نامه تعدادی از زندانیان سیاسی سابق رجایی‌شهر به سران قوا: نسبت به اصلاح مدیریت زندان‌ها اقدام کنید

جمعی از زندانیان سیاسی سابق زندان رجایی شهر در نامه‌ای به سران سه سقوه با اشاره به اعتصاب غذای مهدی کروبی و همچنین حوادث رخ داده در زندان رجایی شهر، خواستار رسیدگی فوری به این موارد شدند.

در این نامه حوادث رخ داده در زندان رجایی شهر و همچنین تداوم حصر را از جمله موارد نقص حقوق بشر و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی دانسته‌ و ادامه این روند را جز به معنی تضعیف میثاق‌های و گستت پیشتر بین ملت و دولت نمی‌بینند. در بخشی از این نامه آمده است: “بی تردید نقض قوانین پایه از سوی مدیران ارشد و میانی به معنای تضعیف میثاق‌های ملی و گسست بیش از پیش ملت و دولت، کاهش و تخریب اعتماد و سرمایه اجتماعی جامعه ایران است. به علاوه اگر متولیان امور خود ناقض قوانین و مقررات مصوب نهادهای قانونی باشند چگونه میتوان انتظار داشت که ملت و عموم مردم این قوانین و مقررات را محترم شمارند و آنها را رعایت کنند.”

متن این نامه را به گزارش کلمه با هم می‌خوانیم:

به نام خدا

سران محترم سه قوه

با سلام

طی روزهای اخیر حوادث پی در پی و البته نه غیر منتظره از جمله شروع و خوشبختانه خاتمه اعتصاب غذای آقای مهدی کروبی در اعتراض به عدم دادرسی و ادامه حصر خود و دو عزیز محصور دیگر خانم زهرا رهنورد و مهندس میر حسین موسوی و همچنین جابجایی اجباری زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر و تحمیل فشارها و تضییقات جدی بر آنها ما را بر آن داشت تا خاطر نشان سازیم انجام اقدامات مورد اشاره بدون نقض نص صریح موازین پذیرفته شده حقوق بشر، قانون اساسی به ویژه اصول ۲۲ ،۳۲ ، ۳۶ ،۳۹ و۱۶۹ ،قانون مجازات اسلامی به خصوص مواد ۱۲و ۱۳ و آیین نامه سازمان زندانها ممکن نبوده و نیست.

بی تردید نقض قوانین پایه از سوی مدیران ارشد و میانی به معنای تضعیف میثاق‌های ملی و گسست بیش از پیش ملت و دولت، کاهش و تخریب اعتماد و سرمایه اجتماعی جامعه ایران است. به علاوه اگر متولیان امور خود ناقض قوانین و مقررات مصوب نهادهای قانونی باشند چگونه میتوان انتظار داشت که ملت و عموم مردم این قوانین و مقررات را محترم شمارند و آنها را رعایت کنند.

آقایان

شما به خوبی از بحران ها و مشکلات متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعلی و نابسامانی های موجود آگاه هستید. حل این بحران های متوالی و خروج به سلامت جامعه ایران از تنگناهای موجود در عین حفظ استقلال و تمامیت ارضی جز با پایبندی به قوانین و مقررات جاری و تجدید نظر اساسی در رفتارها و خطاهای گذشته به منظور جلب اعتماد عمومی، برخورد با متجاوزان به حقوق شهروندی و کاهش شکاف های مخرب موجود و حرکت به سوی انسجام ملی ممکن نیست. بر این اساس تقاضا داریم در اسرع وقت مقدمات آزادی محصورین را فراهم و نسبت به اصلاح مدیریت زندانها به ویژه زندان رجایی شهر و حل مشکلات و رسیدگی به شکایات زندانیان اقدام کرده و از ادامه بحران ها و تنش های فعلی جلوگیری به عمل آورید.

جمعی از زندانیان سیاسی سابق زندان رجایی شهر

بهمن احمدی امویی- مسعود باستانی- مجید توکلی- مهدی محمودیان- عیسی سحرخیز – کیوان صمیمی- سعید مدنی- مصطفی نیلی هرانا 27 مرداد