محسن محبوبیان، به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد

محسن محبوبیان، اواخر خرداد ماه سال جاری بدون اطلاع قبلی از محکومیت خود در شهر کاشمر بازداشت و برای اجرای حکم ۹ سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل گردید. این حکم در اسفند ماه سال ۹۴ به شکل غیابی صادر شده بود. این فعال دانشجویی از برگزاری جلسه دادگاه و صدور حکم توسط دادگاه انقلاب کاملا بی اطلاع بوده است.

محسن محبوبیان، دانشجوی دانشگاه امیر کبیر، در روز ۱۶ آذر ماه سال ۸۹ در حین برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه محل تحصیلش بازداشت و پس از تحمل ۲۵ روز زندان انفرادی به قید کفالت آزاد شد. نیروهای امنیتی پرونده او را باز نگه داشتند، شیوه‌ای که در مورد بسیاری دیگر از فعالان سیاسی و اجتماعی رایج است. سرانجام پرونده او را − با اضافه کردن اتهاماتی دیگر از جمله شرکتش در  اعتراضات دانشجویی سال ۹۲ در دانشگاه امیرکبیر و همچنین مجرمانه خواندن برخی مطالبی که در صفحه شخصی فیسبوک‌اش منتشر کرده − برای صدور حکم به دادگاه انقلاب ارسال کردند.

نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران یکبار دیگر محسن محبوبیان را در آذرماه سال ۹۴ در مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت و پس از چند ساعت آزاد کردند. به شهادت شاهدان عینی این بازداشت همراه با ضرب و شتم او و همراهانش بوده است.

در نهایت پرونده محسن محبوبیان «خارج از روال قانونی» و «بدون طی شدن روند بازپرسی» به جریان افتاده و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی»، «توهین به رهبری» و «نشر اکاذیب»، به صورت غیابی و بدون اطلاع و حضور متهم در جلسه دادگاه به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است، این در حالی است که به متهم دسترسی داشتند و برگزاری دادگاه غیابی فاقد هر گونه توجیهی است.

پیرو صدور حکم غیابی محسن محبوبیان ۲۵خرداد ماه ۹۶ در شهر کاشمر و در محل کار خود توسط ضابطین قضایی بازداشت و جهت اجرای حکم غیابی به زندان اوین انتقال داده شد. او پس از اعلام اعتراض به حکم، یک ماه بعد با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. اما سرانجام طی دو جلسه دادگاه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده، او دوباره به خاطر موارد اتهامی «اجتماع و تبانی» و «توهین به رهبری» در مجموع  به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد. رادیو زمانه 3 آبان