محمد شاکرم» این شهرستان توزیع شد”.

وی تصریح کرد: “تمامی نیروهای امدادی، راهداری و همچنین ادارات مرتبط شهرستان زهک در آماده باش کامل به سر می برند و در صورت بروز هرگونه مشکلی بلافاصله اقدامات لازم انجام می شود”.

اما از این موضوعات که بگذریم مهمترین مشکلی که امروز سلامتی مردم منطقه سیستان و بلوچستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است موضوع غلظت ذرات معلق هوا در شمال سیستان و بلوچستان است.

میزان غلظت ذرات معلق هوا در این منطقه مدت ها است که از حد مجاز و بحرانی گذشته است و بارها به بیش از چند برابر حد مجاز رسیده و این در حالی است که طبق آمار وزارت بهداشت و درمان منطقه سیستان و بلوچستان کانون بیماری های تنفسی از قبیل سل و آسم است.

نکته عجیب تر اینکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زابل همواره سعی می کنند از ارائه آمار دقیق میزان مراجعه کنندگان به مراکز درمانی خودداری کنند، حالا دلیل این تصمیم چیست، نکته ای است که باید حتما مورد واکاوی قرار بگیرد.

غلظت ذرات معلق هوای سیستان و بلوچستان به ۱۴ برابر حد مجاز رسید

علی ملاشاهی، اظهار داشت: “روز گذشته سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز به حدود ۸۳ کیلومتر بر ساعت رسید که موجب شد غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان و بلوچستان به یک هزار و۱۲۱  میکروگرم بر متر مکعب برسد”.

وی ادامه داد: “با توجه به اینکه حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است این میزان از ذرات معلق در هوای منطقه سیستان و بلوچستان نشان دهنده این است که دیروز میزان غلظت ذرات معلق به ۱۴ برابر حد مجاز و ۵ برابر حد بحرانی رسیده است”.

وی با اشاره به اینکه سرعت طوفان روز گذشته در منطقه سیستان و بلوچستان به بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید، افزود: “در پی این رخداد علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی در زهک به ۲ هزار متر و در زابل به هزار متر کاهش یافت”.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: “طی این مدت در سایر نقاط استان سیستان و بلوچستان افزایش غلظت غبار و در برخی ساعات باد نسبتا شدید همراه با گردوخاک انتظار می رود”.

وی با اشاره به اینکه امروز از شدت وزش باد کاسته می شود، تصریح کرد: “وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک از روز پنجشنبه هفته گذشته در شمال استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا دیروز تداوم داشته است”.

البته وقتی پای درد و دل مردم این منطقه می نشینیم می بینیم که خواسته های آنها بسیار جزئی و دست یافتنی و حتی گاها برخی از آنها با یک دلداری هم خشنود می شوند.

سید جواد حسینی یکی از شهروندان زابل، اظهار داشت: “ما سال ها است که با مشکلات عدیده ای از قبیل، بیکاری، تورم، خشکسالی، گرمای هوا و طوفان شن دست و پنجه نرم می کنیم و همیشه هم مردانه پای نظام و انقلاب ایستاده ایم”.

وی افزود: “اما گلایه این روزهای ما این است که ظاهرا برخی از آقایان به سبب آرایی که در انتخابات گذشته به صندوق ها ریخته شده با مردم منطقه سیستان و بلوچستان قهر کرده اند”.

وی گفت: “واقعا چگونه می توان این همه مشکل و معضل را دید و سکوت کرد و یا بی تفاوت از کنار آن رد شد”.

وی ادامه داد: “سوال من از مسئولین استانی و کشوری این است که آیا اگر خودشان و یا خانواده شان در این شرایط بودند، می توانستند تحمل کنند”.

این شهروند سیستان و بلوچستان تصریح کرد: “به نظر می رسد برخی از آقایان به دنبال تصویه حساب های سیاسی هستند و اصلا اوضاع بحرانی مردم برای آنها اهمیت ندارد”.

وی گفت: “ما از نمایندگان مجلس هم گلایه داریم برخی از آقایان بعد از این که رای آوردن به کلی سیستان و بلوچستان را فراموش کردند و حتی زمانی که به آنها مراجعه می کنیم پاسخگوی ما هم نیستند”.

نکته قابل تامل در این میان این است که طبق تجربه همواره پیشگیری بهتر از درمان است اما ظاهرا مسئولان استان سیستان و بلوچستان منتظر این هستند تا فاجعه اتفاق بیفتد و بعد به کمک مردم بروند.

۲۲۰سبدغذایی و ۱۵۰۰ عدد ماسک میان مردم طوفان زده زهک توزیع شد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: “از روز پنچ شنبه هفته گذشته تاکنون ۲۲۰ وعده غذایی به همراه یک هزار و ۵۰۰ عدد ماسک میان مردم طوفان زده روستاهای شهرستان زهک توزیع شده است”.

رسول راشکی با اشاره به آمادگی نیروهای جمعیت هلال احمر افزود: “همزمان با آغاز وزش شدید باد همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان و بلوچستان نیروهای عملیاتی و امدادی هلال احمر با حضور در این منطقه به خدمت رسانی پرداختند”.

وی با اشاره به اینکه ارزش هر بسته غذایی توزیع شده حدود یک میلیون ریال است، ادامه داد: “با توجه به شدت وزش باد همراه با گرد و خاک در منطقه امدادرسانی به مردم شمال استان همچنان ادامه دارد”.

در مجموع به نظر می رسد این غصه پر قصه برای مردم سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد و قرار نیست که فکری به حال مردم مظلوم این منطقه شود و در حال حاضر هم که تقریبا توجه همه مسئولان و نمایندگان مجلس به رای اعتماد کابینه است.

امیدواریم دولت دوازدهم فارغ از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی واقعا به فکر برطرف کردن مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب باشد تا بتوان ذره ای از مشکلات این مردم صبور را برطرف کرد. خبرگزاری مهر 23 مرداد