بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره محکومیت محمدعلی طاهری به اعدام

دفتر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را در مورد صدور حکم اعدام برای “محمد علی طاهری” بنیانگذار گروه عرفان حلقه اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه از ایران خواست تا به تعهداتش بر اساس قوانین داخلی و بین المللی عمل کند.

به گزارش هرانا، دفتر هتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری بیانیه ای صادر کرد که عینا در پی می آید؛

“وزارت امور خارجه ایالات متحده

دفتر سخنگو

بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه، هتر نوئرت

۱ سپتامبر ۲۰۱۷

محکومیت محمدعلی طاهری به اعدام در ایران

ما عمیقا نگران گزارشهایی هستیم در مورد اینکه یک دادگاه ایرانی محمدعلی طاهری، بنیانگذار یک جنبش معنوی ایرانی، را به اعدام محکوم کرده است. اتهام راه اندازی یک فرقه مذهبی و “اشاعه فساد فی الارض” در تضاد با تعهدات بین المللی ایران به احترام به آزادی های عقیده و دین و باور و تضمین آنها، و اعمال مجازات اعدام “تنها برای جرایم بسیار جدی” است. ما همچنین عمیقا نگران گزارشهایی در مورد این هستیم که برخی از پیروان طاهری به اتهامات مشابه غیر قابل قبول بازداشت شده اند.
ما از حکومت ایران می خواهیم تا هر گام ضروری را برای بازگرداندن محکومیت و مجازات اعدام طاهری بردارد. ما صدای خود را به صدای آنها که از ایران می خواهند تا تعهداتش را بر اساس قوانین ایرانی و بین المللی اجرا کند و اطمینان حاصل کند از اینکه حقوق بشر همه افراد در ایران محترم و تضمین شده هستند، ملحق می کنیم.”

پیش از این سازمان عفو بین الملل مورخ ۱۴ تیرماه با صدور بیانیه ای نسبت به محکومیت مجدد محمدعلی طاهری به اعدام ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته این سازمان یک هفته قبل از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات این زندانی عقیدتی در اسفندماه سال گذشته، صدا و سیمای ایران با انتشار برنامه ای تحت عنوان “حلقه شیطان”، محمدعلی طاهری را رهبر این “فرقه منحرف” خواند. این برنامه ادعا می کرد که آموزه های این زندانی عقیدتی، مردم را به شک درباره باورها و فعالیت های اسلامی خود وا می دارد و باعث ایجاد اضطراب، پریشانی و اختلال در سلامت روان می شود. در انتهای این برنامه، افرادی که خود را ” بازماندگان” معرفی می کنند، خواهان مجازات محمدعلی طاهری می شوند. در پی انتشار این برنامه از صدا و سیما، پیروان این زندانی عقیدتی قویا این برنامه را محکوم کردند.


محکومیت این زندانی عقیدتی، از بابت حبس دی ماه ۱۳۹۵، به پایان رسید. از طرفی دیگر او بار دیگر به اتهام ” افساد فی الارض” در سال ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شد که این حکم نیز در سال ۱۳۹۵ نقض شد.
در بیانیه عفوبین الملل همچنین آمده است، این سومین بار است که محمدعلی طاهری به اتهام افساد فی الارض، محاکمه می شود. این زندانی عقیدتی، اولین بار در سال ۱۳۹۰ به ” توهین به مقدسات” و ” افساد فی الارض” متهم و بابت اتهام اول به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد، اما در رابطه با اتهام دوم؛ ” افساد فی الارض” حکمی صادر نشد و در دادگاه اعلام شد که صدور حکم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. طی چهار سال بعد، وی در سلول های انفرادی بند دو-الف زندان اوین به بهانه ادامه بازجویی ها نگهداری شد.

این زندانی پس از اتمام دوران محکومیت ۵ ساله خود از زندان آزاد نشد و مجددا با اتهام ” افساد فی الارض” به دلیل فعالیت های مشابهی که پیشتر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها، محکوم شده بود، متهم شد.

به گفته سازمان عفو بین الملل محمدعلی طاهری برای اولین بار در ۱۳۸۹ بازداشت و پس از دوماه آزاد شد. وی مجددا در ۱۳۹۰ بازداشت و به “توهین به مقدسات” و ” افساد فی الارض” از طریق تاسیس گروه حلقه عرفان متهم شد. وی در مهر ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری بابت اتهام اول محکوم شد و گفته شد که تحقیقات بیشتری برای صدور حکم اتهام دوم نیاز است. این مسله باعث شد که مسئولین به بهانه بازجویی، از انتقال وی به بندهای عمومی، امتناع ورزند و وی را در سلول های انفرادی بند دو-الف نگهداری کنند. این زندانی کماکان در سلول انفرادی به سر می برد. هرانا 11 شهریور