افشین، زبیر و احمد حسین پناهی به حدود ۲۰ سال زندان محکوم شد

افشین، زبیر و احمد حسین پناهی که روز گذشته در محل دادگاه انقلاب شهر سنندج از بابت تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروههای مخالف نظام محاکمه شده بودند به ترتیب به تحمل هشت سال و نیم، شش سال و پنج سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین، زبیر و احمد حسین پناهی روز گذشته  از بابت تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان از طریق مشارکت در برگزاری مراسم نوروز محکوم شدند.

روز چهارشنبه آخرین جلسه دادرسی به اتهامات احمد، زبیر و افشین حسین پناهی، سه متهم یک پرونده که نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند در محل شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد. در این جلسه زبیر و احمد حسین پناهی به ترتیب به تحمل ۶ و ۵ سال حبس محکوم شدند. افشین حسین پناهی دیگر متهم این پرونده نیز به تحمل ۸ سال و نیم زندان محکوم شد.

پیش تر امجد حسین پناهی، برادر افشین حسین پناهی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفته بود “هر سه این افراد متهم به تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروههای کرد مخالف نظام از طریق مشارکت در برگزاری مراسم عید نوروز شدند.”

دومین جلسه محاکمه این افراد در مدت کوتاهی برگزار شد، احمد و زبیر حسین پناهی که پس از یکماه بازداشت مورخ ۵ مردادماه با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه آزاد شده بودند. پس از دریافت حکم دادگاه را ترک کردند اما افشین حسین پناهی پس از پایان دادرسی دوباره به زندان مرکزی سنندج بازگردانده شد.

لازم به یادآوری است افشین حسین پناهی مورخ ۵ تیرماه پس از بازداشت برادرش، رامین حسین پناهی در منزل شخصی خود دستگیر شده بود.

این زندانی که سابقه همکاری با نهادهای محیط زیستی را در کارنامه خود دارد، در سال ۹۰ در چارچوب پیگیری پرونده مرگ پر ابهام برادرش ”اشرف حسین پناهی” به اتهام ”تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم و روانه زندان شده بود.

دیگر برادر افشین حسین پناهی، رامین نام دارد که هم اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد.

امجد، برادر افشین و رامین حسین پناهی در رابطه با این موضوع در گفتگو با هرانا گفت “افشین از ابتدا بدون هیچ اتهام مشخصی بازداشت شد و اکنون نیز تنها برای ایجاد رعب وحشت و زهر چشم گرفتن از خانواده ما برای عدم پیگیری پرونده رامین به وی این حکم را دادند.” هرانا 4 آبان