اعدام دستکم چهار زندانی در شهر های بندرعباس، اردبیل و خرم آباد

صبح روز جاری، پنج‌شنبه ۹ شهریورماه، حکم اعدام یک زندانی در یکی از خیابان‌های بندرعباس و در حضور مردم تماشاگر به اجرا درآمد. این زندانی با اتهام «زنای به عنف» به اعدام محکوم شده بود.

روز گذشته ۸ شهریورماه نیز یک زندانی به اتهام «قتل» در زندان پارسیلون خرم آباد اعدام شد.

هویت این زندانی «محمد میرزایی» احراز شده است.

همزمان دستکم دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی اردبیل به طناب دار آویخته شدند.

هویت این دو زندانی از سوی سازمان حقوق بشر ایران «فردین حسینی» و «مسعود ولی زاده» احراز شده است.

این دو زندانی که بیش از چهار سال را در زندان سپری کرده بودند در یک پرونده به اتهام ساخت سه کیلو گرم ماده محرک شیشه به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های قضایی ایران به صدور احکام اعدام بر پایه اعترافات زیر شکنجه متهم می‌شوند. مقام‌های ایرانی بارها «وقوع شکنجه» را رد کرده و در مواردی نیز این اتهام را در راستای «تخریب چهره نظام» توصیف کرده‌اند. تارنگار حقوق بشر 9 شهریور