جهانگیری: بیش از ۱۱ میلیون نفر در وضعیت نامناسبی در اطراف شهرهای بزرگ زندگی می کنند

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور افزود:” اگر چه باید درمان انجام شود ولی موضوعی که بیش از درمان در دستور کار باید قرار دارد، پیشگیری است”.

وی ادامه داد: “هر قدمی در راستای عدالت و توسعه همه جانبه کشور و در زمینه مبارزه جدی با فساد گسترده که در کشور برداریم و هر اقدامی که برای رفع تبعیض از گروه های اجتماعی، اقوام وقشرهای آسیب پذیر انجام شود زمینه ای برای از بین بردن آسیب های اجتماعی است”.

وی خاطرنشان کرد: “با آسیب دیدگان اجتماعی باید به دیده بیمار نگاه شود ودر این زمینه برنامه جدی در دستور کار قرار گیرد چراکه آسیب های اجتماعی می تواند مخاطراتی بوجود آورد که مباحث مادی و معنوی را بطور جدی با خطر مواجه کند”.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری این که در زمینه آسیب های اجتماعی پنج اولویت در دستور کار قرار دارد، گفت: “نخستین موضوع ساماندهی مناطق حاشیه نشین در اطراف شهرهای بزرگ است که در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون نفر در وضعیت نامناسبی به عنوان حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ زندگی می کنند”.

جهانگیری گفت: “باید به موضوعاتی که باعث شد مردم روستاها که زمانی کانون تولید بودند، مهاجرت کنند و به حاشیه شهرها بیایند پرداخته شود”.

وی افزود: “اعتیاد به مواد مخدر موضوع دیگری است که در اولویت قرار دارد و متاسفانه به شکل جدید مواد مخدر تبدیل شده که یکی از نگرانی های جدی گسترش بین بخش جوان وزنان جامعه است”.

همچنین موضوع طلاق مساله دیگری است که در جامعه به عنوان آسیب بزرگ در دسیتور کار قرار دارد.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: “در شهرهای بزرگ و بخصوص تهران این مساله کانون خانواده ها را برهم ریخته است و خانواده در کشور جزء کانون هایی است که پیشگیری کننده از آسیب های اجتماعی است”.

جهانگیری ادامه داد: “مساله مفاسد اخلاقی نیز از دیگر اولویت های کاری قرار دارد و مناطق حاد وبحرانی جرم خیز نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آنها بطور جدی پرداخته شود”.

وی افزود: “مهم این است که نمی توان از کنار این مسایل به سادگی گذشت و نه صرفا با شیوه خشن وقضایی و امنیتی برخورد کرد واز سوی دیگر با پاک کردن صورت مساله تنها مساله را پیچیده و حل مساله دشوار تر خواهد شد”.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: “واقعیت در معرض آسیب های اجتماعی بودن مردم را باید پذیرفت وباید راه های اصولی و دقیقی را برای مقابله شناسایی کرد و درست کردن دهها وصدها مرکز اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی نشانگر مقابله با این موضوع است”.

جهانگیری تصریح کرد: “باید از نخبگان وصاحب نظران در این بخش مشاوره گرفت تا در سبک زندگی اصلاحاتی انجام و موضوعات آسیب های اجتماعی ریشه ای حل شود”.

وی تاکید کرد: “اهتمام به کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی یک مسوولیت مهم ملی همه ما است و به طور مشخص دولت هم در این زمینه نقش اساسی و مسوولیت مهمی بر عهده دارد”.

همه ارکان نظام برای مقابله و کاهش و کنترل آن بسیج شود

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: “گسترش اورژانس اجتماعی یکی از ضرورت های اساسی برای مقابله با آسیب های اجتماعی است که دولت هم حمایت لازم را تا جایی که لازم است در این خصوص انجام می دهد”. جهانگیری با بیان این که گسترش اورژانس‌های اجتماعی یکی از ضرورت‌های اساسی است که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده است، اظهار کرد: “پدیده های اجتماعی در کشور متاسفانه به مرحله ای رسیده است که باید همه ارکان نظام برای مقابله و کاهش و کنترل آن بسیج شود”.

وی در ادامه به برگزاری جلسه‌ای با موضوع آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: “جلسه‌ای در سال ۹۴ در محضر رهبر معظم انقلاب با حضور روسای قوای سه گانه، وزیران و مسئولین مربوطه با موضوع آسیب‌های اجتماعی و راه های کاهش آن برگزار شد و بعد از آن نیز چندین جلسه دیگر تکرار شد، نتایج مختلفی از جمله ایجاد اراده‌ای جدی در قوا و نهادهای تصمیم‌گیر شکل گرفت و در همین زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول شد که موضوع مسائل اجتماعی کشور را در دستور کار خود قرار دهد”.

معاون اول رییس جمهوری افزود: “شورای اجتماعی کشور که مسئولیت پرداختن به مسائل اجتماعی را بر عهده داشت، در همان جلسات تصمیم گرفته شد که رییس آن شورا از وزیر به رییس جمهوری ارتقا پیدا کند و شورای اجتماعی به ریاست رییس جمهوری تشکیل شود و ریشه های آسیب های اجتماعی به صورت جدی تر و هماهنگ تر مورد دستور و پیگیری قرار بگیرد و وزارتخانه های کشور و کار، تعاون و رفاه اجتماعی که مسوولیت اصلی امور اجرایی در این زمینه برعهده اش است به همراه با سازمان بهزیستی فعال تر شدند”.

جهانگیری تاکید کرد: “کانون خانواده به خصوص در کشور ما جزو مهم ترین کانون هایی است که پیشگیری کننده آسیب های اجتماعی است بنابراین باید تلاش جدی انجام شود که بتوانیم کانون خانواده را همچنان مرکز اصلی این پیشگیری ها باشد”.

وی همچنین گفت: “قرار گرفتن مردم در معرض آسیب های اجتماعی واقعیتی است که باید برای مقابله با آن راهکارهای علمی و تخصصی ایجاد کرد بنابراین این که بهزیستی دهها اورژانس اجتماعی با حضور متخصصان و کارشناسان ایجاد می‌کند،‌ به این دلیل است که می‌خواهد به جامعه بگوید که برای حل آسیب‌های اجتماعی باید به متخصصان و تحصیل کردگان در این زمینه متکی شد”.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: “گاهی اوقات به اشتباه فکر می‌کنیم که مقابله با آسیب‌های اجتماعی فقط به معنای برخورد کردن با عوارض آن است این در حالی است که مقابله با آسیب‌های اجتماعی شامل دو بخش ریشه‌ها و عوارض است و صرفا مبارزه با عوارض‌ آسیب‌های اجتماعی و نپرداختن به ریشه‌های آن گرچه می‌تواند درد را تسکین دهد، اما می‌تواند عوارض سخت‌تری به همراه داشته باشد”.

جهانگیری ادامه داد: “در این زمینه مراکز آموزشی و تعلیم و تربیتی مختلفی که در کشور شکل گرفته است باید تلاش کنند که جامعه را برای واکسینه شدن در برابر این آسیب‌ها از مهارت‌های اجتماعی لازم برخوردار کنند و این مهارت‌ها حتما نیازمند آموزش هستند این گونه نیست که بدون آموزش بشود کار درست انجام داد”.

وی با بیان این که مناطق مختلف کشور باید مورد توجه قرار گیرد ،گفت: “در بعضی از مناطق متاسفانه وضعیت نگران کننده تر است”.

وی یادآور شد: “در زمینه مسائل اقتصادی باید به اشتغال و حل مساله بیکاری و توازن در توسعه مناطق بویژه مناطق مرزی، توجه به توسعه مناطقی که قومیت‌ها و اقوام حضور دارند توجه جدی شود چرا که آنها نباید احساس تبعیض کنند”.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: “باید سرمایه گذاری های عظیمی برای حل مشکلات ریشه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام شود که البته در دستور کار دولت به صورت جدی قرار گرفته است و امیدواریم که در دولت دوازدهم شاهد کارهای بزرگی در این راستا باشیم”.

آیین افتتاح ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، علی رییعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مدیران ستادی و استانی بهزیستی در سالن اجلاس سران برگزار شد. ایرنا 28 شهریور