احراز هویت ۳۶ تن از بازداشت شدگان روزهای اخیر در مناطق کردنشین

نیروهای امنیتی در شهرهای سنندج، بوکان، دیواندره، مهاباد، مریوان، سقز، ماکو، ایلام، کامیاران و قوچان تعداد پرشماری از شهروندان را در فضای پس از برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق بازداشت کرده‌اند. با توجه به دشواری گردش آزاد اطلاعات اخبار متفاوتی در مورد تعداد بازداشت شدگان منتشر شده است با اینحال تاکنون هویت ۳۶ تن از این افراد احراز شده است که در پی می آید.

برخی از افرادی که از فاصله‌ی زمانی ۳ مهر ۱۳۹۶، تاکنون بازداشت شده‌اند، با اتهامات سیاسی دیگری مورد پیگرد قرار گرفته‌اند‌ که تفکیک آنها در حال حاضر میسر نیست. شماری از بازداشت‌شدگان با اخذ تعهد و برخی با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

در شهر سنندج، از مبدا زمانی رفراندوم اقلیم کردستان عراق تا کنون دست کم ۱۳ تن به نامهای «عمر مرادی»، «سلام سلیمانی»، «کاکه مظفر»، «فواد زندی»، «ارسلان علیمرادی»، «عبدالباسط امینی»، «محمود قبادی»، «مظفر صالح‌نیا»، «سینا زندسلیمی» «مسلم سعیدپور»، «پیمان منبری»، «محمد منبری» و «علی فاتحی» بازداشت شده‌اند.

هشت تن دیگر در همین دوره زمانی به نامهای «ادریس قادری»، «سلیمان بیپوش»، «آوات سلطانی»، «دیاکو پورمصطفی»، «رحمان خسروی» «غفور نصیری»، «رحمان قادری» و «رحیم افشاری» در بوکان بازداشت شده‌‌اند.

در دیواندره گزارش شده است «فهیم رفیق‌پور» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده.

«روناک آقایی» که شامگاه ۳ مهرماه در مهاباد به اتهام حمل پرچم اقلیم کردستان در تجمعات رقص و پایکوبی مذکور بازداشت شده بود، به ارومیه منتقل شده است.

روز ۴ مهر، «وریا دل‌انگیز» فعال مدنی ساکن مریوان، پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات این شهر بازداشت شد. «مصلح کهنه‌پوشی» هم با اختلاف زمانی اندکی در همین شهر بازداشت شده است.

در شهر سقز دست کم یک نفر به نام «بختیار خوشنام» که از زندانیان سیاسی سابق بوده، بازداشت شده است.

روز ۶ مهر، «حمید ادوای» و «محمد ادوای» در اورامان سروآباد بازداشت شدند.

در شهر ماکو دو تن نامهای «ادیب شیخکانلو» و «علی تهی‌دست» در همین رابطه بازداشت شده‌اند.

در ایلام هم یک فعال مدنی به نام «فرامرز ملکشاهی» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در کامیاران دست کم چهار تن به نامهای «لایق رحمانی»، «علی ویسی»، «یاسر فرج‌الهی» و «فریدون کریمی» بازداشت شدند.

از قوچان در خراسان شمالی هم گزارش می شود «منصور فرج‌زاده» در همین ارتباط بازداشت شده است.

بسیاری از این افراد در پی مشارکت در رقص و پایکوبی های خیابانی که در حمایت و استقبال از رفراندوم اقلیم کردستان عراق در شهرهای مختلف صورت گرفته بود بازداشت شدند.

با اینحال همانطور که اشاره شد تایید قطعی مرتبط بودن تمام بازداشتتهای مذکور به برنامه های متاثر از رفراندوم کردستان در حال حاضر ممکن نیست.

رفراندوم استقلال کردستان عراق در روز ۳ مهرماه با وجود مخالفت کشورهای همسایه همچون ایران، عراق، ترکیه، سوریه و برخی دیگر از کشورهای دیگر دنیا برگزار شد. حقوق بشرکردستان 9مهر