تجمع اعتراضی ۳۰۰ کارگر قراردادی کارخانه فولاد آذربایجان

چهارشنبه،اول شهریور، حدود ۳۰۰ کارگر فولاد آذربایجان «میانه»، مقابل این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، درپی جلوگیری از ورود کارگران کارخانه فولاد آذربایجان، توسط انتظامات کارخانه، به محل کارشان، این کارگران که تعدادشان بیش از ۳۰۰ نفر بودند، صبح دیروز چهارشنبه، مقابل این کارخانه تجمع کردند.

پس از گذشت چند ساعت از تجمع امروز، مدیر کارخانه در نمازخانه با کارگران گفت و گو کرد.

کارخانه فولاد آذربایجان سال ۱۳۸۰ هجری خورشیدی آغاز به‌کار کرد و اواخر سال ۹۳ پس از واگذاری به بخش خصوصی شاهد عقد قرادادهای موقت با کارگران باسابقه و اخراج‌های دسته‌جمعی کارگران بود.

کارفرمای بخش خصوصی این کارخانه در اواخر سال ۹۳ (دو ماه پس از تحویل کارخانه)، ۵۷۰ کارگر شاغل را که برخی شان بیش از ۱۰سال سابقه کار داشتند، اخراج و کارخانه را تعطیل کرد. این در حالی بود که شورای تامین میانه به هنگام واگذاری کارخانه به بخش خصوصی مقرر کرده بود کارفرما حق اخراج کارگران را ندارد.

گروه مالی بانک ملت، یک شخص حقیقی و هولدینگ ایمیدرو که فولاد آذربایجان به آن‌ها واگذار شده بود، مشترکا اعلام کردند قادر به عملی ساختن تعهدات خود نیستند و خواستار فسخ قرارداد شدند. کارخانه توسط وزارت اقتصاد پس گرفته شد و مانند سابق زیر نظر ایمیدور قرار گرفت، اما پس از مدتی سازمان خصوصی سازی دوباره آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

کارخانه فولاد آذربایجان در حال حاضر ۷۰۰ کارگر دارد که ۳۰۰ تن آنان قراردادی هستند.

عقد قراردادهای ۸۹ روزه با کارگران در حالی صورت گرفته که این کارخانه سال ۹۱ اعلام کرد قصد استخدام ۲۵۰ کارگر را دارد. افرادی که در آن آزمون استخدامی شرکت کرده و برگزیده شدند، هنوز سرگردانند.

محمدجعفر عظمایی، مدیرعامل کارخانه فولاد آذربایجان گفت: درخواست کارگران قراردادی مبنی بر افزایش مدت قرارداد کاری آن‌ها به یک سال را در هیات مدیره کارخانه مطرح خواهد کرد. تارنگار حقوق بشر 2 شهریور