پنج تجمع اعتراضی در کشور برگزار شد

، روز گذشته مورخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۶، بیش از صد نفر از پرستاران و کارمندانِ بیمارستان امام خمینی فلاورجان در استان اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود تجمع کردند.

از قرار معلوم، مطالبات مزدی کادر درمانیِ این بیمارستان در ماههای گذشته پرداخت نشده‌است. یکی از پرستاران حاضر در تجمع در این مورد گفت: “نزدیک به یک سال است که کارانه و مطالبات مزدی ما پرداخت نشده و مسئولان نیز پاسخگوی ما نیستند”.

این پرستار با بیان این که عدم پرداخت معوقات، مشکلات بسیاری را برای کادر درمان به وجود آورده؛ گفت: “سختی کار پرستاران و شیفت‌های طولانی در شب، به اندازه کافی مشکل‌زا و طاقت‌فرساست؛ حالا حساب کنید با وجود همه سختی‌ها، حق و حقوق پرستاران نیز پرداخت نشود؛ در این شرایط، ادامه کار و ارائه خدمات با کیفیت به بیماران، بسیار دشوار می‌شود”.

در عین حال تماس‌های خبرنگار ایلنا با بیمارستان امام خمینی فلاورجان تا کنون به نتیجه نرسیده‌است و مسئولان بیمارستان، از ارائه توضیحات در ارتباط با این تجمع صنفی خودداری کردند.

اعتراض کارگران «کمباین سازی تبریز» به روز دهم رسید

اعتراض صنفی کارگران کمباین سازی تبریز (توسعه صنعت آذربایحجان) که از ۱۰ روز قبل آغاز شده بود امروز ۱۳۹۶/۰۷/۳۰، نیز ادامه یافت.

یکی از کارگران این واحد تولیدی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: “معترضان مانند روزهای گذشته به آرامی در محوطه و مقابل درب ورودی کارخانه جمع شده‌‌اند و منتظرند تا وعده‌های مسئولان در خصوص مطالباتشان عملیاتی شود”.

وی بابیان اینکه کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه خود هستند، گفت: “تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه پاسخ مشخصی به این خواسته‌های آنها داده نشده است”.

او با بیان اینکه مدیریت کنونی کمباین‌سازی تبریز با پرداخت نامنظم دستمزد و حق بیمه بیش از ۴۰ کارگر شاغل در این کارخانه، گذران زندگی خانواده‌های آنها را با مشکل مواجه کرده‌است، افزود: “در شرایطی هستیم که به نان شب خود بیش از هر زمان دیگری محتاجیم بنابراین از مسئولان توقع داریم که به مشکلاتمان رسیدگی کنند”.

به گفته این کارگر روند پرداخت مجموع مطالبات او و همکارانش در کارخانه کمباین سازی تبریز  دست‌کم در ۲۰ ماه گذشته با تاخیرهایی مواجه بوده است به طوری که در حال حاضر تمدید دفترچه بیمه اعضای خانواده‌های آنها با مشکل روبرو است.

این کارگر شاغل در کمباین سازی تبریز درباره سایر مشکلات صنفی خود می‌گویند؛ غیر بحث تاخیری که در پرداخت معوقات مزدی وبیمه، کارفرما قصد انتقال کارخانه را به یکی از شهرهای استان خراسان شمالی دارد.

وی در این باره گفت: “مقدمات انتقال کارخانه کمباین سازی تبریز به حوالی شهر بجنورد در استان خراسان شمالی فراهم شده اما در این زمینه مسئولان استانی آذربایجان شرقی واکنشی از خود نشان نمی دهند”.

این کارگردر خاتمه می‌گویند؛ انتظار ما از مقامات مسئول این است که علاوه بر پیگیری پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای برای حفظ این واحد صنعتی در محدوده استان آذربایجان شرقی تلاش کنند.

گفتنی است کمباین سازی تبریز (شرکت توسعه صنعت آذربایجان ) که در زمینه تولید کمباین های کشاورزی ، ساندویچ‌های پانل و انواع کانکس در جاده تبریز به آذر شهر (جاده پتروشیمی )فعالیت دارد .این شرکت پیش از سال ۹۰ حدود ۵۰۰ کارگر شاغل داشت که این رقم به مرور با افزایش مشکلات مالی کارخانه تا هم اکنون به حدود ۴۴ نفر کاهش یافته است.

پیش‌تر در رابطه با مشکلات کارگران این واحد صنعتی «میر احد حسینی» مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی گفته بود: “شرکت توسعه صنعت آذربایجان از واحد های مشکل دار در استان است که به دلیل مشکلات مدیریتی بخش خصوصی دچار بحران شده است زیرا کارفرمای این کارخانه به تصمیماتی که در جلسات کمیته واحد های بحران زده گرفته می‌شود، پایبند نیست”.

صبح امروز اتفاق افتاد؛ تجمع هزار نفری کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه چوب و کاغذ مازندران

حدود هزار نفر از کارگران صنعتی، نگهبانان جنگل و جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه چوب و کاغذ مازندران امروز یکشنبه (۳۰مهرماه) در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد در محوطه کارخانه تجمع کردند.

جمعی از کارگران کارخانه چوب و کاغذ مازندران به ایلنا گفتند که صبح امروز حدود هزار نفر از کارگران صنعتی و نگهبانان جنگل این کارخانه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای مرداد و شهریور ماه سال‌جاری خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

آنها با بیان اینکه کارخانه چوب و کاغذ مازندران به‌همراه نگهبانان جنگل در مجموع نزدیک به ۲ هزار کارگر دارد، افزودند: “کارخانه چوب و کاغذ مازندران ۱۶۰۰ کارگر و ۳۰۰ نگهبان جنگل دارد که همگی آنها البته از بابت پرداخت نشدن دستمزدهای مهرماه خود نگران هستند”.

مطابق گفته‌های نگهبانان جنگل، مدیریت کارخانه به آنها اعلام کرده باید دستمزدهای خود را از سازمان محیط زیست و جنگلبانی مطالبه کنند. این در حالی است که نگهبانان خود را با کارفرمای کارخانه چوب و کاغذ طرف قرارداد می‌دانند.

در تجمع امروز کارگران بازنشسته کارخانه چوب و کاغذ مازندران هم حضور داشتند. در مجموع ۱۵۰ بازنشسته این کارخانه مطالبات مزدی ایام خدمت خود را دریافت نکرده‌اند و با توجه به اینکه کار دیگری ندارند، برای گذارن زندگی خود و خانواده‌هایشان انتظار دارند که هر چه سریع‌تر مطالبات خود را دریافت کنند.

«نصرالله دریابیگی» دبیر خانه‌کارگر مازندران در گفت‌وگو با ایلنا درباره مشکلات پیش آمده برای کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت: “تغییرات مدیریتی کارخانه چوب و کاغذ مازندران موجب شده سیاست واحدی برای اداره این کارخانه وجود نداشته باشد”.

وی افزود: “برای نمونه مدیریت کارخانه به ۳۰۰ نفر از نگهبانان جنگل اعلام کرده دستمزدهای خود را از محیط زیست بگیرند. این در حالی است که آنها با کارخانه طرف قرارداد هستند”.

دریابیگی با بیان اینکه تعویق در پرداخت دستمزدها پیش از این اتفاق افتاده، افزود: “لیست‌های بیمه‌ای کارفرما به شعب مربوطه سازمان تامین اجتماعی ارسال شده و تنها شاهد پرداخت نشدن دو ماه از دستمزدهای کارگران هستیم که در گذشته نیز اتفاق افتاده است”.

وی افزود: “همچین کارگران بازنشسته کارخانه چوب و کاغذ نیز مطالبات مزدی ایام خدمت خود را دریافت نکرده‌اند که باید به آنهم رسیدگی شود چراکه سال‌هاست بازنشسته شده‌اند”.

دبیر خانه‌کارگر مازندران اضافه کرد: “کارخانه چوب و کاغذ مازندران از ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد شغل برای اهالی استان برخوردار است. از این رو انتظار داریم مدیریت کارخانه با تدابیر مناسب‌تری با مشکلات مواجه شوند تا از این محل برای کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه نارضایتی پیش نیاید”.

تجمع رانندگان تاکسی بهشهر مقابل شورای اسلامی شهر

جمعی از رانندگان تاکسی‌های بهشهر، ظهر روز یک شنبه (۳۰مهرماه) مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر بهشهر تجمع کرده و خواهان افزایش نرخ کرایه ها شدند.

این افراد تقاضا کردند تا مصوبه افزایش نرخ تاکسی که ماه جاری از سوی استانداری ابلاغ شده در این شهر اجرایی شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و تاکسیرانی بهشهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید طولانی شدن و به تاخیر افتادن اجرای این مصوبه گفت: “باید نرخ مصوب از سوی شورای اسلامی شهر بهشهر به فرمانداری اعلام شود که اکنون با تاخیر در اعلام این مصوبه به فرمانداری روبرو شده ایم”.

عبدالله غلامی افزود: “براساس ابن مصوبه در مسیرهای مختلف شهری شاهد ۱۰تا ۱۵درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی شهری خواهیم بود”.

وی ادامه داد: “دستورالعمل افزایش نرخ کرایه تاکسی ۲۰مهرماه از سوی استانداری ابلاغ شده و توسط هیات مدیره سازمان حمل و نقل بهشهر تایید و ۲۲ مهرماه به شورا ارسال شد اما ارسال نامه از سوی شورا به فرمانداری به دلیل اختلافات موجود و عدم حضور همه اعضای شورای شهر بهشهر، با تاخیر مواجه شد”.

غلامی گفت: “امیدواریم با تسریع در روند ارسال نامه از سوی شورای اسلامی شهر بهشهر به فرمانداری در روزهای آینده شاهد اجرایی شدن مصوبه افزایش نرخ تاکسی ها و رفع مشکلات رانندگان تاکسی باشیم”.

شهر بهشهر با حدود ۲۰۰ هزارنفر جمعیت در شرق مازندران واقع شده است و بیش از ۵۰۰ دستگاه تاکسی در آن فعال است.

تجمع صنفی کارگران فازهای ۱۵و۱۶پارس جنوبی پایان یافت

تجمع صنفی شماری از کارگران فازهای ۱۵و۱۶ شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق که صبح امروز (۳۰مهرماه) در مقابل این فازها برپا شده بود با قول مساعد مسوولان شرکت پیمانکاری پایان یافت.

حدود ۴۰۰ نفر از کارگران قسمت تعمیرات فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی از ساعت شش تا هفت و ۴۵ دقیقه صبح روز یکشنبه در اعتراض به ۲ ماه تاخیر در پرداخت حقوق دست از کار کشیدند.

آنان مدعی هستند شرکت پیمانکاری با تضییع حقوقشان مشکلات جدی برای تامین معیشت خانواده هایشان فراهم کرده است.

کارگران تجمع کننده تصریح کردند: “درحالی که کارگران از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند بدلیل پایین بودن دستمزد حتی اگر به موقع هم حقوق دریافت کنند باز برای هزینه زندگی قبل از پایان ماه با مشکل روبرو می شوند این درحالی است که بطور معمول همواره کارگران چند ماه حقوق طلبکار هستند”.

فرماندار عسلویه نیز با تایید تجمع کارگران گفت: “با پیگیری های انجام شده تجمع های کارگری ناشی از تاخیر در پرداخت حقوق در این شهرستان نسبت به سال های گذشته کاهش زیادی داشته است”.

عبدالله نادری با بیان اینکه این تجمع صنفی در فضای آرام پایان یافت افزود: “شرکت های پیمانکاری مدعی هستند در صورت وضعیت هزینه کردها با شرکت مجری دچار اختلاف هستند و این امر باعث می شود تا نتوانند به موقع حقوق کارگران را پرداخت کنند”.

وی یادآورشد: “این درحالی است که شرکت مجری نیز معتقد به پرداخت مطالبات شرکت های پیمانکاری است”.

محدوده بلوک مخزنی تامین کننده گاز پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در آخرین نقطه مرزی این میدان مشترک با کشور قطر قرار دارد.

تولیدات این فازها برداشت ازمیدان مشترک پارس جنوبی را از ۳۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ۴۲۰ میلیون متر مکعب رسانده است یعنی در مجموع ظرفیت تولید از این میدان را ۱۳.۵ درصد افزایش داده است.

برای راه اندازی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی که از تیرماه سال ۱۳۸۵ شروع شده بود در مجموع ۱۱۳ ماه زمان و ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه مستقیم سرمایه گذاری و حدود نیم میلیارد دلار هزینه های غیر مستقیم صرف شده است؛ ارزش محصولات این فازها با قیمت نفت بشکه‎ای ۵۰ دلار حدود ۳ میلیارد دلار در سال برآورد می‎شود. فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی ۲۱ دی ماه ۱۳۹۴ به صورت رسمی توسط رئیس جمهوری افتتاح شد. ایلنا / ایرنا 30 مهر