گزارش/ اعتراضات گسترده به حوادث مریوان همچنان ادامه دارد+تکمیلی

6a35678aed998a7b40800de2f9080f64_w300آژانس کُردپا: توهین به زنان کُرد و فرهنگ کُردستان در حادثه‌ی یک‌هفته قبل شهر مریوان، اعتراضات اجتماعی را در داخل و خارج ایران به دنبال داشت.

گرداندن “افراد شرور” در خیابان‌ها متوقف شد

فرمانده‌ی پلیس حکومتی در ایران از توقف حکم گرداندن “افراد شرور” در کشور خبر داد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده‌ی نیروی انتظامی ایران، اذعان داشت: گرداندن متهمان در سطح خیابان‌ها تحقیرآمیز بوده و دستور توقف چنین اعمالی صادر شده است.

خبرگزاری ایسنا روز گذشته اعلام کرد: حکم گرداندن افراد در خیابان‌ها توسط قوه‌ی قضاییه صادر می‌شود و پلیس در صدور آن نقشی ندارد.

قاضی دادگاه در دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران جهت هرآنچه “تنبیه و عبرت” افراد خلافکار و مجرم خوانده، اقدام به صدور حکم تحقیرآمیز گرداندن آنها در خیابان‌های عمومی با انداختن آفتابه بر گردن یا سوار کردن آن‌ها بر حیوانات می‌کند.

دستور توقف اجرای چنین احکامی از سوی رئیس پلیس ایران درحالی است که ١٠ روز قبل پلیس مریوان یک شهروند متهم را با پوشاندن لباس زنانه‌ی کُردی برتن وی و گرداندن آن در اماکن عمومی شهر موجب اعتراض گسترده‌ی فعالان سیاسی، فرهنگی و روزنامه‌نگاران کُرد در داخل و خارج کُردستان شد.

طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی برای افرادی که با تعرض به افراد جامعه يا حرکات نامتعارف موجبات سلب آسايش و امنيت عمومی را فراهم کنند، حبس و شلاق در نظر گرفته شده است.

حمایت از زنان کُردستان در شهرهای اقلیم کُردستان عراق

کمپین دفاع از زنان شرق کُردستان(کُردستان ایران) جهت محکوم نمودن بی‌حرمتی دادگاه مریوان بە مقام والای زن، در شهر سلیمانیە‌ی اقلیم کُردستان میتینگ اعتراضی را برپا می‌کند.

بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، کمپین دفاع از زنان شرق کُردستان ساعت ٣ بعدظهر روز پنج‌شنبە، پنجم اردیبهشت‌ماه بە منظور حمایت از زنان معترض مریوانی، در پارک “آزادی” شهر سلیمانیه، تجمعی اعتراضی را برپا خواهد نمود.

در همین ارتباط هم انجمن ادبی “زید” سمیناری را بە منظور بررسی این حکم دادگاه مریوان و همچنین بحث و بررسی وضعیت کنونی زنان کُردستان ایران، در پایتخت اقلیم کُردستان برگزار می‌کند.

سازماندهندگان این سمینار از تمامی فعالین حقوق زنان و همچنین سازمان‌های مدافع زنان کُردستان ایران خواستەاند کە جهت غنای بیشتر مباحث و بررسی ابعاد مختلف موضوع، در این سمینار شرکت نمایند.

این سمینار از ساعت ٤ تا ٦ عصر روز پنج‌شنبە در سالن “اتحادیه زنان کوردستان” در ابیل برگزار می‌شود.

اعتراض فعالان حقوق زن

گروهی از فعالان مدافع حقوق زنان ضمن محکوم نمودن حادثه‌ی روز بیست و ششم فروردین‌ماه شهر مریوان، حاکمیت در ایران را مروج تفکر مردسالارنه معرفی کردند.

این تعداد از زنان در بیانیه‌ی مزبور خواستار به رسمیت شناختن برابری جنسیتی شدند.

متن بیانیه که در اختیار آژانس خبررسانی کُردپا قرار گرفته است عیناً درپی می‌آید:

روز دوشنبه ٢٦/١/١٣٩٢ ساعت ٦ بعدازظهر، برای اجرای حکمی که دادگاه شهر مریوان صادر کرده بود مرد “مجرمی” را برای مجازات با لباس کُردی قرمز زنانه در اماکن عمومی و شلوغ شهر گرداندند و به نمایش گذاشتند!

مجازات این “مجرم” مرد، پوشیدن لباس زنانه بود.

اینکه یکی از مجازات‌های مردان پوشاندن لباس زنانه تعیین شود، به روشنی دیدگاه حکومت جمهوری اسلامی را در برتری مرد بر زن و نیز تحقیر عمیق زنان را نشان می‌دهد.

این رفتار بی‌شرمانه دستگاه قضائی که باید خانه‌ی عدالت باشد، خشم زنان و مردان برابری‌خواه جنسیتی را در شهر مریوان برانگیخت و معترضان به خیابان‌ها آمدند و همچنین بسیاری از مردان معترض با پوشیدن لباس زنانه عکس‌های خود را همراه با این پیام که زن بودن ابزار تحقیر و خواری نیست، در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک منتشر کردند.

ما گروهی از فعالان حقوق زنان این حکم ضد زن و ضد انسانی و ناعادلانه دستگاه قضائی ایران را که سال‌هاست به گونه‌هائی متفاوت شاهد آن بوده‌ایم، محکوم می‌کنیم و آن را ترویج و بازپروری تفکر مردسالارانه‌ای می‌دانیم که حاکمیت مدافع آن است. ما توهین به شأن و جایگاه زنان را نمی‌پذیریم، خواهان به رسمیت شناختن برابری جنسیتی هستیم و همگام با معترضان در شهر مریوان، پشتیبانی قاطع خود را از مبارزات بر حق آنان اعلام می‌داریم.

پریسا احمدیان -آینده آزاد– ویکتوریا آزاد-امیلیا اسپارتک-الاهه امانی-آمنه بامدادی-منیره برادران-شهناز بیات –نورا بیانی -نیلوفر بیضائی-مهشید پگاهی-جمیله پلوشه-فردوس تاجدینی-هایده ترابی-مهری جعفری-گلرخ جهانگیری-شمزین جیهانی- سینا حشمتی-مریم حکمت شعار-سکالا حکیم زاده-نهیه خوشکلام-هایده درآگاهی-سحر دیناروند-سوده راد-میهن روستا-شقایق زعفری -گلاله سمیعی-نوشین شاهرخی -اقدس شعبانی-شهلا شفیق-مهین شکرالله پور-پروین شهبازی-تروسکه صادقی-الاهه صدر-آذر طاهرآبادی-رویا طلوعی-شهلا عبقری-روژه عزیزی-مریم عظیمی-شهناز غلامی-ساغر غیاثوند-میترا فاضلی-صدیقه-فخرآبادی-سارا فرح زادی-ثریا فلاح-فخری فلسفی-اختر قاسمی-شکوفه قبادی-اعظم قریشی-رویا کاشفی-منیره کاظمی-فروزان لک زاده-مهناز متین -آذر محلوجیان-فریبا محمدی-هما مرادی-رضوان مقدم-ناهید مکری-اکرم موسوی-منیژه میرمکری-صبری نجفی-شلر شبلی-ناهید نصرت-سیمین نصیری-شهین نوائی-حمیلا نیسگیلی.

در مریوان چه شده؟

روز بیست و ششم فروردین‌ماه امسال، پلیس حکومتی در شهر مریوان بنابه حکم دادگاه، یک شهروند “متهم” را با پوشاندن لباس قرمز زنانه، در خیابان‌های اصلی شهر چرخانده و این اقدام خود را تنبیه “اراذل” و “عبرت” دیگران توصیف کرده بود.

این اقدام مأموران انتظامی در اجرای حکم مزبور، فوراً در شبکه‌های اجتماعی کُردستان بازتاب یافت و “انجمن زنان مریوان” از نخستین تشکل‌های مدنی بود که به حوادث مریوان واکنش نشان داد.

گسترش اعتراضات در مریوان و کُردستان

پوشاندن لباس زنانه به یک “مجرم” و هتک حرمت زنان کُرد در مریوان، موجی از اعتراضات را درپی داشت و این امر موجب گردید که روز بیست و هفتم فروردین، شمار کثیری از زنان با پوشاندن لباس قرمز، تظاهرات مسالمت‌آمیزی در سه‌راه “موسک” تا میدان “سرباز” واقع در شهر مریوان برگزار و به این اقدام دادگاه و پلیس اعتراض نمایند که با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شد که شکستگی و خونریزی چند تن از زنان معترض را درپی داشت.

انجمن ادبی روستای نی در نزدیکی شهر مریوان و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور این شهر از انجمن زنان مریوان حمایت نموده و با صدور بیانیه‌یی مشترک، خواستار برخورد قانونی و قاطع با صادرکنندگان و اجرا کنندگان حكم مزبور شدند.

گزارشات ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا حاکی از اعتراض گروهی فعالان سیاسی، فرهنگی و روزنامه‌نگاران در شهرهای سنندج، دیواندره، مهاباد، بوکان، اشنویە و … است و در این ارتباط نیز سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان با انتشار اعلامیه‌ای از حرکات اعتراضی شهروندان حمایت نمود.

همچنین اعضای مجلس اسلامی نیز با نامه‌نگاری به وزارت دادگستری و کشور نسبت به حوادث مریوان واکنش نشان دادن و ملبس نمودن یک متهم با لباس زنانه را تحقیر زن کُرد تلقی کردند.

امروز نیز حدود ٤٠٠ فعال مدنی و دانشجویی در شهر سنندج با جمع‌آوری امضاء نسبت به حوادث هفته‌ی گذشته‌ی مریوان واکنش نشان دادند و خطاب به مسئولان دستگاه قضایی نوشته‌اند: ماامضاء‌کنندگان این نامه به نمایندگی از اقشار مختلف جامعه از قبیل جوانان، دانشجویان، زنان، کارگران، فعالان مدنی و … به شدت نسبت به این شیوه مجازات و پوشاندن آن لباس که پوشش رسمی مادران، خواهرانمان، به عنوان نیمی از جامعه است اعتراض داشته و از مسولین مربوطه تقاضای پیگیری موضوع و شفاف نمودن جنبه‌های مختلف آن و بازخواست آمرین و عاملین این کار را داریم.

اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی

متعاقب حادثه‌ی روز دوشنبه، بیست و ششم فروردین‌ماه مریوان، کمپینِ “زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیج کس نیست” تشکیل و در شش روز اخیر بیش از ٧٢٥٠ نفر به عضویت آن در فیسبوک پیوسته‌اند.

در این کمپین، فعالان سیاسی، فرهنگی و روزنامه‌نگاران مرد با پوشیدن لباس زنانه‌ی کُردی و انتشار آن بر روی اینترنت، اعتراض خود را به حکم توهین‌آمیز دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران اعلام می‌کنند.

روزنامه‌ها و رسانه‌های تصویری خارج از ایران نیز با انتشار گزارشاتی از حوادث مریوان، اقدام به پوشش اعتراض مردان کُرد نمودند و در این میان تلویزیون فرانس ٢٤، العربیه و خبرتُرک و صدای آمریکاـ بخش فارسی اخبار و تصاویری را منتشر کردند.

واکنش نهادهای حکومت اسلامی ایران

مرکز امور زنان و خانواده وابسته به نهاد ریاست جمهوری در واکنش به پوشاندن لباس زنانه به تن یکی از “مجرمان” شهر مریوان، روز سی و یکم فروردین‌ماه، بیانیه‌ای منتشر و این عمل نابخردانه را نگرشی فردی ــ سلیقه‌ای و کوته‌بینانه توصیف کرده و خواستار ممانعت از تکرار اقدامات تأسف بار و منافی اصول و عرف در کشور شده بود.

همچنین وب‌سایت دیدبان که نزدیک به محافل امنیتی دولت می‌باشد اعتراض مردان کُرد در پوشیدن لباس زنانه را نوعی تجزیه‌طلبی و اقدام در جهت منافع غرب توصیف کرده است.

جمع‌بندی

اقدام پلیس در پوشاندن لباس زنانه به یک شهروند مریوانی به نام “ت.خ.داباشی”، بخشی از اقدامات وسیع نیروی انتظامی حکومت اسلامی ایران است که در سال‌های اخیر تحت عنوان تنبیه و عبرت اراذل و اوباش انجام می‌شود و به گفته‌ی کارشناسان اجتماعی چنین اعمالی نه تنها موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی نشده است بلکه باعث زیرزمینی‌شدن جرایم و تشدید خشونت شده است.

اما آنچه حادثه‌ی مریوان را از دیگر حوادث سال‌های اخیر متمایز می‌کند، پوشاندن لباس کُردی زنانه است که موجی از اعتراض زنان و مردان کُرد را درپی داشته و آن را توهین به مقدسات کُردستان و فرهنگ غنی آن تلقی می‌کنند.