تبدیل مجازات تبعید محمدعلی شمشیرزن به حبس ابد

دادسرای انقلاب شیراز در تصمیم اخیر خود، مجازات تبعید و نفی بلد مادام‌العمر محمدعلی شمشیرزن از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی که هم‌اکنون در زندان بندرعباس نگهداری می‌شود را به حبس ابد تبدیل کرده است.

قاضی اجرای احکام دادسرای انقلاب شیراز در تصمیم خود آورده است: «با توجه به زندانی بودن محمدعلی شمشیرزن و در خصوص تعیین سقف برای محکومیت محکومان محمدعلی شمشیرزن، کاظم دهقان و حمیدرضا آرایش اعلام می‌دارد در مجازات نفی بلد حداقل مشخص می‌باشد و سقف ندارد تا توبه محکومین محرز شود.»

بنابر این گزارش؛ همچنین این مقام قضایی، دستور جلب سایر دراویش کوار که به مجازات تبعید محکوم شده‌اند را صادر کرده است.

محمدعلی شمشیرزن، کاظم دهقان و حمید آرایش بر اساس حکم دادگاه انقلاب شیراز به اتهام محاربه، برای مادام‌العمر به ترتیب به شهرهای بندرعباس، زاهدان و اهواز تبعید شدند. همچنین محسن اسماعیلی، محمدعلی صادقی، ابراهیم بهرامی و محمدعلی دهقان به مدت هفت سال هرکدام و به ترتیب به شهرهای دزفول، زابل، مراغه و سردشت تبعید شدند. این حکم در دیوان عالی کشور هم تأیید شد.

محمدعلی شمشیرزن در بهار ۹۴ به بندرعباس تبعید شد و روز ۱۸ دیماه سال گذشته وقتی برای اعلام حضور روزانه به کلانتری این شهر مراجعه کرد بازداشت و تاکنون علیرغم وخامت وضعیت جسمی‌اش و نیاز به مراقبت‌های ویژه قلبی، در زندان بندرعباس نگهداری می‌شود.

برابر ماده ۲۸۴ قانون مجازات اسلامی، محارب تا زمانی که توبه نکند در شرایط تبعید باقی می‌ماند. چند سالی است که دستگاه قضایی ایران با اخذ فتوا از مقام رهبری، محکومین به تبعید را بر خلاف قانون و موازین اسلامی و اصول حقوق جزا در زندان نگهداری می‌کند.

کسری نوری، از مدیران سایت مجذوبان نور در همین رابطه گفتگویی با رادیو فردا داشته است که برای توضیح بهتر وضعیت حقوقی موجود در پی می آید:

کسری نوری – دادسرای انقلاب شیراز در تصمیم اخیر خود مجازات تبعید و نفی بلد مادام‌العمر آقای شمشیرزن را به حبس ابد تبدیل کرده به این ترتیب که دادگاه انقلاب شیراز برای رفع ابهام از پرونده‌ی ایشان از قاضی بدوی پرونده درخواست نظر کرده بود که قاضی هم با اعمال یک نظر غیرقانونی که سقف مجازات را توبه‌ی محکومین یعنی غیر از ایشان آن چند نفر دیگر هم که محکوم به تبعید بودند را داخل این اعلام‌نظر مورد توجه قرار دادند و سقف مجازات را تا توبه‌ی محکومین تعیین کرده. طبق همین نظر دیگر دراویش ساکن کوار که به مجازات تبعید محکوم شده بودند از جمله آقای کاظم دهقان و حمیدرضا آرایش هم برایشان حکم جلب صادر شده و به این ترتیب تبعید مادام‌العمر آقای شمشیرزن به حبس ابد تبدیل شد.

• آقای نوری، آقای شمشیر زن، آقای دهقان و آقای آرایش بر اساس حکم دادگاه انقلاب شیراز اتهامشان محاربه ذکر شده، چرا این اتهام؟

– این موضوع برمی‌گردد به شهریور سال ۹۰. واقعه‌‌ی کوار روز ۱۱ شهریور که اتفاق می‌افتد و نزدیک سه‌هزار نفر از قشریون و افراطیون مذهبی حمله می‌کنند به دراویش ساکن کوار و مورد ضرب و شتم قرارشان می‌دهند، بعد از این واقعه با وجود اینکه دراویش ساکن کوار پیش از این قضیه به مراجع قانونی مراجعه کرده بودند و آنها را نسبت به این اتفاق غیرقانونی مطلع کرده بودند و اینکه اینها حق ندارند که بخواهند به ما حمله بکنند و غیرقانونی است، باز هم این اتفاق افتاد متأسفانه، بعد از این هم جو امنیتی به وجود آمد و متأسفانه روز ۱۳ شهریور، دو روز بعد از حادثه، من دقیقاً خاطرم هست روز یکشنبه بود، ورودی کوار را بسته بودند که عده‌ای از دراویش را مورد ضرب گلوله قرار دادند که چهار نفر بودند و یکی از این‌ها آقای مهندس وحید بنانی بود که به شهادت رسید، توی همین رابطه هم بنده و آقای صالح مرادی شکایتی در سال ۹۱ علیه سردستگان این حمله‌ی سازمان‌یافته در دادگاه مطرح کردیم که اخیراً هم دادگاه ویژه روحانیت تهران آنها را به اتهام اخلال در نظم عمومی محکوم شناخته و بر اساس همین و دیگر اصول حقوقی خود نشان‌دهنده‌ی این است که وقتی اینها مخل در نظم عمومی و حمله‌کننده بودند، دراویش گنابادی در مقام دفاع بودند و کسی که در مقام دفاع از جان و مال و ناموسش هست طبق قانون اصلاً نمی‌تواند محارب باشد.

• پس چرا این اتهام محاربه ذکر شده؟ آیا اعتراضی کردند؟ یا اصلاً توضیحی دادگاه داده؟

– نه متاسفانه در دادگاه در این شش سال با پیگیری‌های حقوقی وکلا هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم. این حکم هم حتی قطعی شد با وجود اینکه عرض کردم دادگاه ویژه روحانیت، سردستگان و حمله‌کنندگان به دراویش را به‌عنوان مخل در نظم عمومی محکوم کرده بود و این حکم دادگاه ویژه دلالت بر این دارد که دراویش گنابادی در مقام دفاع بودند که باز هم متأسفانه شاهد ناعدالتی در دستگاه قضایی بودیم و هنوز هم می‌بینیم که اخیراً هم با این تصمیم قضایی که هم غیرقانونی و هم غیرانسانی است و اصلاً با هیچ اصول حقوقی جور در نمی‌آید ما را شگفت‌زده کردند واقعاً.

• آقای نوری چه تعدادی از دراویش گنابادی در ایران حکم حبس ابد گرفتند؟

– پرونده‌ای که گشوده شده بود برای دراویش ساکن کوار، بعد از واقعه‌ی کوار بازداشت شدند عده‌ای، که خب از این عده هفت نفرشان به تبعید محکوم شدند که از این هفت نفر، سه نفرشان آقای کاظم دهقان، آقای آرایش و آقای شمشیرزن محکوم به تبعید مادام‌العمر بودند که در بهار ۹۴ حکم این‌ها اجرایی شد. پس از اجرایی شدن حکم این آقایان، آقای شمشیرزن در ۱۸ دیماه سال گذشته وقتی برای اعلام حضورش به محل تبعیدگاه مراجعه کرده بود در کلانتری بازداشت شد که این بازداشت غیرقانونی بود. بر اساس نظری که اخیراً دادگاه انقلاب صادر کرده این وضعیت تبعید مادام‌العمر که سر جای خودش هست ولی یک حکم جلب دیگر هم صادر شده برای دیگر دراویش محکوم به تبعید که خب اینها هم در نتیجه به همین وضعیتی که آقای شمشیرزن دچار شدند متأسفانه دچار خواهند شد اگر دستگاه قضایی نخواهد جلوی این تصمیم غیرقانونی‌اش رو بگیرد.

• آقای نوری، وکلای دراویش گنابادی آیا قصد دارند که به این حکم اعتراض کنند؟

– بله، پیگیری حقوقی حتماً شکل می‌گیرد، کما اینکه پیش از این هم شکل گرفت، بارها هم با استناد حقوقی در دادگاه‌ها دفاع کردند وکلا و حالا امیدواریم که نتیجه بدهد و با این وضعیتی که اینها به وجود آوردند شاید باز هم ما می‌خواهیم امیدوار باشیم که دستگاه قضایی دست از این ناعدالتی، دست از این  غیرقانونی برخورد کردن با دراویش بردارد و اگر ذره‌ای بخواهند به موازین حقوقی خودشان احترام بگذارند، طبق همین استنادات حقوقی که عرض کردم خدمتتان از رأی دادگاه ویژه روحانیت تا اتفاقات اخیر، همین موضوع بازداشت غیرقانونی آقای شمشیرزن کلاً باید ملغی بشود.مجذوبان نور 8 مهر